Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3107 ggr
[SarahOhrn]
0

Beslutsångest, börja rida igen? ... :(

Jag har ridit sen jag var runt 6-7 år och red sen tills jag var 16. Hade där egen häst från jag var 13-15 också. Jag älskade det, det var mitt största intresse! Men då vi sålde hästarna när jag började gymnasiet och flyttade och helt enkelt inte hade tid för ridning, så dog det ut…

Nu är jag 22 år snart, överviktig och vill verkligen börja rida, dels för att det är rolig träning  och för jag saknar det så. Men, jag är en chicken, alltid vart. Feg för allt. Och nu får jag aldrig tummen ur o börja igen, dels känner jag mig som en nybörjare igen och ska jag t ex börja på ridskola känns det som att jag vill egentligen börja med nybörjarna men sen känns det även sm att jag har lite för mkt erfarenhet jag lär komma igång med ganska snart o bli uttråkad dessutom känner jag mig lite gammal för o börja på ridskola nu. Dessutom är det för lite med en gång i veckan…

Men som medryttare, känns också lite riskabelt då det kommer ta ett tag innan jag kommer igång igen och jag kanske är sjukt dålig på det nu… Allt kostar ju också en del, både ridskola o medryttare .. :/

Men jag vill så gärna, får sån ångest vad jag ska göra! Men det känns som att jag är för gammal nu o borde ge upp..

Elshira
1

Att rida är so att lära sig cykla. Det kan kännas väldigt vingligt i början men man kommer snart in i gammla banor. Har man ridit mycket förr och som du hade egen häst så sitter det i ryggmärgen. Lite på dig själv och balansen osv kommer komma tillbaka på ett kick, mycket fortare än du tror! =)

Hakuna matata!

[SarahOhrn]
0

Jo, de gör säkert det men jag är orolig när jag är överviktig också att jag inte ens ska ta mig upp, hahaha. Jag va smal när jag red ;p

Men sen är det just det med ridskola, jag vill kunna göra lite vad jag vill inte gå runt på lektioner igen för dyra pengar och göra saker jag inte vill (t ex hoppa) när jag vill satsa p något annat (som dressyr o sånt är mer min stil)… Och det är svårt att hitta medryttarhästar alltså.. :/

Men jag får se om jag lyckas komma fram till nåt.. :)

Elshira
0

En pall löser nog det mesta om man har problem att komma upp. Men häst på foder/medrytare är nog det bästa (tycker inte heller om ridskola), leta lite så ska du nog hitta något runt om kring ^^

Hakuna matata!

Zaphix
0

Såklart du ska börja rida igen!

Jag hade ett avbrott i ridningen på ett par år. Nu i efterhand önskar jag att jag börjat på ridskola, kanske bara en termin för att komma in i det igen. Blev inte alls någon bra start med medryttarhäst för mig. Men det beror ju mycket på vad det är för häst man hittar också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[SarahOhrn]
0

Jag gillar ridskola på ett sätt, men det känns som att jag kommer tröttna rätt snabbt! :) Även om det känns tryggt första gångerna…

Jo, jag får väl försöka. Problemet då är väl om jag är jättekass o dom vill ju oftast ha duktiga hästvana personer :p

[SarahOhrn]
0

#4 Ja kanske, dock hatar jag att hoppa o på ridskola gör dom ju allt, då kan man ju inet välja om man inte vill göra de t ex :( Sen känner jag mig lite gammal för ridskola, vet inte om jag ska börja i nybörjargrupp eller fortsättningsgrupp eller nåt.. Jag får väl fundera o kolla lite.

Zabbio
0

Börja på ridskola och bli medryttare sen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[SarahOhrn]
0

#7 Ja kanske.. Jag ska fundera på det men känns ändå lite segt när jag gått där på ridskola i 10 år redan och det blir så enformigt.

Det stora problemet är ju att jag verkligen inte vill hoppa en massa (vilket vi gjorde på min gamla ridskola) och att jag känner mig gammal. Och i vuxengrupperna är dom nog inte nybrjare…

Elshira
0

Men ta bara en 2-3 lektioner på riskolan och se hur du känner dig, inte börj rida där på "heltid" så att säga? ^^

Hakuna matata!

