Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1449 ggr
Scandi
0

Verkar detta som en bra foderstat?

mazze
0

vilket?

Thinka
0

? ?

Scandi
0

min text försvann :S

tessa
0

#Hade du skrivit mycket, annars får du testa igen.. och glöm inte att kopiera inlägget innan du trycker på att skicka det. ett litet tips ;)

Scandi
0

Hästen jag sköter som är en 20 år gammal travare och som är pigg o fräsch rids 6 dagar i vekcan o får 6 kg hö delat på tre gånger om dagen. Han fick ensilage innan men blev jätte svullen om benen så var tvungen att byta ..nån annan som varit med om d? sedan får han 1 liter korn,1 liter groov o 1 litet betfor (torr) som sedan blöts upp rejält o d får han tre gånger om dagen. sen får han även c vitamin, b vitamin o vitlök en gång om dan. I morgon betforn får han även ca 5dl kli osäker på hur mkt d är i måttet men tror d är ca 5 dl

reddie
0

Minst 10 kg hö borde han väl få, det är ju trots allt en storhäst.
Får han 3 liter krafftfoder vid varje giva eller 3 liter under hela dagen?

tessa
0

jag har en 7-årig travare och känner inte till detta med att hästben kan svullna av hösilage.. kanske någon annan har?

Du skriver: "1 liter korn,1 liter groov o 1 litet betfor (torr) som sedan blöts upp rejält o d får han tre gånger om dagen." - menar du att han får dessa mängder tre gånger om dagen, eller totalt på en dag fördelat vid tre tillfällen? *nyfiken*

Tycker också att det låter som att han får lite väl lite hö..

Scandi
0

han får det som står där gå¨nger tre ja.. så d en liter va varje tre ågnger om dagen…  han får 1 liter korn,en liter groov o en liter betfor morgon middag o kväll :P

Scandi
0

njä asså d är rätt lagom faktiskt..för han är i fint hull just nu o sen äter så äter han faktiskt inte mer än så. testade med 8 kg ett tag men där lå så mkt kvar i boxen då..

reddie
0

Han kanske inte orkar mer hö eftersom han får 9 liter krafftfoder.
Jag skulle prova att dra ner några liter och ge mer hö istället.

reddie
0

Det har pratats mycket om mängden betfor och vad som är bra.
Jag kan inte mycket om foder men kan inte tänka mig att det är bra att att äta 3 liter betfor om dagen.

Överlämnar till någon som kan bättre…

LinneaG
0

#5 - min sto på 18 år, också travare, vbl. Hon får nu 4 kg hö per dag och 1,5 liter krafft. På vintern får hon 6kg hö och 2 liter krafft. Hon har väldigt lätt för att gå ner i vikt, men hela förra vintern höll hon en stabil vikt.

reddie
0

Jag tycker att 6 kg är alldeles för lite…

reddie
0

Läste att maxgivan för betfor rekomenderas till Ca 200g torrvikt/100 kg häst

Scandi
0

ursäkta mig!!HAR SKRIVIT HELT FEL!!!  han får såklart 1,5 liter betfor delat på tre gånger!! skrev helt fel..:S sorry! så samnlagt får han tre lite betfor om dagen..(uppsväld..)

Scandi
0

alltså 1 liter korn, en liter groov och 0,5 l betfor tre gånger om dagen

Scandi
0

fortfarande dåligt reddie?

reddie
0

dåligt vet jag väl inte, men jag tycker fortfarande att det låter som mycket krafft och lite hö

jen
0

hur stor är hästen? om det är ett stort vbl låter det lite med 6kg hö.den är ju 20år, då tycker jag att den borde få så mycket hö som möjligt… jag skulle öka till 10kg hö om det var min häst, det är jättesvårt att fodra upp en äldre häst om den blir tunn.

mitt vbl som är 147 i mkh har också varit tunn. Han får 9kg hö, 1½ kg lusern, 0,7kg korn(1liter) 3dl  betfor, 3dl kli/dag

jen
0

#12 4kg hö/dag?? det låter väldigt lite ju…

gejsa
0

#20# Jag skrev det senast i går att jag tycker att hon ger för lite hö.

#127# Även din häst får på tok för lite hö eller hösilage.

Minst 10 kg per dag borde båda hästarna få.

Inte konstigt att man blir rädd att sälja sina hästar. För så lite hö mår ingen häst bra av. Mer hö och mindre kraftfoder.

Scandi
0

ursäkta gejsa men har du sett min medryttrhäst?? vem ger dig rättan att säg att han inte mår bra? ¨för han mår bra o vi tar bra hand om honom.. blir ledsen när du säger så..;( vi har testat många olika fodergivor men d e på den här han är i bäst hull o lagom pigg o inte slö. Han får ungefär 0.5kg betfor, 1.5 kg korn o 1 kg groov. har testat så många gånger att ge honom mer hö men han äter inte upp det.

gejsa
0

Du frågar vad jag tycker och detta svarar jag dig. För lite hö. Men varför frågar du om hästen mår bra då?

Jag är ledsen men jag är så här rättfram när det gäller foder. Då blir jag irriterad när man ger så lite som är det viktigaste för hästens mage etc. Tyvärr.

Scandi
0

jag skrev vem ger dig rättaen att skriva att hästen inte mår bra? d kan du inte veta utan att ha sett den i verkligheten lr hur?

gejsa
0

Ger man så lite hö till en häst så slutar det alltid med att den mår dåligt till sist. Det kan dröja men en häst tex kan gå med magsår länge utan att det märks. Mycket fibrer behövs för att hästen ska må bra. Det kan du läsa i alla foderstatsböcker osv.

Scandi
0

vid varje giva får han 5 dl betfor,1l iter korn,5dl groov o d får han tre gånger om dagen. o två kg tre gångero m dagen..detta för att se om hans ben skulle lbi bättre. innan fick 8kg ensilage. Hur mkt bör han få av varje da?

gejsa
0

Glömde skriva att korn kan göra hästar galliga också. Ifall hästen får gallor igen.

wewwa
0

Egentligen ska jag väl inte lägga mig i, men jag tkr oxå att det låter som om det är för lite hö.

