Martingal...
Lägger in en lika dan tråd som på hoppning, för jag behöver snabbt svar! 
Hittade en martingal, men den är elastisk där jag har pekat med pilen, i de remmarna. Och sen är där en remsa läder mellan de remmarna. Jag har markerat det med rött. Remsan går att flytta upp och ner. Varför är det så? Och varför är det elastiskt?
Tacksam för snabba svar 

Putt 
jag är inte säker för jag har haft en likadan, det borde ju ha med att göra att hästen inte ska bli helt låst när det gäller elasten, utan den fortfarande har en liten frihet.
men inte en aning om varför man har en läderemsa kanske är för att hålla dem mer ihop och på plats kanske ger en viss annan effekt ..

#2 Okej, jo jag tänkte också att remsan var för att hålla ihop remmarna. Men man kan ju flytta den ända ner så blir den ju osm en vanlig tror jag.
remsan har nog samma funktion som en irlänsk martingall som galoppörerna har, för att hästen inte ska kunna ta ner huvudet och bocka typ.. skulleja tro..

#4 Nu hänger jag inte med riktigt :P Vad skulle remsan göra så att hästen inte bockar? Fattar inte
:)
på gallopöret sitter det en liten remsa med två ringar på deras tyglar den gör så att dom inte kan få ner huvudet, då tyglarna och den håller upp det, tror remsan på bilden har typ samma funktion…
annars vet ja inte.. har alldrig sett en sådan förut..

den röda du ritat dit (läderremsan) borde ju påverka att martingalremmarna inte går att dela på för mycket?
elastiskt för att vara snällare och med medgörligt?

#7 Okej, då verkar den ju faktiskt ganska bra :)

vet inte om det är som jag skrivit, men det känns som det borde vara så. =)

Är ganska säker på att Lisette har rätt. Antagligen är de där för att "remmarna" inte ska gå på varsin sida hästen och du helt plötsligt kanske har dom vid händerna (krävs ganska mycket för det i och för sig haha).