Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2649 ggr
Linda-J
0

skirver av mig lite

jag har varit inne på att skaffa häst men jag och sambon hade ett långt samtal hela kvällen igår om för och nackdelar…

Jag är medlem i svenska blå stjärnan och åker mycket på utbildningar och jag har stor reslust så jag vet inte ….

hur låst blir man med en häst?

Kan man lösa det med en medryttare?

min sambos fråga är hur dyrt det kommer att bli utöver att köpa hästen´, boxplats och allt som kan tillkomma som försäkringar, sjukdomar, vetkostnader, hovslagare, tillbehör som sadel m.fl

Vad betalar ni i snitt varje månad och hur läggar ni upp er buffert för tillkomna utgifter?

min sambo tycker att jag ska vara medryttare först och sedan kanske ta en " sommarhäst" nästa sommar och bestämma mig efter det men det känns som evigheter fram till dess…..

hur tänkte ni innan ni köpte er första häst (ni som inte tävlar)

det är ju inte direkt något spontant inköp direkt Flört

mvh

Linda

lisette
0

man blir väldigt låst med häst!jag har eget stall och kan nästan aldrig åka iväg och göra något på vintern, sommaren är det ju lättare med.

klart du kan lösa med medryttare, men det är ju ändå ett väldigt osäkert kort.

[Angel88]
0

man blir väldigt låst..

tror granda kostar i genom snitt 5000kr i månaden med allt som ska köpas extre, då menar ja stallplats, hovis, extrafoder, försäkring m.m.

när granda blev halt gick nog allt på ca 7000kr, men då är inte bensin och släphyran med räcknade till och från vett.

börja du som medryttare

Rita-S
0

Att resa mycket och spontant är nåt man får glömma med egen häst, antigen man har eget stall eller hyr hos nån annan. Visst kan man fortfarande åka platser, men det måste då organiserast så stallägare vet vart dom skal ringa, och sen ha nån ansvarig som inte bara kan sköta hästen men även har möilighet att åka dit hux flux mitt i natten om hästen blir akut sjuk. Så som en själv måste som hästägare.

Med helinackordering minskas prässen något men det kan kosta, olika beroende på vart i landet, om det är en förening eller en privatperson eller annat. även med en foderryttare som är villig att trå till kan det bli strul. Vad om foderryttaren inte kan?

Att va medryttare på en häst är nog inget dumt förslag, då får du en liten hum om hur mycket det skulle påvärka din häst och ditt liv även om det kanske bara är et par dagar i veckan.

men med den rätta viljan, det rätta stallet och den rätta stallägaren, och en eller två kompisar och en foderryttare som är villig att hjälpa dig under dina resor så låter det mästa sig lösa. då är det igjen kostnaden det går på.

Mina kostnader för min på helinackordering på en ridskola med anlägning är 2300 per månad i helinackordering. Sen tilkommer sko 800 kronor varannan månad.
Sen tilkommer anlägningskort 1200 kronor året, samt klubbmedlemskap 250 kronor året tror jag det var.

Försäkring med 250 kronor månaden.
Veterinär så långt är ingen då jag inte haft henne et helt år än men iaf vaxxin en gong om året.
Eventuellt kraftfoder, för Gejsas del mineraler, nån näve lusernehack tilkommer med nånstans runt 50 kronor månaden tror jag, hon är inten stor konsument på ekstra foder och kraft i form av edel häst inngår i hyran.
Sommarstid inngår minst 100-200 kronor månaden i form av sönderrivna flughuvor, flugsprej, salva till bett.
Jag forsöker varje månad sticka undan minst 500 kronor som jag skal ha till annan utrustning som går sönder, veterinär som behövs, mediciner, oväntade prylar som behövs, osv osv. Dessa pängar lär bli ståande på sparkonto så dom finns där ut i fall nåt händer.

Sen är det ju förståss tränare om man skal träna profesjonellt, hyra/bokning av ridhus, transport till tränare, tävlingar och annat om man tränar profsigt.
bränslepängar om man kör til/från stallet, tävlingar och annat.
Alla dom dussintals grejs man så gjärna vill ha men egentligen inte behöver kan man ju va duktig och sitta på tassarna så man inte innhandlar, men jag lovar, det kommer ju hända minst EN gong att du köper nåt onödigt.. :)

Sen får du inte glömma utrustning till DIG: Hjälm och så har du kanske redan i behåll. Men har du inte det får du ju räkna inn att innförskaffa detta. Dock är ju inte det en gjentagande summa.
Det kan va bra att kolla om din försäkring täcker om nåt händer med dig och hästen ute, som förvållande av skade på bil, annan ägendom osv.
Kolla om din försäkring täcker utrustningen till hästen, för det är inte säkert stallet håller någon försäkring som täcker dina PRYLAR.