Scandi
0

han har harft gallor på sina bakben sen han va ung. det vari nga gallor på frambenen d va bara "tjocka" lr va man ska säg. Vi började med kornen efter d att han hade blivit äbttre med benen så d har inget med det o göra. men hur mkt bör man ge av korn,betfor o groov till en 20 år gammal häst som rids 6 dagar i veckan?

Scandi
0

sen så är det så att vi inte få ta mer hö heller för dem som har stallet för då räcker d inte till alla fram till sommarn. o vi fr inte ta dit eget för där finns ingen plats. vi började med 6kg för o se om hans ben skulle bli bättre får se om vi ökar på det till 8-9 kg nu när vi ser att d har hjälpt..men d e ju inte jag som bestämer det.

Maja
0

Ang. detta.. Fri tillgång till hö - Äter hästen tills den inte orkar mer, eller skulle den i stort sett kunna stå där och äta tills maten tar slut?

wewwa
0

Nä, det klart att du kanske inte bara kan ta ifrån stallet. Isof kanske man kan prata med dom som har det. Men men…

Scandi
0

han får två kg tre gånger om dagen. 8.00, 15.00 & 20.00 får han mer per gång äter han inte upp det.. innan fick han tre kg o morgonen på kvällen men han åt inte upp det

gejsa
0

#30# Men om det tex kommer dit en stor ardenner som kanske behöver 18 kg hö per dag. Hur gör dom då? Man får ju inte säga att man inte får ta mer än tex 6 kg hö per dag för annars räcker det inte. Då får dom som äger stallet köpa in mer när det är slut. Eller också skulle jag flyttat min häst. För 6 kg är för lite till en travare. Det verkar ju som om du förstår det själv med eftersom du frågar om det i flera trådar här. Men ändå kan du inte göra något åt det skriver du.

Om ni inte får ta mer än 6 kg hö så rekomenderar jag att ge minst 3 kg lusern hack och strå för magen och tarmarnas skull. Står den på halm ?

gejsa
0

Ang gallor. Det har ju oftast gamla travare. Beror antagligen på för hårt tränad när den är ung. Men blir det mer så är det något i fodret. Och tjockare ben eller gallor är ju typ samma sak. Havre kan en del också får gallor av men mest korn. Det är så mycket stärkelse i korn som gör att det blir så. Min fjording tex kunde inte äta ens 2 dl per dag utan att få gallor. Men hon får 7 kg torrt hö och 1 kg lusen hack och strå varje dag.

wewwa
0

#34 Kanske verkar dumt att bara hålla med, men det gör jag ändå. Till våran inackordering (shettis) skulle vi aldrig kunna med o säga att: " Du får inte ta mer än typ 3kg/dag o inte mer än 1 spånbal/månad."                                                                   Dom får ju självklart ta det som behövs o sen köper vi in mer.

gejsa
0

#36# Ja, så måste det ju vara när man har inckorderingstall. Jag fick ju tex beställa hem mer hö när Thea flyttade. För hennes häst skulle bara äta 10 eller om det var 12 kg hö per dag. Sedan kom det en 4 årig halvblodsvalack som krävde ännu mer per dag. Han får nu 16 kg per dag.

Scandi
0

jag får ta o fårga ägaren om vi kanske kan minska betforn? o lägga till så han kanske få 9 kg? men vad gör man om han inte vill äta så mkt?

Scandi
0

gejsa! såg att du också hade en söt polle på ca 20 år hur mkt ger du den o vad?

reddie
0

som jag skrev förut. Tror han äter mer hö om du minskar på krafftfodret. 2,5 liter blir de nog ganska mätta på…

wewwa
0

Nu har vi precis köpt hö faktiskt… haha, det e tunt o bära, ca 23kg/st.

gejsa
0

#39# Han blir 22 år nästa år. Han är halvblod/fullblod och lite svårfödd. Han får ca 12 kg torrt hö, 1 kg lusern hack och strå, 1 kg nya groov 125, mineraler, morötter, 2 dl betfor, 2 dl havre. När han rids ordentligt får han även ca 2-3 dl soya. Har inte ridit så mycket dom sista veckorna pga allt möjligt så jag tog bort soyan. Ev får han inte det sedan heller. Vi får se hur han tar sig ändå. *ler*

Ja, om ni kan öka till 9 kg så blir det nog bättre. Min får ju tex 6 kg på natten. Och det är uppätet då. 2 kg på morgonen och resten ute.

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kraftiga D-ponny på 147 cm får 6 kg hö, Gejsa tycker du att det är för mycket eller lite? Han rids väldigt hårt…

gejsa
0

#43# Har för mig att vi har bråkat om det förut Nina. Men i mitt tycke så hade jag nog helst velat ge åtminstonde 7-8 kg hö per dag till en D-ponny som du även rider väldigt hårt. Hästar blir ju harmoniska av att få tugga mycket. Hellre mindre kraftfoder.

Men har du ett lågt värde i höet så behöver man ju ge bra kraftfoder för att hästen ska orka hoppa så högt som den gör.

reddie
0

Jag fattar inte hur man som stallägare kan säga att man bara får ta ett visst antal kilo för att det ska räcka till sommaren. Det låter helt sjukt i mina öron.
Jag skulle ha flyttat min häst därifrån direkt.

I stallet där jag står (4 hästar) så får vi ta hur mycket hö vill vill- så länge det räcker. Det kommer kanske att räcka året ut men vi skulle aldrig falla oss in att snåla på hö för att det ska räcka längre. Vi ger ca 14-16 kg om dagen till alla fyra oavsett hur mycket vi rider.

jen
0

man kan ge halm och lusern om man inte har tillgång till mer hö. Jag anser det som ett dåligt stall om man inte får ge den mängden man själv vill Fundersam

stallägaren bekostar väl inte veterinären om hästarna blir sjuka?

mitt vbl var väldigt mager när vi köpte honom pga för lite grovfoder, 10kg ensilage som han fick då var väldigt blött var ju nästan som att bara ge 5kg hö till honom. (till shettisen gav vi 5kg hö)

Lorita
0

Hästfocus har en artikel om hö, hösilage och mängder och vad som händer när man snålar och låter hästen få hull av kraftfoder och får för lite växtråd, i detta nummer som är ute nu, mycket läsvärt. När man har läst det kommer man inte att visa en bild på sin häst som bevis på att den inte behöver mer hö för att den är i rätt hull. Växtråden behöver hästen ändå och fritt med hö är inte alltid fritt med hö.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

tessa
0

#47: Intressant! vad menar du med: "Växtråden behöver hästen ändå och fritt med hö är inte alltid fritt med hö"?

