Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1591 ggr
fabric
0

OT: VARNING!

Fick just ett otrevligt sms från min sadelmakare som jag kände var ganska viktigt att sprida vidare till er hästmänniskor.

"Det är någon galning som torterar hästar i hagarna. En hungst är på Ulltuna just ny efter ha fått hela paketet bortskuret. Polis och vet. har varit i Hjälsta där det hände. Även två föl ska ha blivit skurna. Berätta för alla hästägare ni känner. Äldre Volvo V70 blå med A - O samt en nolla har varit synlig. Detta hände mitt på dagen."

Tyvärr har man inte hela regplåten på bilen… Men man borde hålla ett extra öga öppet. Fyfan för djurplågeri! Tvi!

Zaphix
0

Sist var väl inte det där sant? Alltså sist en massa sms och sånt skickades runt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

fabric
0

Säkert stämmer det med. Men jag vet att det hänt två ston i min kompis grannstall här i Stockholm, så jag vågar inte blunda för det längre. Sant eller inte, det skadar inte att vara uppmärksam.

Ooanna
0

Jo, det stämmer. Vår veterinär varnade oss också..

sthlmsjenna
0

En häst i min kompis stall vart skuren. Dem står i Huddinge

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Kimpa
0

Vi får Enköpingsposten ( dagstidningen) här hemma och där stod det just att en häst blivit skadad i hagen. Det stod att den antingen gjort sig illa på något i hagen men att den lika gärna kunde blivit tilltygad av en människa.
Men det stod inget om fölen. Var det på ett annat ställe?

Birke
0

Fick också det messet. Skickade vidare till alla jag känner, för man vet aldrig.

Kimpa
0

Har för övrigt oxå fått det sms:et

vornanen
0

Ofta bör man tänka på att allt som skickas i något som tillslut liknar ett kedjebrev inte är sant, hur seriöst det än verkar. Polisen skulle väl gå ut med ett officiellt meddelande till hästägare om de var honom på spåren, tror iallafall jag. Det behöver ju inte stämma bara för att man får det av stallägaren, veterinären osv, de är ju också människor och väljer vad de vill tro på.

Gronstedt
0

#8: Polisen har inga som helst resurser att gå ut med något slags "meddelande" till hästägare - och har för den delen inget register över hästägare heller. Det mesta man kan hoppas på i den vägen är att det finns någon journalist uppmärksammar det i tidningarna, men det händer i stort sett bara om djurägarna själva meddelar tidningarna.

IdaT
0

Shetlandsponny iFokus har dom diskuterat samma sms, och efter samtal med polisen i Sockholm och Uppsala samt Ulltuna har dom bekräftat att det var fejk.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

vornanen
0

#9, Men någon form av officiell varning borde ju kunna utfärdas, med hjälp av tidiningar som har bekräftad information. I sms kan ju vem som helst skriva ner vad som helst. Någon kanske tycker att det är kul att jävlas och skriver ner mitt regnummer och beskriver min bil och säger att det är jag som är djurplågaren.

Det är klart att man ska ta allvarligt på sådan information men man ska alltid vara källkritisk.

IdaT
0

#11 Citerar Maggan från Shetlandsponny iFokus angående ämnet på smsen "Jag har pratat med Ulltuna, polisen i stockhom och Uppsala men ingen har hört något.".
Alltså fullt troligt att det är fejk, alternativt en häst som skadats i hagen av en gren eller liknande.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

vornanen
0

#12, hade svarat till fel personSkäms

AnnaLundin
0

Det FINNS en häst som är skadad, men inte så att "hela paketet" är borta, den är inte ens på Ultuna utan kollad hemma. Och det kan lika gärna vara att den skadat sig på en pinne som att någon gjort den illa.

Några föl har inte varit inblandade.

Det har blivit en hel hönsflock av en liten fjäder…

Dessutom är den eventuellt aktuella bilens färg fel och bilen som observerats har visat sig tillhöra solmmargästande grannar.

Och "nyheten" är redan över en vecka ga,,al…

SNÄLLA! låt bli att skicka vidare såna här sms, det blir bara hysteri och de enda som vinner något på det är telefonbolagen….

sthlmsjenna
0

en i Huddinge vart iallafall skuren. och sen stod det ju om det här i Aftonbladet då hästägarna själva ställt upp och varnat. så det är lika bra att vara försiktiga, även fast det där nu inte var sant med hingsten

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

AnnaLundin
0

Man ska alltid vara försiktig och ha sina hästar under uppsikt. Mem sms-kedjor skapar bara hysteri, ingen vet när de startat eller av vem. Detaljer ändras dessutom i dem och de enda som vinner något på det är telefonbolagen.

För något år sedan blev ett par (man+kvinna) misshandlade då de genade genom en hästhage (vilket är fullt lagligt tillåtet om man inte stör djuren), pga hysterin som skapats av en liknande SMS-kedja.

Linda-J
0

det som inte är så bra med kedjesms är att när det väl blir aktuellt och händer på riktigt så kanske man inte tar det på allvar så jag skulle ändå vara obervant och hålla mer koll om jag fick ett sådant sms