En fråga...
Vet ni vilka veterinärer i Skåne som kan ge ett sto en spruta som stoppar eller tar bort brunsten??
Ni pratade om en hormon spruta här förut, men ingen vett som ja frågat vet vad det är. En pratade om en glaskula i livmorden och lovade att ringa upp men ingen har gjort det ännu.
jag vill hällst inte kastrera henne. Men nu har brundten börjat skapa större problem för hennes rygg.
och det är inte sadlen!, vi är 5 personer som klämt och känt på henne och hon har varit jätte fin att rida nu i skritt, värkligen jobbat. och så en dag va hon super sel prisis den dagen hadde hon börjat brunsta sa min hästs hagkompis ägare. så vi är 99% säkra på att det är brunsten som skapar spänningen.
jag har masserat henne nu dagligen med liniment i 3 veckor(radital i 1 vecka sedan arnicka gel och liniment som är mildare) och innan hon började brunsta nu hadde spänningen nästan försvunnit helt, men när hon satte igång nu igen började hon ömma massor igen. mycket tröttsamnt. så nu har jag inte ridit henne på en vecka utan vi promenarar och longerar… ska försöka mig på att tömköra henne, sedan ska ja börja köra henne när ja fått selen.
värsta fall blir det kastrering.. uch….
hon tycker i alla fall massagen är skön, hon är så söt då. trycker sig mot en och vill ha mer, mer, mer ,mer och ännu mer….

har du provat med munkpeppar?
en bekant, köpte en häst vars hade en kula i livmodern, hon hade tydligen innan kulan sattes in, enorma problem vid brunst..
men den ska gå att ta ur? eftersom hon funderade på betäckning sedan..
det låter väldigt jobbigt för Granada. Men nån hormonspruta har jag inte heller hört talas om.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

ring och fråga helsingborg, de borde ju veta.
ja munkpeppar går hon redan på som sagt…
ja hon har jätte problem med den, det värsta är att hon går med en 5årig valack just nu, fast han verkar inte fatta hennes flörterier hihi
hon pissar nästan ner mig när ja ska släppa ut henne och han kommer fram.. sedan ska hon stå och blinka i typ 10 min innan hon kan gå igen…
trodde inte det skulle bli så som i förra stallet, men det är på god väg… ja vill inte ta föl på henne nu, men kanske om ett eller två år… vill ha henne med en hispano arab.. sjukt snygga… kommer kompensera varan bra..
oki.. får väl ringa och tjata på dom igen då… det är ja ju bra på tydligen. hihihi
Kastrera ett sto… hur går det till ?

#6 förmodligen på sammavis som när man kastrerar en honkatt? det heter ju inte sterilisera på djur har jag fått lära mig. :S

Tidigare har exempelvis långtidsverkande progesteron (hormonpreparat) använts för behandling av ston med starka eller långvariga brunster. Hormonpreparatet är dock ett dopingmedel och får därför inte användas till sto som tävlar. Dessutom är det enligt EU reglerna inte tillåtet att använda detta preparatet till livsmedelsproducerande djur. Det behövs därför alternativa behandlingsmetoder.
Tack Lisette, nä stroppy mare är sjukt dyrt och skulle bara räcka ca 2-3 veckor och kostade över 400kr… och det vart mindre efekt på den än munkpeppar. hon går nu på dubbel dos munkpeppar vilket ger lite verkan men inte mycket.. det är en djungel detta…
min lilla "Sur Tant" inte lätt inte, kissar nästan ner all halmen i boxen gör hon oxå nu, så snart kommer hög brunsten igen… suck, då blir det ingen ridning på 3 veckor, rida 1 vecka sedan brunst igen… dubbel suck… det funkar inte, det är ju knappt kul att åka till stallet längre, blir så ledsen… jag älskar ju min lilla gumma..
vet själv hur det är med en jobbig helvetes brunst. som inget tycks bita på….
#6 man stereliserar både killar och tjejer äver hanar och honor på djur, det är när dom klipper av äggledarna från äggstockarna eller sädesledarna från testicklarna, kastrera gör man när man tar bort allt, båda testicklarna och både livmoder och ägstockar.
när man stereliserar en hona eller en hane klipper dom bara av ledarna vilket då hindtar att dom kan få barn, men dom har fotfarande kvar alla hormoner.. vilket är dumt, så därför kastrerar man nu mera djuren helt dvs tarbort allt..
# 10 aha tack för informationen. Då vet jag till nästa gång när det gäller någon av våra honkatter eller hankatter.
#11 jupp… va så lite… det är krongligt sådant… men ja har ju erfarenheter, min hund är kastrerad och ja känner en kille (människa) som är stereliserad… och flera kvinnor som är kastrerade…