Lorita
0

#48 det är inte säkert att hästarna i en flock kommer åt och får äta det dom behöver, det kan alltså finnas kvar mat i hagen men alla hästar får inte vad dom behöver i mängd. Det syns inte på hullet för dom får ju även kraftfoder så dom är inte undernärda utan saknar bara växtråd som dom behöver för att må bra kroppsligt och mentalt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sandraliz
0

en shettis ska ca 2-4 kg hö om dagen..

en b-d ponny ska ca 4-6 kg hö om dagen

och en stor häst ska ha ca 6-8 kg om dagen..

kallblod brukar ligga på detsamma som stora hästar då dom ofta har lätt för att gå upp i vikt.

sen är självklart alla dessa mängder relativt
Och likadant.. det spelar roll hur kraftigt höet är..

tror hästen mår bäst av att äta hö nästan tills den inte vill ha mer.

Tror som flera st här att det är alldeles för mkt kraftfoder..är den i  full tränin?

jag har ett vbl som är i full träningo den får mkt kraftfoder.. (hel havre o fibergi) och den står på ca 6 kg om dagen..

fridak
0

min foderpålle får i hö och hösilage(kommer faktist inte ihåg kraftfodermängdenGenerad…)

1 kg grovt hö+ 2 kg hösilage på morgonen.

på eftermiddagen äter de hagen och jag vet inte riktigt hur mkt de får sammanlagt, de är fem hästar, men stallägaren sa att de åt inte upp det som fanns och i normala fall brukar de nästan dammsuga så hon trodde attd eäven hade rätt mkt gräs kvar de kunde äta.

på kvällen får han 2 kg grovt hö och ett kilo hösilage.

reddie
0

#50 Vad då ska ha? Det där måste ju vara räknat på absoluta minimigivan som rekomenderas.

wewwa
0

#52 Ja, mina ponnyer får ju nästan som stor häst… : /

tessa
0

#49: Tack för din förklaring, då förstår jag vad du menar. Visst är det klurigt detta med hur hästarna äter och får äta i hagen, men det är ju svårt att göra så mycket åt… själv ger jag min tös rejält med hösilage på kvällen, så att hon har tills hon går ut nästa morgon - det finns alltid lite hösilage kvar i boxen..

reddie
0

ja, jag tycker synd om den shettis som bara får 2kg om dagen. Det är ju ingenting…

wewwa
0

#55 Ja, absolut. Welshen o shettisen här hemma får såklart mkt mer.

Men det klart, om man läser på en del matförpackningar för både människor, katter, hundar m.fl, så skulle man ju nästan svälta. Det finns tabeller för typ allt, men man ska inte tro för mkt på allt man ser…

Peppe
0

herregud 6 kg låter ju helt galet till ett varmblod!!!!! SkrikandesFörvånad hoppas verkligen inte hästen bara får 6 kg sen när det blir kallt och snö!!! håller med gejsa fullständigt! fattar att du blir irriterad gejsa faktiskt…

tror nog att du Scandi får ta dessa reaktioner, för 6 kg låter helt makalöst!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Åh, vad glad jag blir peppe. Tack för det. FlörtSkrattande

gejsa
0

#50#Ska ha!! Det är rekomenderad minimigiva. Sedan kan man ge mycket, mycke mer om hästen ska må bra. Tänk själv att alltid gå lite småhungrig. Det mår ju inte vi heller bra av. Bättre med mer hö än kraftfoder som dom äter upp så fort. Jag tycker att minimigivan till varmblod borde vara minst 10 kg.

reddie
0

Puss till dig GejaGlad Blir glad av att läsa dina åsikter om foder!

gejsa
0

Puss tillbaka reddie. *ler*

sandraliz
0

SKA HA CA… läd vidare oxå.. SJÄLVKLART varierar det från häst till häst o självklart hade det med att göra hur mkt hästen väger,arbetar mm mm…

här är föresten en bild på vår shettis som får 2 kg hösilage om dagen…

gejsa
0

2 kg Hösilage är på tok för lite för denna häst. Klart den är fin i kroppen när den har gräs att äta. Detta är ju taget i somras eller sensommaren. Eller hur?

Hur blött är hösilaget? Är det tex 55 i tshalt så ger du ung lite över 1 kg torrt hö. Det är inte hösilaget som är räknat som minimi utan vanligt torrt hö.

reddie
0

*biter mig i läppen för att hålla tyst*

sandraliz
0

Han går i grus hage på sommaren..

så här ser hagen ut han går i o gick i sommras…

Mandysan
0

'Biter mig hårt i läppen för att hålla munnen stängd i den här tråden*

gejsa
0

#64# Ja, du kan det reddie. Men tyvärr kan inte jag hålla tyst när det gäller djur och barn. Tycker jag något är fel så säger jag det. Men många ggr så tror ju folk att dom gör rätt. Har jag sedan berättat felet så ändrar dom det och upptäcker att det var ju bra det jag sa.

Mer grovfoder till era hästar och mindre kraftfoder. Analys på höet resp hösilaget så vet ni också vad ni ger era hästar.

sandraliz
0

ps.. hösilaget är ganska torrt..

här kommer en bild till på vår lilla Bingo..

gejsa
0

Ja, men 2 kg är tyvärr ändå för lite att ge. Jag har också ägt en shettis. Hon fick 4kg hö per dag. Lite morötter och mineraler och 1 dl grund då.

jen
0

jag blir verkligen ledsen när jag läser att en del hästar får på tok för lite grovfoder Gråter

en hästmage är gjord för att äta grovfoder (gräs) dygnet runt.

#62   2kg hösilage till din shettis??  det är kanske lika mycket som 1.3kg hö beroende på ts halten. och i inlägg #50 skrev du att en shettis ska ha 2-4kg hö…

sandraliz
0

Det finns ingen som kan säga för lite eller för mkt.. alla är olika o alla kräver olika.

Man ger det hästen kräver och behöver..

