Vågar man tro?
Jag har sedan något år tillbaka funderat över att ha hästskötarkurs på min egen.
Kommer att lära ut allt ifrån hästens delar till hur man hanterar en häst på säkert vis.
Sista gången får man provrida.
Talar med jordbruksverket och så om tillstånd men det behövs inget eftersom det inte klassas som ridverksamhet.
Pengarna man får in redovisas mm om man tjänar över en viss summa per år vilket jag ej kommer göra.
Jag vet vad jag gör och har en god förmåga till att lära ut på ett enkelt och roligt vis även för dem yngre.
Jag kommer även lära ut mera hur det är att ha en privathäst och inte hur man hanterar på ridskola.
Dvs mer om hästens histora och användning av olika raser mm. Samt vad allt heter som man bör veta för att kunna "ha" en egen häst eller hjälpa till.
Gå igenom olika fodersorter, säkerhet med häst och i stall m.m.
Lite som andra inte har.
Tänkte helgerna och för olika åldersgrupper.
Vad tror ni?
Skall jag våga satsa på detta?
Hästen är lugn och trygg och i lagom storlek för att passa alla.
Tillgång till ridbana och tänkte även någon dag ha föreläsning osv.

Tycker det låter som en jättebra idé, detta är ju något som ofta inte hinns med på ridskolorna. Ekonomin blir väl inte kanske så lysande men vad jag förstår räknar du inte med det heller, ett tillskott bara, inget att leva på. Jag tycker du ska pröva, du är ju inte fast på livstid om det inte skulle funka.
Låter toppen, det är precis som #1 säger, att få hinner ridskolor hinner med detta. Det ger folk en liten inblick i hur hästar fungerar och hur hästlivet går till. Alla kanske inte är jättesugna att börja på ridskola, utan bara vill lära sig grunderna i hästhållning först, vilket många ridskolor aldrig lär ut till eleverna förrän de är "högre" utbildade.
vi har sånt i stallet och det upskattas verkligen (oftast småtjejer som vill komma och rida på lilla hästen, men ändå ^^) de får ju verkligen en bra start inför ridskolan, + att de slipper lära sig ridskoletrams som att hästens stråle är jättekänslig eller att man enbart får leda på vänster sida osv.
själv hade jag ridit på ridskola i fem år och när jag kom till privatstallet slängde de tex. åt mig ett täcke som jag skulle sätta på en häst. jag hade inte en susning om hur man gjorde. bara såna småsaker får man ju inte lära sig, som är viktiga om man ska skaffa häst i framtiden.

låter som en kanonbra idé!
hur gammal är du? tänk på att om du tjänar över en viss summa (17000 var det tidigare) så måste du skatta för de pengarna.
du kanske kan ta det via något studieförbund?

Jättebra! Ridskolor lär bara ut hur man sadlar och rider, men det är en såliten del av hästar. Många ridkoleungar säger att dom vill ha egenhäst, skaffar o det går åt helvete. Dom vet inte vad det innebär. Ngt sånt kan behövas!
#4 Det är 17400 man kan tjäna innan man behöver skatta för pengarna så länge man är under 18 år :) Det är inpräntat hos mig denna sommaren för förra sommaren fick jag ynka 96 kronor över, hade nästan kunnat vara utan dom hellre ^^

jag tror alla gånger att du kan få "kunder"
har du startat upp nu? hur har det gått?