Nu är det bestämt!
Nu har jag äntligen bokat tid för att ta bort Filles hingsttänder. Heter det så? Dom högst upp?
Vi ska vara på Strömsholm den 13 december (lucia).
Men den ena har knappt lämnat skinnet. Finns det någon som har tagit bort dom på sin häst? Det finns det säkert eftersom det är vanligt. Hur mycket hade dom kommit upp då? Blev det några komplikationer? Är livrädd för det. Vad kostade det? Gjorde ni det hemma i stallet eller på veterinärstationen? På Strömsholm kostar det 960 kr plus det dom behövde för lugnande. Så jag räknar med ca 12-1300 kr.
Det är inte vargtänder du menar?
Lycka till! =)

Heter det vargtänder högst upp? Ja, det kanske det heter. Har aldrig behövt ta bort dom. Orkar inte titta i min bok just nu heller. *skäms på mig*
ja, jag tror det.. dåligt påläst jag också ;) har fått för mig att man oftast tar bort dessa, annars kan väl hästen få problem med bett och liknande. Yrlas är borttagna, men exakt när detta gjordes vet jag tyvärr inte.
Hoppas det går snabbt och smidigt att ta bort rackarna iaf.. Grabben får inte glömma att lägga dom i ett glas på natten för att se om tandfen kommer! ;)

Vad jag har hört så slår dom bort tänderna. Låter otäckt tycker jag. Med risk för att det finns flisor kvar långt inne. Därav mina frågor. Jag är livrädd.
Jo, det är för att för en del så är dom ivägen för bettet. Jag märkte det när jag red Fille i slutet. Han ville inte gå i vänster varv där tanden har kommit upp mest. Det gör ont. Min Sorro har inte fått dom. En del hästar får dom inte ens.

tror det är vargtänderna du menar gejsa..
Det beror på hur vargtänderna sitter, vissa sitter under slemhinnan och då får man operera bort dem, medans andra har stuckit fram och då mejslar man bort dem bara, blöder endel och så, men dår går ganska snabbt :)
Oj då! Men det är bra att få det gjort direkt när man börjar märka av problemen, ffa på en så ung häst.
Det kommer att gå jättebra ska du se!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Vi har tagit bort vargtänder på Wellington, han hade inte ont av dom när jag red men vi tog bort dom för säkerhets skull. Det va jättesmidigt och han fick inga problem efter heller… Så du behöver nog inte oroa dig!
nej, jag har aldrig hört att det skulle vara ett stort eller omständigt "ingrepp" men jag förstår ändå att du oroar dig.. men det ska säkert gå fint, och för hästar med tandproblem, så är det ju en befrielse för de att få bort "det onda" så att säga..

#7# Vad menar du Thea? På så ung häst. Fille blir 5 år till våren. Man brukar ta bort dom när dom märker av dom. Vilket ju Fille verkligen gör nu när jag rider.

#6# Oj, opererar dom bort dom? Då lär ju priset höjas. Den ena är knappt framme men den som han känner av har kommit fram en liten bit av.