Du kan kolla på min sida o se om någon där ser ut att fattas mat…

Jag har även hunduppfödning och är oxå väldigt bestämd vad det gäller djur o även barn då jag har 3 st.

här är en bild på vår 4 årige val som står på ca 4 kg…

gejsa
0

Är du lika bestämd mot dig själv? Mäter du upp maten varje dag och bestämmer att mer får du inte äta? Hur vet du vad hästen kräver och behöver? Analyserar du ditt hö resp hösilage?

Ja, man slutar aldrig förvånas Jen tyvärr.

sandraliz
0

jen… en hästmage är gjorg för att äta grovfoder dygnet runt…

kan du då förklara för mig varför vissa hästar får fång…

o kan du då förklara hur den ursprungliga vildhästen gjorde då den fick gå långa vandringar för att nå mat… o på vintern när det överhuvudtaget inte fanns nån mat?

Svälter absolut inga av mina hästar,tvärtom…

men dom får inte mer än dom kräver.. det är lika mkt djurplågeri o ge för mkt så att hästen blir på tok för tjock…

både en häst o en människa mår bäst när man äter rätt o väga rätt… det finns inte en chans att en ponny som får för lite mat är pigg o kry o i gott hull.. det håller ett tag men in i månader..

jen
0

#71 på din sida visas bilder strax efter ett bete….

säger inte mig något.

jag tycker iallafall att 2kg hösilage är PÅ TOK för lite grovfoder Ledsen

jag har haft 4 shettisar som MINST fått 4kg hö/dag (våran sista fick 5kg)

#72 nej, man gör nog inte det. Jag blir bara så upprörd och kan inte sluta bry mig tyvärr… Men alla lyssnar inte

gejsa
0

#73# Men herregud ser du inte vad du skriver nu. du skrev:( jen… en hästmage är gjorg för att äta grovfoder dygnet runt…)

Och ändå ger du bara 2 kg hösilage till en shettis?

ja, inte tror jag att dom blir feta av 3-4 kg hösilage per dag. Tvärtom dom är nog bra i hull när våren kommer. Ev beroende på analys och ts-halt iofs.

Den sista raden som du skrev, kan du berätta vad du menar med den. Detta alltså? (det finns inte en chans att en ponny som får för lite mat är pigg o kry o i gott hull.. det håller ett tag men in i månader..) Det är just det jag menar. Ger du för lite så känns det på hästen när våren kommer. Då står folk där och säger opps vad tunn den är. Måste öka på kraftfodret när det i själva verket är grovfoder som hästen behöver. En unghäst behöver ju mer och en gammal häst också. Det tänker inte folk på heller.

jen
0

så här såg våran ponny ut när vi köpte honom pga för lite grovfoder…..

gejsa
0

#72# Nej, alla lyssnar inte dom blundar och kör sitt egna race. Tills dom står där och upptäcker att dom ser lite tunna ut på våren. Och så får hästen jo-jo-banta pga detta. För när våren kommer och det kommer fram gräs så blir dom ju tjocka igen och lever på sitt hull fram till januari och börjar tunna ut snabbt.

jen
0

hos förra ägaren fick han 10kg ensilage (väldigt blött) jag tippar på att det motsvarar 5-6kg hö (han kom till oss d 30maj)

så här såg han ut efter fri tillgång på hö och bete d 15 juli

jen
0

för ca 5 veckor sedan…….

jen
0

med dessa bilder ville jag bara visa grovfodrets betydelse till en frisk och välmående totto som är både bättre i magen och MYCKET gladare(och vi med)

gejsa
0

#73# Glömde skriva: du tog upp vildhästen vilket många gör (konstigt nog) när dom blir anklagade för att ge för lite hö till sina hästar.

Många vildhästar dog på vintern pga för lite mat och olika sjukdomar. Dom fick vandra många mil för att få mat. Vill du att din häst ska ha likvärdigt beteende? Förstår ärligt talat inte varför du tar upp om vildhästen.

Likadant fång. En häst som inte har haft fång kan gott äta 4 kg hö om dagen. Om den är en shettis. Fång orsakas av annat.

reddie
0

ja, lille Kalle har blivit jättefin

gejsa
0

Ja, jen du har ju bra bilder. Jag är så ledsen att jag inte tog några bilder på min gamling när han kom till mig. Snacka om benrangel.

Neywaz
0

En häst är konstruerad för att äta större delen av dygnet. Enkelt sagt så läcker det ut magsyra hela tiden i hästens magsäck som har som funktion att bryta ned maten den äter. Uttömningen av magsyran påverkas inte av om magsäcken är tom eller inte, således sprutar det ut magsyra i magsäcken även om den inte har mat i magen och då fräter magsyran på tarmarna/magsäcken istället. Många hästar som får för lite grovfoder (hö) står ofta med magen tom och det utlöser stress syptom; magont, magsår, kolik och ofta olater.

Samtidigt vill man, om man har en tävlingshäst inte ha den för tjock. Om man har analyserat hö och kan räkna foderstat så går det alldeles utmärkt att hålla en tävlingshäst på en foderbas bestående av hö. För en häst som behöver mer energi kan man lägga till saker som ger energin, tex olja, betfor och havre.

Även (eller ska jag säga framför allt) en tävlingshäst på högsta nivå mår bäst om den har något att pilla på större delen av dygnet för att stressa ner efter eventuell hård träning. Har man för proteinrikt hö och den blir tjock är det bättre att kompensera detta med mer näringsfattigt hö istället för att dra ner på stråfodret och kanske lägga på mer kraftfoder för att få power.

Jag har haft en häst som gått (och går fortfarande) på elitnivå i många år, han åt uppemot 15 kilo hö om dygnet och fick endast 1 kg kraftfoder om dagen plus lite mineraler. Han har varit aktiv tävlingshäst i elva år nu, och har aldrig haft problem med hälsan förutom någon hovböld här och där.