Summorna springer i väg, riktig snabbt, men det kan även va du har jättetur och hittar mysig stallplats hos en privat person som välger ta betalat i principen bara för mat och strö, och skiter i att ta betalat för inn/utsläpp, utfodring och mockning för "jag gjör det ju hela dagen ändå, en box till kvittar". Jag hadde en sådan stallägare till min förra häst.
Kolla i så fall fler alternativer på stallplatser och vad dom inkluderar, hur mycket du kan förlita dig på att nån kan ta ansvar om du inte är hemma.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cilla89a
0

Tycker det låter bättre om du börjar som medryttare eller fodervärd för att prova på hur det är.
Man blir som dem andra sagt väldigt bunden. Speciellt om man bor på gård, då går det inte resa iväg ett par dagar.
Men har man den uppstallad finns det ju olika allternativ, helinackodering låter ju bäst för din del. Då sköter den som har stallet allt, det enda du behöver göra är att rida i princip.
Men det kostar ju lite mer. Men då är det ju lättare för dig att resa iväg.
Kostnad är omöjligt att säga, beror helt på vard du bor och ska ha hästen uppstallad, här i Skåne där jag bor, kan man få helinackordering för 2500 kr, medans en liknande kostar 5.000 kr i stockholm.
Jag bor på gård, och då blir det lite billigare, eftersom vi inte betalar någon kallhyra.
Försäkrings kostnad skiljer sig också mycket, det beror på vilken ras du har, och hur pass försäkrad du har den, om du har en mega försäkring med hög veterinärvård och liv, eller om du har lite lagom med veterinärvård och liv.
Skoning, var 6-8 vecka, runt 700-1000 kr, vi betalar 800 kr för helskoning.
Vaccination, en gång om året, runt 5-800 kr, jag tror vi betalar 600 kr.
Tandläkare, en gång om året, runt 500-1200 kr, vi betalar 850 kr.
Equiterapeut, massör m.m, ett par gånger om året, runt 500-1000 kr
Utrustning, det beror helt på om du enbart kör på det du behöver och budget handlar, eller om du tycker det är viktigt med fina märken och kvalitetsaker. Men jag skulle tro att ett startpaket med sadel, träns, rentäcke, vintertäcke, fleecetäcke, stalltäcke, ryktsaker, medecinsaker, grimma+grimskaft m.m, kostar drygt 25.000 kr.
Täningar och tävlingar, beror helt på hur intresserad du är av sådant. Min tränare tar 200 kr, för privatlektion, 45 min. En gång i veckan=800 kr/månaden. Sedan är det bensin till och från träningen, eftersom vi måste köra dit med häst.
Tävling c:a 1-2 ggr i månaden, startavgift runt 300 kr, sedan bensin dit och hem.

Så det springer iväg, köpet är långt ifrån det dyra.
Min ponny kostar drygt 1000 kr i månaden att hålla vid liv ;)
Medans min stora häst kostar drygt 2-3.000 kr, det som tillkommer är träning, tävling, samt att han är helskodd till skillnad från ponnyn som är oskodd. dessutom kollar en equiterapeut över honom regelbundet. och han är även försäkrad, vilket ponnyn inte är.
Vi har hästarna hemma, vilket gör att det blir billigare.

Vi har även en buffert, för oförustsedda veterinärkostnader.
Skulle en buköppning vara nödvändigt har vi pengar till det..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Karizma
0

man blir fast i alla djur man skaffar :D Jag skulle någ skaffa mej en sköthäst mer om jag våre du

Linda-J
0

tack så mycket för allav era svar… jag tror jag börjar som medryttare på en häst Flört man vill ju inte köpa en häst eller vilket djur som helt i och för sig och sedan "ångra" sig…

Linda-J
0

kändes bra att få koll på hur mycket det kan kosta varje månad….

men vet ni om man skriver kontrakt på en sköthäst, kan ägaren ställa krav på mig som skötare att ex vara med och betala en massa omkostnader för hästen eller är det bara en månadspeng som man brukar se på annonser?

lisette
0

#7 sköthäst betalar man inget för. ska du betala är du medryttare.

Linda-J
0

ok, bra att du delade upp dem två för jag trodde att det var samma sak typ…

har man annat ansvar för en medryttar häst än vad man har för en sköthäst?? vad är det för skillnad på dem två?

Alex
0

#9 Nu är det väl väldigt olika från person till person vad som räknas som vad, men enligt min mening så är sköthäst en häst man har hand om, främst arbetet runt om kring och kanske som tack för hjälpen eller 'belöning' får rida ibland. Medryttarhäst betalar man i regel för (även om det i vissa fall är gratis) och sköter hästen precis som om det vore ens egen vissa dagar i veckan. Dvs med ridning och allt runt omkring.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linda-J
0

#10 tack, man får kanske vara specefik med vad man önskar så får man ta det som en tolkningsfråga med ägaren till hästen.

Rita-S
0

#11 lyder som en bra ide :)

Många hästägare tar även inn nåt dom kallar delfodervärd, låt oss säga en som har (bara för att ta en prosent) 50% av tiden på hästen och är delaktiga i en del av dom olika beslut om utrustning, träning o dyl, brukar gjärna ha kontrakter där alt sådan står, och man då även deltagar  50% i kostnaden. Dock är man ju då inte ägare, och har gjärna en uppsägningstid om man inte orkar med ändå eller inte har möilighet att fortsätta av olika anledningar. Så, bara för att komplicera detta med begrepen ;)

Ett tips från mig är iaf att du skaffar nån form av skriven avtal mellan dig och en ägare, både där det står vad du skal betala om du ens skal betala, vad du får och inte får göra med hästen (särskilt viktig med 'inte får' om det är nåt som är viktig för ägaren, tex INTE klippa man, hovskägg, svans etc eller sådan dyl), där det står väm som är ansvarig, när du som foderryttare hålls ansvarig för skada på häst/utrustning osv osv. Jag tycker faktisk det är riktig viktig även om man skal va foderryttare en dag i veckan och inte betala alls, då man kan undvika en hel massa konflikter vid att HA ett avtal.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Linda-J
0

det är ju det som är lite så där med avtal eller inte…. det kan vara åt båda hållen….. jag har varit med om att papper ibland har gjort saken värre än enklare… men man vill ändå se till att allt är som det ska så man inte står där med skägget i brevlådan