[SarahOhrn]
0

Ja, kanske det. Men jag vet inte om man bara kan ta några lektioner så, om man inte tar privatlektioner då :)

Zabbio
0

Men privatlektioner är ju ännu bättre, anpassade till dig och du får en bra start :)

[SarahOhrn]
0

#11 Jo det är klart, men väldigt dyrt.. Och känns också lite jobbigt men ska kolla upp dom möjligheterna

Zabbio
0

Kanske privatlektion för någon som är beredd att ta in en medryttare? Borde bli billigare om du kan ta lektion privat.

Synd att du inte kan komma hit, fast klart.. Crow är lite nrvig och Dacke är nog för envis för att vara en bra läromästare, trots att han är gudasnäll x)

Birke
0

Du kanske känner ngn som har en läromästare som du kan börja med? Du behöver nog bara övning, för det sitter säkert kvar :P

[SarahOhrn]
0

#13 Hehe ja, läromästare behöver jag väl inte direkt jag har ju ridit i många, många år men en någorlunda lugn o snäll häst! :p Hästen vi hade var läromästaren på ridskolan och supersnäll men när han kom till oss fick han unghästfasoner så det skrek om det.. :p

#14 Jo det gör det ju säkert. Men jag känner ingen med häst heller, för det första bor jag 60 mil från där jag växt upp o där min familj o vänner bor sen känner jag faktiskt ingen med egen häst där heller… Inte så många av mina vänner är intresserad av hästar =/

Birke
0

#15 Man kan göra så att man stannar till på första bästa hästgård o förklarar läget, berättar att du skulle vilja ha hjälp med att komma igång med ridandet för en liten slant. Det har hänt mig, o dom skulle höra av sig när dom ville komma, men det gjorde dom inte.

[SarahOhrn]
0

Jaså, det va värst! :) Kanske får kika på de då :)

cordenia
0

Det är klart att du ska börja igen.
På den ridskolan jag red så hade vi några grupper som enbart red dressyr, du kan ju alltid kolla upp om det finns ngt sådan om du kan tänka dig att rida på en ridskola innan du skaffar/hittar en medryttarhäst. Jag tyckte det var perfekt att rida i sådan grupp då jag inte tycker om att hoppa Glad

Hoppas du hittar en lösning som kommer passa dig, men jag tycker abslout du ska börja igen

[SarahOhrn]
0

Okej :) Det ska jag kolla upp!

Gronstedt
0

SarahOhrn, jag "återföll" i ridning på ridskola efter sådär 18 år och jag vägde mer än dubbelt så mycket då som när jag slutade rida när jag var 18. Första gången jag skulle sitta upp fick en tynga i stigbygeln, en hålla hästen och en skjuta på bakifrån Skäms. Pinsamt! Men att börja rida igen var det bästa jag gjort på många år!

På min ridskola är det inte hoppning på de vanliga lektionerna (det finns speciella hoppgrupper), och man kan välja att rida varje eller varannan vecka. Dessutom finns det bara vuxna ryttare och stora hästar (inte ponny). Det finns många olika grupper med olika nivåer, från dem som bara sett hästar på bild till dem som tränar för att rida Lätt A. Man kan också rida privatlektioner med en, två eller tre elever. Instruktörerna är mycket bra på att anpassa till vars och ens nivå och det finns flera hästar som är stora och starka nog för oss "tjockisar".

Det är 3 år sedan nu jag började rida igen och jag har min första egna häst sedan 6 veckor! Min instruktör följde med mig och provred och hästen är stallad på ridskolan, där jag alltid kan fråga och få hjälp med allt som jag inte vet.