Blev långt men det är lätt när man sätter igång och börjar snacka ;) *sorry*

jen
0

#82 #83 tack Glad

#84  MYCKET bra skrivet!!!  SÅ sant!

gejsa
0

#84# Halleluja och amen. Tack du fick med precis allt. *ler*

Därmed tycker jag att vi har tömt allt vi har och kan. Sedan hoppas jag att alla som läser här och som ger så katastrofalt lite hö eller hösilage ökar på givan f rom i morgon. För hur det än är så är ju hästarna inget verktyg eller en vinnarmaskin utan våra kompisar som vi ska värna om. Eller hur?!

sandraliz
0

jag citerade jen…när jag sa.. en hästmage är gjor för att… bla bla bla  (till gejsa)

till jen… den där bilden ser inte kul ut.. o det är det jag menar.. då krävde han mer.. han har asså fått för lite mat.. så långt är vi helt överens..

Bingo har inte gått på bete jo ett par dar då vi va rädda att han skulle få fång.. så han gick i grushage sen…

Ger jag honom 3 kg hösilage så blir han för det första smällfel.. o för det andra får han fång..

Min andra lilla b-ponny som är en liten b-ponny därimot… kräver ca 4 kg.. då håller han sig lite i överhull… han därimot får ju även kraftfoder (fibergi)

sandraliz
0

vi gör en deal… hihi

jag sätter in bilder till våren så få vi se om jag kommer på att ops.. dom har fått för lite mat.. eller om det blev ops… shit va fina dom e i kroppen o muskler..:-)

låter det bra ?

sätter föresten även in en bild på vår "magra" lilla ponny star… lite mörk men nytagen..:-)

Neywaz
0

#85 och #86 Oj vilka snabba svar jag trodde ingen var uppe såhär dags *ler*

Mandysan
0

*nu kan jag inte hålla munnen stängd*

#84 MKT bra skrivet!

#78-80 Jättebra exempel bilder tycker jag…:)

Kan ta min lilla dam till exempel:
Kom till mig den 7/4-06 Dom förra ägarna gav henne då 6 kg hö och 2 kg havrekross+ 1 kg Betfor per dag. När hon vilade. Men dom sa att vi inte skulle ge så mkt för hon var så tjock. Utan halvera allt kraftfoder vilket jag gjorde. Hon kändes tjock och välgödd över magen när man kände MEN sen när hon fällde all vinterpäls såg man vilket benrangel hon var. Jag ökade då givan så hennes foderstat såg ut så här:
12 kg hösilage
1 kg havrekross
0.5 kg Lucern pellets
1 kg Betfor
Med den här foderstaten kunde hon bygga muskler och nu är hon riktigt snygg i hullet:)
Nu går hon på uppskattnings vis 15-20 kg hösilage (fri tillgång i hagen) och lite kraftfoder. Det funkar kanon!

Rätt foderstat + korrekt ridning= en häst som kan utvecklas och bygga muskler

Rätt foder förebygger även sjukdomar.

/Amanda (Bilden är från förra helgen)

gejsa
0

#88# Ja, jag är inte med på din deal iaf.

Om du i din vildaste fantasi tror att hästen får fång om den får 1-2 kg hösilage mer om dagen. Ja, då är du verkligen ute och cyklar.

Tycker ärligt talat synd om dina hästars magar. Sedan kan man inte se så bra på foton om tex ryggen är tunn. Då måste man känna med handen.

Gör en deal med oss i stället och öka givan redan i morgon dag.

sandraliz
0

#72 nää är inte bestämd när det varken gäller mig eller hästarna.. dom får vad dom behöver o lite därtill…

vad beträffar mig önskar jag verkligen att nån bestämde att jag fick äta vad jag behövde o INTE för mkt *Ler*

oj… tiden går fort när man har roligt.. nu kallar sängen snart..

gejsa
0

#89# Ha, ha ser du inte att vi är mitt upp i diskussionen? Fast jag hade å ena sidan tänkt avsluta med ditt braiga tal. hehe

E_hjo
0

Får jag komma å störa lite???
Hur kmt hö borde man på ett ungefär ge ett nätt, litet varmblod på ca 1.53 cm?

sandraliz
0

Har haft hästar i 30 år o inget kommer att få mig att utfodra fel…

det bestämmer jag helt o hållet själv…

var o en vet nog vad som är bäst för deras häst..

Står Bingo på 4 kg hösilage så har han fång inom det snaraste o det vet jag säkerligen bäst själv…

Peppe
0

ja säger då det…

gejsa
0

Du svarade inte på om du analyserade ditt hösilage? Hur kan du veta i förväg om hästen får fång?

Neywaz
0

Sandraliz:

En fångponny skall absolut inte ha mindre mat, däremot är det viktigt att analysera fånghästens mat. Fruktaner, socker skall inte ligga högt i en fånghästs foderstat. Vädret spelar en mycket stor roll när det gäller hur mycket fruktaner och socker som finns i gräset, och det gäller all sorters gräs.

Fång utlöses inte av protein o fett men av svårtillgängliga kolhydrater framför allt från spannmål och stressat gräs.

gejsa
0

Ja, för min del kan man ha hästar och andra djur hur länge som helst. Man blir aldrig fullärd. Man kör sitt race och blundar för alla fel man gör. Går som med skygglappar. Om du förstår hur jag menar.

Jag har ägt hundar i över 37 år jag är ändå inte fullärd. Alla hundar är unika och olika. Precis som hästar.

sandraliz
0

förväg… det vet jag i efterhand..

nej jag har inte analyserat mitt hösilage…

gejsa
0

#98# Ännu bättre förklaring. Du är bäst! *ler*

sandraliz
0

nähä… då ska jag tala om för farbor veterinären på hgb djursjukhus att jag inte ska dra ner på maten när han påstår att han ska egentligen står på halm o lite betfor…

vilket jag Aldrig skulle klara av att låta honom stå på..

Neywaz
0

OJ Hemlis ni är alldeles för snabba för mig! När jag postade mitt inlägg hade det kommit tio nya…

gejsa
0

#100# Då kan du ALDRIG veta hur mycket en häst behöver.

Nu tycker jag att du överdriver med ditt vetande. Ska en häst svälta för att du säker på att den får fång om den får hösilage så den mår bra?

Står alla dina hästar i varsin hage? Hur gör du om den som bara får 2 kg hösilage kanske går och tar av en annan häst. OM dom får gå i samma hage alltså.

