Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1485 ggr
Linda-J
0

Behöver råd ifrån er som är vana!!!!!

Hej

jag är ny här inne och jag behöver verkligen ett tips/råd ifrån er som kan mer om att köpa häst.

Jag är inne på att köpa min första egna häst och har ett sto som är född 88 och en valack som är född 99

jag kan inte bestämma mig för vilken men jag tycker att stoet skulle passa mig bättre då jag bara vill ha en "sällskapsdam" som hobby och vill rida som avkoppling för min del. Men eftersom hon är äldre så hur gör man med försäkringar m.m??

Vad skulle ni ha gjort i detta läge. Stoet är även närmare och lättare att ta hem så fort jag får en stallplats

Tacksam för råd och tips

Mvh

Linda

lisette
0

finns det en befintlig försäkring på stoet? annars så kan det bli problem att få en ny. vissa bolag tar inte in gamla hästar.

vad är det för hästar det rör sig om? vad kan hästarna? det har stor betydelse tycker jag.

Zabbio
0

Nu har jag bara köpt en häst..

Men jag skulle tagit stoet om det känns bäst. Eller fortsätta leta om åldern är ett problem för dig.

Ta över den försäkring hon har (hon är väl försäkrad?), man ska aldrig byta försäkring på djur, det ger utrymme för försäkringsbolagen att krångla (så mycket litar jag på dem…) speciellt inte äldre hästar.

Annars är hon som vilken häst som helst, men var beredd på att hon kan bli sjuk ganska snabbt, få problem med tänder eller mat osv.

Sen kan äldre hästar ibland ha lite svårare att anpassa sig efter en flytt, men det beror mycket på hur invanda och fasta rutiner hon haft innan. En häst utan direkta rutiner klarar sig oftast bättre än en med rutiner uppspikade över hela dygnet. (Sen får folk säga vad de vill om hätar som vanedjur, de mest stressade hästarna jag sett är de med en massa rutiner, blir skogstokiga om något inte är exakt rätt..och hur ofta är allt exakt likadant när man handskas med häst?)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linda-J
0

jag tar gärna emot tips.. för och nackdelar

vad ska man ställa för "rätta" frågor..

jag tycker inte att man ska ta bort en frisk häst bara för hon är gammal….. då tar jag gärna emot henne och njuter i några år till

alskadeida
0

Har erfarenhet av båda äldre och yngre hästar.

Du skall inte oavsett ålder köpa en oförsäkrad häst eftersom det oftast ligger något i botten.

Äldre hästar är svår att försäkra mm

Köp en häst under 15 år.

Den kan du försäkra mm samt att du alltid gör en vetbesiktning.

Lycka till.

SofiaOfSweden
0

Jag skulle inte ta stoet eftersom att hon enligt mig är på tok för gammal (äldre än mig tom).

Idag kanske det inte känns gammalt, men om några år kommer du att inse hur fort tiden har gått och jag tycker därför att det är mer värt att satsa på en häst som man kan ha en längre period. Det tar trots allt ett tag att lära känna varann.

Men känner du att det är stoet som du vill ha (det ska kännas i hjärtat, försäkringar samt avstånd ska inte avgöra) så tycker jag absolut att du ska ta henne!

alskadeida
0

Exakt.

Även om man tänker nu att man vill ha en hobbyhäst så kanske du om 1 år vill tävla eller så.. och en äldre häst är oftast inget för tävling.

Jag har nu en 8 årig kille som skall tävla nästa sommar är tänkt.. kanske klubbis i år.

Han kan ridas hur som helst eftersom han är yngre och utan skador.

Ta en yngre häst så du inte ångrar dig.

CelsiusT
0

Jag tog emot en äldre häst som bara gick, jag tyckte att jag bara ville ha en skogshäst att njuta av. Hästen var 16 år när jag tog över honom och det var ruskigt vad tiden gick fort. Nu bara ett halvår senare måste han tas bort, inte roligt. Ju äldre hästen är desto mer ökar risken för att skador inte går att läka (en enkel sträckning kan plötsligt bli livshotande). Om man är beredd på att tiden ihop med hästen kan bli avsevärt mycket kortare än man tänkt sig så kan man ta en äldre häst. Annars tycker jag att en "skogshäst" bör vara runt 10 år, då är dom i sina bästa år oftast och man kan se en framtid ihop med hästen. Men sedan handlar det ju även om priset på hästen, vad den har för utbildning, hur den är i sättet och hur det klickar med hästen - det är trots allt det viktiga.

En äldre häst måste man tänka här och nu och varje dag för sig, men med en yngre häst kan man planera att man tänker ha några år (och det gör jättemkt i träningen - även om man bara skogsrider)

Sedan ångrar jag inte att jag tog den hästen jag gjorde, jag kände honom innan och vi älskade varandra och han hade ett hjärta av guld, han gjorde allt för mig och jag allt för hnm och vi har haft riktigt kul den tiden vi haft tillsammans. Men det är lite speciellt att ta en äldre häst.

Det vanligaste är att det inte går att försäkra en häst som är äldre än 15 år, men har hästen redan en försäkring kan man "ta över" den, men det går inte att "förbättra" den efter att hästen fyllt 15 år så kolla även upp vilka villkor som ingår och vilken typ av försäkring hästen har.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Angel88]
0

IF tror ja du kan försäkra en häst efter 15 år hos. man måste göra en besktning så man får ett frisk intyg på först bara gäller i 3 dagar så sicka in fort ), och dom fel som ev finns får man en reservation på…

ring runt och hör med vett, försäkringsbolag m.m. finns det skador, sjukdommar sedan innan ??

sus-sharon
0

#8 inga försäkringsbolag så vitt jag har sett på konsumenternas försäkringsbyrå försäkrar hästar över 16 år (förutom vissa raser, ex arab och shetlandsponny som anses ha längre levnadsspann och kan nyförsäkras upp till 18 års ålder)

medarbetare på djurskydd.ifokus