Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 820 ggr
UG
0

DNA-prov, ny info...

Här läser jag att det nu krävs TVÅ tagelprover vid chippmärkning av SWB-föl, sedan juni 2009. Jag informerades inte via mail, irriterande att förbundet ger ingen som helst information. Alla rasföreningar har sina egna rutiner, tex måste islandshästfölen nu DNA-typas mot fadern. Denna nya info står att läsa på rasföreningarnas hemsidor, men inte på förbundets hemsida. Dåligt! Ska man behöva söka på ALLA rasföreningar?

Vi ID-kontrollanter har det inte lätt i dessa dagar, det verkar som att vi själva måste söka rätt på informationen.

/En för dagen sur Ulrika Gindemo - ID-kontrollant och Chippmärkare.

Alex
0

Usch då, tråkigt att ni inte får information om sånt… :/

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaLundin
0

Det är egentligen inget nytt.

Det ska vara ett tagelprov som skickas in för DNA-typningen och ett tagelprov som arkiveras för chipmärkningen (hängslen och livrem, för att kunna dubbelkolla ifall chippet slutar fungera).

De har uttryckt sig konstigt, det håller jag med om. Men jag förstår att de har förtydligat det, kan tänka mig att de har fått in många registreringsansökningar med bara ett tagelprov.

Men jag håller med om att det är DUMT att SH inte skickar ut info om detta, åtminstone till oss som har lämnat en mejadress till dem. Har de glömt bort att de begärt in mejladresser för att kunna informera oss?

UG
0

#2, vet du om det är flera rasföreningar som kräver två tagelprov? Ska båda proven in till adressen på klisterlapparna som medföljer provkittet?

AnnaLundin
0

#3 - Du ska ta dubbla tagelprover för alla raser som ska DNA-typas.

Halvblodens DNA-prover vill de numera ha till ASVH, så skickar de dem vidare till SLU för analys. Jag skulle nog överlämna åt hästägaren att ta reda på hur de andra respektive rasföreningarna vill ha det med tagelproverna, för resten av raserna vet jag inte.

Jag chippade en morgan som skulle DNA-typas för några år sedan och det löste de från rasföreningen - fast där var problemet att jag inte hade fått veta att den skulle DNA-testas så det skickades bara in ett tagelprov…