NinaToy
0

#44#  ;) Lite sent menmen. :P Vill inte bråka bara föra en diskussion och kanske lära sig av den! :) "Problemet" med denna ponnyn är att han står och äter såååå otroligt LÅNGSAMT! Han står och äter hö HELA tiden så han står aldrig utan hö i boxen, men han hinner inte äta upp mer, det är alltid ca 1 kg kvar i boxen när jag kommer på eftermiddagen och ska ta in honom. :P Det är ju lite problem då, man kan ju inte tvinga honom till att äta snabbare. ^^,

gejsa
0

#102# Vad jag vet så rekomenderar ingen veterinär halm till sina hästar OM dom inte har haft fång. Men det säger du att din häst inte har haft.

Varför skulle den stå på bara halm.

Min veterinär är väldigt duktig på sjukdomar men inte på foderstater. Jag skulle aldrig lyssna på en vet om dom säger att dom kan leva på  halm bara. En kort period, ja, men inte en hel vinter.

Neywaz
0

#102 Tyvärr är inte många veterinärer så kompetenta som jag önskar de vore… Det låter lite konstigt att veterinären tyckte han skulle stå på halm och betfor, det skulle förvärra hans situation.

#101 haha tack du är rolig ;) *ler* Jag skriver i nattmössan nu så det känns som om det börjar bli lite luddigt och suddigt…

gejsa
0

#103# Det beror nog på att det är för att du skriver så bra och precis här. En annan känner sig som en svammeltant. Jag vet vad jag vill få ut, men får inte ut det… men det fick du på två utkast. *ler*

Neywaz
0

#105 Vissa hästar är små i maten, min ena arabhingst får inte i sig mer än runt 8 kilo hösilage om dygnet vilket är alldeles för lite med tanke på hans behov. Han har mycket gräs kvar ute som tydligen är godare så jag förstår att det är därför han ratar höt. Det som jag tycker är bästa lösningen i detta fall är att ge ett hö eller hösilage med hög kvot, så han får i sig den näring han behöver om han inte orkar äta mer. Men det kanske du redan har? :)

gejsa
0

#105# men vi bråkar inte heller Nina. Vi diskuterar också. Iaf tycker jag det.

Men ibland blir du ju arg på mig när jag säger vad jag tycker. Fast många ibland frågar vad man tycker. Jag tycker att ärlighet varar längst även om det kan såra någon ibland.

Men om du ger tex 1 kg till på natten. Tror du inte att din häst hinner äta upp det då? Har du kollat tänderna? För så sakt äter ju ingen häst normalt. Hur mycket får han på natten nu?

Neywaz
0

#108 Oj tack nu gjorde du mig glad Kyss hi hi

gejsa
0

#111# Det ska du vara med råge också. *ler* Fasiken CBA behöver väl inte fråga om foderstater här hon kan ju fråga dig vet jag. För det var väl hos dig som hon ska stå fr o m i morgon?

Neywaz
0

#110 ja jag har ju inte orkat läsa hela den här tråden utan antar att tänderna är scyssta och allt annat är normalt *ler*

Neywaz
0

#112# ha ha Räcka ut tungan Jo då jag är ingen allvetare det finns säkert massor med folk här som kan otroligt mycket mer om foder än mig ;) Jag läser vad jag kommer över, foder, exteriör, sjukvård….allt! Men än så finns det mycket mycket mer att plugga - ju mer man lär sig desto mindre inser man att man vet :)

Och sen vill jag ju inte att CBA ska kunna skylla på mig om det blir fel med hennes lille prins foderstat *ha ha* Flört

NinaToy
0

#109# Vi har ett superbra hösilage.

#110# Han får 4 kg vid 9 på kvällen… och 1 vid 6-7 på morgonen, det äter han nästan aldrig upp, han slutar helt enkelt att äta det. :P Sen så tar jag in och rider honom vid 4-5 (han får kraftfoder innan) och sen så äter han igen vid 6-7 och får 1 kg till kvällsmaten… Men han äter gräs i hagen hela dagarna också. :)

gejsa
0

Ang tänderna så frågade jag bara ninatoy. För hon skrev att hästen åt så sakta.

Nej, nu ska jag gå ner till min karaokemaskin en stund. Ha det så bra. Hoppas det går bra i morgon när CBA kommer med unghästen till dig. *ler*

sandraliz
0

Han HAR haft fång… var har jag skrivit att han INTE har haft fång ?

Halm en hel vinter.. ja sa just det… det kan jag tyvärr inte låta honom få…

Han är i fint hull o har varit hela tiden… han är musklad o fin över ryggen (trots att han inte rids för tillfället)

Och så kommer han förbli även till våren.. med säkerhet.

gejsa
0

Oj, gick inte du och la dig. *Ler*

#87# Där skrev du att du var rädd för att han skulle få fång.

men om han har haft fång så rekomenderar jag som Neywas skrev ett analyserat hö som har låga värden i det. Så kan dom äta mer av det.

Halm är inte bra för hästen i övrigt bara en kortare tid. Även om den har haft fång så behöver den smrp och mj i lagom portion.

sandraliz
0

#104# nej dom går i samma hage… visst händer det att han snor av nån annan i hagen… självklart .. men jag försöker se efter det så gott jag kan.. så att han får exakt 2 kilo kan jag inte säga men jag försöker hålla det där omkring… tycker du han ser ut o må dåligt? tycker du han ser mager ut.?

Han är i bra hull… lite FÖR bra hull…. o det får han gärna vara… men jag tänker intelåta honom bli sjuk igen o få fång..

gejsa
0

#115# Ja, där har du ju förklaringen. Finns det fortafarande mycket gräs kvar i er hage så orkar han inte mer för han äter ju gräset. Det växer ju fortfarande också men det är inte så höga värden i nu.

Vad är värdena i hösilaget då?

gejsa
0

#119# Svårt att se hull på denna bild. Men jag ser att den äter gräs där iaf. *ler*

Men har för mig att hästar som har fått fång får inte ens äta hösilage!! Det är endast torrt hö som gäller.

Rätt eller fel?

gejsa
0

#114# Hon blir nog inte besviken. *ler*

Neywaz
0

#115  Om hästen har gräs i hagen äter de ofta inte så mycket hö som de skulle gjort om de inte haft gräs. Att din ponny äter 6 kg om dygnet plus fri tillgång på gräs ute tycker jag låter ganska normalt, kanske lite i underkant med tanke på näringsbehovet. Det finns näring kvar i gräset på många håll, men det är alldeles för mycket vatten i det för att de ska kunna tillgodogöra sig näringsbehovet genom det. Tuggbehovet/ätbehovet  tillfredsställer de däremot bra. Det beror ju också på hur många timmar han står inne. Men det är väldigt olika vad de äter och eftersom din står på box och ska ut på morgonen så vet han antagligen vad som väntar och äter därför inte upp höt. Äter han inte upp om du lägger till 1-2 kg på kvällen så han har under natten? Då behöver du inte ge mer hö på morgonen ifall han lämnar (bättre att han gör så än att det är renslickat på morgonen)

Äter hästen sakta kan det bero på vassa tänder, men också på att hästen alltid har mat och helt enkelt inte behöver slänga i sig det. Vilket förstås är det optimala :)

#116 Ja nu borde jag sova med. Jag ska upp och hjälpa till att hämta CBAs häst imorgon ;) Ska bli jättespännande, det är en söt liten krabat :)

sandraliz
0

nää kom inte i säng hihi… tittade till hundarna o valparna :-)

sandraliz
0

#121# rätt… hö är bättre än hösilage… men ett foderbyte kan va sämre… klart han får ta nån tugga gräs… fyyyyyyyy va taskigt annars *S*

Han snor en tugga då o då på ridturerna.. då låtsas jag som jag inte ser :-)

gejsa
0

#123# Ja, det är bäst du går och sover så du orkar i morgon. *ler*

#124# Skönt att du inte tog åt dig av alla hårda ord. Men allt är ju i all välmening. Vill att alla ska tänka på sina bästa vänner som står i stallen och kanske är lite småhungriga jämt.

Jättesöt vovve. Jag har två hundar själv. Men det är blandraser. Pappan var storpudel så den ena ser ut som en pudel. Vi får klippa dom. Så dom hårar inte det är iaf skönt.

sandraliz
0

Hade faktiskt en bild på där man ser ryggen lite bättre…

taget samma dag som marabou kom till oss…. den andra ponnyn i hagen..HAN därimot var tunn när han kom.. kolla manken så muskelfattig han är…

ska sätta in en bild på hur han såg ut ca 1,5 månad senare¨oxå..

sandraliz
0

hm.. lite dum bild men den andra har han täcke på… men man ser iaf lite av rygg o rumpa..:-)

gejsa
0

Nej, nu måste jag sova. Vill bara skriva en sak till. På bilden är det ju torrt hö. Ser ut att vara minst 3-4 kg. Och den andra hästen som bara får 2 kg hösilage står ju där. Hur förklarar du det?

sandraliz
0

nää jag tar inte illa vid mig.. alla har sin åsikt o stället är väl till för att diskutera :-)

Men självklart blir man lite lissen i ögat när folk tror att man ger hästarna för lite mat o att dom e hungriga o så..

självklart är han hungrig mer.. men det är han ju hur mkt han än får.. han får endast ca 3 dl fibergi oxå.. men han mår bra o är pigg o busig.. o hade han inte gjort det så självklart hade man fått hitta en anan lösning..

lägger in en bild på en av bebisarna då .. eftersom du gillar vovvar oxå…

gejsa
0

#125# Men om det är så att hö är bättre så skulle jag nog byta mot hö sakta men säkert. För det är väl syran eller något som finns i hösilage som gör dom sjuka. Då kanske den kan äta mer också. *ler'

sandraliz
0

#129# det förklarar jag med att det var då han fick fång..:-)

gejsa
0

#130# Oj, så pjöt man kan vara. Lilleman har jag haft en Cavalier King Charles Spaniel som hette.

sandraliz
0

mmm han e såååååååå söt… mina hundar äter Nutra Nuggets o har fri tillgång.. så nu får jag väl påhopp om att hundars mage inte är gjorda för att äta alltig.. utan borde få 3 ggr om dagen..hehe.. tror vi slagit rekord i lång tråd nu

har oxå blandisar… zita på bilden.. chihuahua-papillon..

sandraliz
0

Går o lägger mig nu.. ska ju till Ullared o stå i lång kö i morgon…*suck*

Men va gör man inte för att få shoppa..hihi natti natti

gejsa
0

Oj den var ju också söt. Fri tillgång kan jag inte ha till mina två. Då skulle dom rulla fram. *ler*

Däremot har mina 6 katter fri tillgång till torrfoder och mjölk och vatten förstås.

Ja, denna tråd har blivit skitlång. Stackars alla som ska försöka läsa detta. Stackars Lisette som inte är här i kväll får väl hjärtsnurp och tror att vi har blivit världens osams i dag eftersom vi har skrivit så mycket på en kväll. Brukar oftast bli det när man skriver mycket på en tråd. Nåja, nu ska jag logga ut. Vi hörs säkert någon mer dag/kväll. Tack för pratstunden. *ler*

gejsa
0

Ha, ha ställer du upp dom stackarna på en hylla för att ta fotot?

natti natti

sandraliz
0

mmm ..hihi.. då måste jag bara lägga in en bild på en av mina 12 katter oxå…hihi

gejsa
0

Ha ha du har en röd katt som jag också vill ha ju.

sandraliz
0

mmmmåste ha en hylla eller nått annars e dom inte still när jag ska fota *ler*

ska bara hoppa o studsa o slickas hela tiden ju..haha

natti

sandraliz
0

för fan gå o lägg dig nu… hihi

kan ju inte låta bli o titta hela tiden ju…*S*

gejsa
0

Nej, men gud vad söt. Nu får du banne mig sluta med fotona. Gå och lägg dig människa. Sitta här och frestas. *ler*

Nu loggar jag ut iaf. natti natti

sandraliz
0

GODNATT !!!!

NinaToy
0

#106# Han är kollad och raspad i sommar. ;)
En röd katt var det ja, här är en av våra uppfödningar. :)

sandraliz
0
lisette
0

#136 för en gångs skull så har ni inte börjat bråka i en lång tråd…

*glad*

Faxlin
0

#146: haha, visst gäller det att glädja sig åt de små sakerna i livet lisette. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Måsdte bara få säga en sak till. Jag tycker det skulle vara brottsligt att visa kort på så söta missar och vovvar. ;-)

Audiatur et altera pars

sandraliz
0

Ber om ursäkt för alla bilderna då…

pssar samtidigt på o lägga in en till *fniss*

Faxlin
0

#149: nej men så kan du inte göra. Skriva att du ber om ursäkt och visa två stycken som det är hög stöld faktor på.
Ohh, jag blir alldeles sjuk.