Fast jag hittade inte var du bor, det kanske inte passar alls …

[SarahOhrn]
0

#20 Oj, det låter ju hur bra som helst! Förhoppningsvis kommer jag upp i sadeln ändå menn nån lär ju få hålla emot i stigbygeln det fick dom ibland även när jag va smal o red fast lång så vägde ju ändå lite mer… :p

Jag bor i Alingsås, var finns denna ridskola??? =)

Gronstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det passar kanske då! Det finns fler hos oss från Alingsås. Det är K-ridcenter i Älvängen jag menar, se på www.k-ridcenter.se. Där har jag min vackra tjej med de stora öronen, som du ser på bilden. (Hoppas det är OK med lite reklam …)

[SarahOhrn]
0

Ahaaa, vilken tur att det va en plats så pass nära ändå!! Tänkte att det är väl i andra änden av sverige som vanligt :p Ska verkligen kolla upp detta!!! :) Har kollat deras sida innan när jag bodde i Göteborg och föll för dom också när jag läste om dem men blev inget av det då.

Vilken underbart fin häst! :D Vad är hon för ras? :)

Gronstedt
0

Oldenburger, står det i passet Glad. Visst är hon fin (skulle jag vara partisk?)!

Det är sommaruppehåll på ridskolan nu, det börjar kurser på fredag och lektionerna börjar 3/8.

[SarahOhrn]
0

Kollade igen och det är huuur bra som helst! Om än lite dyrt för mig… Men det stora problemet är ju att jag inte har körkort, hade jag haft det hade det vart lätt som en plätt, högst 25-30 min bil rakt över. Men tåg o buss måste man åka in till Göteborg i 40 min sen vänta o ta bussen dit 30 min. Det funkar ju inte tyvärr.. Fasiken!!! :(

[SarahOhrn]
0

#24 Oj, börjar det så snart. Då får jag tänka fort :p

Gronstedt
0

Vad synd :(. Du får övertala någon med körkort att börja rida också, så ni kan samåka.

[SarahOhrn]
0

Hehe ja, får väl se :P

vornanen
0

Det finns ju vuxengrupper på många ridskolor så att man inte behöver trängas bland småbarnen, kan vara ganska tacksamt om man rider bara för att "friska upp minnet"

Ring till en ridskola som passar dig och prata med dem, fråga om de har vuxengrupp och berätta att du har ridvana men skulle behöva börja i en mindre avancerad grupp för att komma igång igen och om det finns någon möjlighet att byta grupp när du har kommit in i det igen, om gruppen inte utvecklas i ditt tempo :)

[SarahOhrn]
0

#29 Jo, dock har dom inte så många olika grupper här i Alingsås.. Den jag fick tips om ovan är en vuxenridskola, alla kurser bara för vuxna o i olika nivåer så det hade vart perfekt! Men jag får väl vänta tills jag har körkort antar jag..

sus-sharon
0

varför inte be om att få rida en privat lektion på den ridskola du tänkt dig för att se i vilken typ av grupp du skulle kunna få plats?

det är ju sjukt onödigt att börja om helt från början i nybörjargrupp och harva om du inte behöver det. då kommer du med stor säkerhet tröttna.

dra ut en lista på olika ställen som finns i din närhet, ta kontakt med dem och berätta om dina planer. besök ridskolan och kolla på ett par lektioner, hur stallet ser ut, ridbanor, hur hästarna verkar, hur ridinstruktörerna är och hur de håller sina lektioner osv osv.

det är bara slita tummen ur, ingen annan gör det åt dig;)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Gronstedt
0

Du kan ju också kontakta K och fråga om det finns elever från Alingsås i någon lämplig grupp. De flesta är ju bara glada att kunna samåka!

Linda-J
0

börja rida igen!!!

jag har fått 2 barn och fått pauser och kommit på en massa olika anlednigar till att ta en paus och lovat mig själv att börja igen men tiden går……

Att börja rida igen nu är det bästa jag gjort och har inte ångrat mig alls…. när du sitter på hästryggen vet du att du valt rätt, jag lovar

kaka1234567
0

Jag tycke du ska bör ja rida igen

De fins starka kusar som orkar alla.Fast då ska du börja på ridskola tycker jag.

PÅ min ridskola har vi 2 dressyr grupper som holler på med endst dressy.Om du inte kan hita en sådan grupp på din närmaste ridskola kan du ju sälja dina hopplektioner de gjorde min kompis mamma .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus