Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 803 ggr
[Alexandrae]
0

OT Brills

Ska till optikern nästa vecka och göra synundersökning för att få nya glasögon… Har redan men har gått utan i ungefär 5 år, dumt jag vet men har aldrig känt mig bekväm med dom och skämts (ännu dummare). Men nu har jag inget direkt val, och har insett att jag måste ha glasögon. Hmm. Är dock lite orolig för om dom ska paja om man åker av när man rider (?) xD

kaka1234567
0

Du har inget att skämas över de är helt normalt praktiskt taget har nästan alla glasögon.Och ingen har behöft skämas.=D

Men när du ska rida kanske du kan ta ett par linser eller?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Alexandrae]
0

Jo jag vet, jag har varit så himla löjlig :P

Nja, linser är inte min grej, tkr det är hemsk obehagligt att pilla i ögonen! ^^ Jag får helt enkelt ta den risken, typ alla som har glasögon rider med dom också och dom är ju tåligare än vad man tror .. ;)

WinterPrince
0

Jag har haft glasögon så länge jag kan minnas och har aldrig haft några problem med att dom gått sönder vid ridning (och då har jag åkt i backen ett antal gånger).

Närmaste var när en unghäst försökte knocka mig med sitt huvud. Men man lär sig ganska fort att flytta huvudet det första man gör när det blir lite "vilt".

kaka1234567
0

Man kan ju ha en elastiskt snöre som man sätter på glasögonen så att dem inet åker av fejan

_Mvh kaka
_

[Alexandrae]
0

#4 bra förslag, men aldrig i livet att jag skulle gå omkring med ett gummiband runt huvudet xD

kaka1234567
0

Ja men jag menade när du rider så att dem inte åker av de har min lile brosa när han brukade rida de var en skitt bra ide tyckte mamma.Och de fungerade

_Mvh kaka
_

[Alexandrae]
0

#6 ja, jag förstod att du menade när man rider :) Jag oroar mig inte för att dom ska ramla av, utan för att jag t.ex ska landa med dom mot marken om jag ramlar av så att dom går sönder.

[Angel88]
0

inte bra om man trillar då glaset kan gå sönder och åka in i ögonen..

lisette
0

jag hade inte haft något "senilsnöre" på glasögonen när jag rider. det kan hända allvarliga olyckor med ett snöre.

förstår din tanke, men glasögonen går på hemförsäkringen om något skulle hända dem. tycker inte du behöver oroa dig! =)

[Alexandrae]
0

#9, okej :) Nä jag tänkte också på det där med snöre, att man kan göra illa sig med det.

Invisible
0

Jag har åkt in i hockeysargar, blivit knäad och knockad, och glasögonen har alltid suttit på plats! ;) Om inte annat, så är ju linser ett alternativ.

Micky
0

jagf har haft och dom sitter men om du åker av och de krossas  kan ju glaset gå in i ögonen. så jag har börjat med linser och i början tyckte jag det var jätte obehagligt att pilla i ögonen men man kommer över det väldigt snabbt

[Alexandrae]
0

Men kmr inte bli några linser iaf :P Kmr rida med glasögonen, får ta den "risken", om det nu finns nån ..;)

kaka1234567
0

#9 o#10.de rnöter sitär tät fast bakom huvudet de är inget sont som äsitter löst eller så.

_Mvh kaka
_

HannaT
0

Det är ju skitsnyggt med glasögon. Skrattande

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

fridak
0

jag har åkt av flertalet ggr och mina glasögon har gått sönder en gång och då var de redan sönder egentligen innan. glaset hoppade ur spåret,troligtvis satt inte skruven åt tillräckligt, så det sprack inte iaf.

men det finns särskilda sportglasögon annars som man kan få med sina styrkor, de sitter åt med ett rätt tajt band runt huvudet och är mer tänkt för bandy m.m.

men vanliga glasögon anpassas efter ditt huvud, så att böjen bakom örat blir rätt och "näskuddarna" sitter rätt på näsan, och då ska de inte åka av i första taget:)

WinterPrince
0

Vill tillägga att inte många av dagens glasögon är av glas, det flesta är av en speciell plastblandning.

fridak
0

#17 Ja, alla görs i plast om man inte ber särskilt om att få mineralglas:)