Audiatur et altera pars

Scandi
0

har funderat hela natten för att komma på en bra foderstat.. så kom fam, till om han får 1,5 l groov o 1l korn o 6 dl befor (torrt) e d bra då?? o typ 10 kg hö?  då får han vid varje giva 5 dl grov, 2 dl betfor o 3,3 dl korn…???ska försöka få en fodergivare till stallet lr nån

Mandysan
0

#151# Du kan ringa en från krafft www.krafft.nu :) Dom ger råd över telefon;)

Scandi
0

mm har fiunderat på att göra d..ska prata med ägaren. men låter det bra som såtr där nu lr?

Scandi
0

bara en fråga.. hur mkt är  allt i kilo??1,5l groov i kg, 1l korn i kg o 1,5l betfor (torr) i kg ?????

Scandi
0

min mackis

jen
0

1liter krossad korn är ca 0,6kg.

Scandi
0

kan det stämma  i kilo att han får 0.6kg korn, 1kg groov och 0.5 kg betfor?

Peppe
0

#158 köp ett sånt där krafft-mått så får du iaf grooven i kg. det andra kanske du kan ta en köksvåg till eller nåt?

Scandi
0

http://www.foder.daniscosugar.com/feed.asp?sprak=5

kollade på daniscos hemsida o där står d att man ska/kan ge 0.5 kg betfor?? men ni andra tyckte att d var mkt? om jag nu dvs räknat rätt på kilo.. fast d menar kanske när d redna är uppblött?

Peppe
0

#160 asså, varför ska du ge så mycket betfor? bättre du tar bort iaf en dal av den och ger ännu mer hö, som hästen behöver bättre.

wewwa
0

Vikken tur, det blev inget riktigt dataslagsmål iaf. Å jag kunde hålla tyst… haha ; )

Shailina
0

själv tycker jag inte betfoder är esensiellt i hästens foderstat. Det är rikt på fiber och smakar gott, samt att det gjer hästen chans till mer vatten, men man kan blöta kraftfodret även utan betfoder i så det va inte nåt viktig orsak. Betfoder är ju slagg-produkt från sockerproduktionen, så jag tycker inte nån häst skall få mycket av det. Dock tror jag nog inte det är direkt skadeligt om någon häst skulle få 2-3 liter i dygnet. Blir väl ungefär som om vi själv skulle druckit en halv liter läsk om dagen. Fins många som gjör det och mår aldeles toppen. Men min Nikita får då ungefär 2,5-5 dl i dygnet endast för smak och fiber. Det finns många andra måter att få fiber i en häst, tex kan man köra på kli som är mer vanlig i norge enn betfoder. Smakar ju inte lika gott förståss ,)
min nikita bantas för tiden (hon va mycket överviktig när jag fick henne) så hon får 8-9 kilo hö i dygnet. Inte mer enn absolut nödvändig, och när hon inte längre är överviktig kommer vi öka till ungefär 9-10 kilo vinterstid och ungefär 8-9 sommarstid när hon inte behöver ekstra energi för att hålla värmen :)

Brevid betfodret får hon ungefär 1 kg kornkross, inget havre, och hon får vitaminer och mineraler.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Scandi
0

tänkte bara tillägga att det inte är jag som bestämer foder mängden utan ägaren…!!! han får en liter betfor tre gånger om dagen. plus kli på morgonen kanske 5 dl…

Shailina
0

Scandi: jo tyvärr är det ju så att hästens ägare bestämmer :)

― J.R.R. Tolkien

Scandi
0

vad menar du med det? d e intejag som agt hur mkt betfor han ska ha. jag är inte bra på foder därför jag frågar liksom :P men alla blir ju så arga på mig…

Shailina
0

Scandi: nej jag höll ju bara med dig? Det är hästens ägare som bestämmer vad en häst skall äta, och om du inte äger hästen lär du inte ha nåt att säga själv även om du inte skulle hålla med i foderstaten?

― J.R.R. Tolkien

Scandi
0

kan han verligen bli sjuk av det han äter just nu..?  blir orolig… ;( 1lkorn,5dl groov,1lbettfor (uppblött) o 2 kg hö per gång..

Peppe
0

#168 är det inte lättare att säga hur mycket han äter per dag i stället för måltid? han kanske äter 1 gång om dagen, eller 5.. de vet ju inte vi…

Scandi
0

jag har skrivit d ett par gånger innan att han får mat tre gånger om dagen! o då får han 5dl groov, 1lkorn o en liter uppblött betfor + 2 kg hö!

lisette
0

#167 tänkte exakt samma sak. om det inte är trådskaparens häst så lär hon ju inte ha mkt att säga till om när det gäller utfodringen.

gejsa
0

#146# och #147# Ja, vad bra att vi fick glädja er båda. hihi

Murre_Uddiz
0

Haha, jag hänger inte med alls, plötsligt kommer en massa katter & hundar upp mitt i allt! hihi :P

gejsa
0

Ha,ha ja då får väl läsa hela tråden så förstår du kanske.

Murre_Uddiz
0

Ja, haha, men orkar ändå inte läsa allt :P

Shettisarna i stallet, vi tar Kamé som exempel. Hon får 3-3½ kg hösilage elr hö (har haft både och) per dag. Plus 5dl korn och mineraler. Har nu också börjat få lite betfor, hästarna var väldigt slöa förut ;)

Midlingur
0

Är det meningen att man ska skriva sina hästars foderstat? Mina hästar har fri tillgång på hö numera och min vuxne shettis får lite kraftfoder.

Murre_Uddiz
0

Glömde skriva att hon rids ca 5ggr /vecka (lite olika) och går ut på promenad nåra gånger i veckan.

Går på ridlektioner 2-3 ggr /vecka och rids ut på söndagarna ibland på onsdagarna också, körs/tömkörs/går på promenad på mån och tisdag. Har minst 1 vilodag per vecka.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.