Börjes, sämre kvalité?
Kollade nyss på börjes hemsida och upptäckte till min förvåning att vissa saker var hälften så dyra som på hööks. Nu undrar jag om det är någon som vet om det är sämre kvalité eller så?
Jag tror mycket är; Du får vad du betalar för…
JAG skulle aldrig köpa träns , täcken, sadel osv där, men förbrukningsvaror samt borstar mm kan jag köpa där.
Hos Börjes får du vad du betalar för… Billiga saker där = sämre kvalité.
Sen tror jag faktiskt att vissa saker som är samma är dyrare på Hööks, med samma kvalité. Hittar du märkesgrejer på Börjes som ligger lägre i pris än andra så är det samma saker som hos andra butiker men till bättre priser.
#1 - jag köper alla tänkbara prylar på Börjes, man kan göra fynd där. Men jag köper aldrig på postorder utan endast de saker jag kan klämma på i butiken, så att jag vet vad jag får för pengarna. Vissa saker är fynd, andra är rent skräp.
Visst ka man köpa grejjer på börjes, träns och täcken och så, men detär ju inte jättebra kvalitet :) Tränsen håller kanske inte lika länge och så.
Sen har väl knappast hööks nån vettig kvalitet..bara dyra priser om du frågar mig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Okej, tack:) Men vissa saker är lika dana ty: Ekol Hästschampo kostar 55:- (Tror jag) på hööks och på börjes 38:- (tror jag)
#5 - I ett sånt fall är det exakt samma produkt som säljs billigare på Börjes.
Mycket av Hööks produkter har för oss varit till mer besvikelse än till glädje. Träns Grimmor är tyvärr det vi inte köper mer varken från Hööks eller Börjes. Täcken från Börjes i mindre ponnystorlekar har också visats sig inte vara av köp som varit till större glädje. Så numera köper jag mina flertal täcken från ex Svea Sverige Täcken eller från Lantgården och de har visats sig vara av betydligt högre kvalite. Vad det gäller Svea Sverige Täckerna så älskar jag deras passformer som kvalite, även om de kostar en liten extra slant så har dem betalat sig flera gånger om. Om man nu inte är ute efter att man måste byta täcken för att den har ett annat årsnummer vill säga.
Träns köper jag numera bara i butiker som tillhandahåller kvalite.
Men som någon sa ovan att borstar och liknande går bra att köpa.
#7 Lantmännen/Granngården, menar du? Eller har jag missat något? :)
# 8 Förlåt jag mena Granngården alltså fd. Lantmännen.
#3 Jag har dessvärre inte den möjligheten att känna och klämma på Börjes varor
. Därav köper jag bara borstar,
tvål, osv ( dvs förbrukningsvaror).

Jag måste säga att de täcken jag har köpt från Börjes är jag väldigt nöjd med, har fungerat utmärkt medans en del av de täcken som är köpta fr Hööks har varit sämre (utetäcken). Tycker att Börjes innetäcken har varit väldigt stora i bogpartiet.

Usch och fy för Börjes säger jag, finns inget sämre än deras läder. Mina skor som jag köpte därifrån sprack efter två veckor och nu ett halvår senare skäms jag bara av att se dem…
Men som många andra här sagt, finns det möjlighet att klämma på sakerna så kan man köpa alt. förbrukningsvaror. Postorder är dock ingen hit om man inte vet vad det är man köper.
#12 - fast även dåliga skor ska hålla mer än två veckor, du borde ha reklamerat dem!
Köpt skor från Hööks och Börjes inga av de skorna höll 1 månad än mindre gummiostövlarna, de läckte in på bara ett par dar.
Och så länge Ni som köper så här dåliga saker inte reklamerar grejerna så inser de inte hur dåliga sakerna verkligen är. Säljer de skräp så ska de ta kostnaden för att skräpet inte håller, då kommer produkterna försvinna från sortimentet fortare än kvickt…

#15 Håller absolut med där. För att de ska kunna veta att sakerna inte är väl gjorda så måste vi som köper dessa produkter reklamera. så länge ingen gör något så har de ingen aning.
# 16 Jag sände tillbaka mina samt min dotter´s skor och pengarna fick vi tillbaka. Frakten däremot fick vi stå för både hit och tillbaka så där förlorade vi på runt 250 kr. De ville visserligen att man tog ut några andra saker för pengarna, men jag var inte intresserad av det.

Jag tror att man får vad man betalar för, men jag har lyckats fynda rätt mycket på Börjes.
Och hittills har allt hållt bra. Mitt favoritträns är från Börje.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Okej, tack för infon. Vilka ridsportsaffärer rekomenderar ni då? Betalar alla extrasaker själv, mamma och pappa ser lixom till att jag har grundutrustning, därför har jag inte råd med allt:S Men behöver lite nya schebrak, grimmor, träns osv.
Jag har handlat regntäcken o dyl på börjes, märket Himalaya tex, och inte haft nåt att utsätta på dom. Dock har jag inte nån täckes-rivare av nån häst, och heller inte haft nån av dom tilsammans med nån täckesrivare, så jag har ingen aning hur tåliga dom skulle va mot sådana angrepp.
Men visst är det med allt annat på börjes som alla andra platser: Du får det du betalar för. Dock som fler påpekat, köper du nåt känd märke till halva priset på börjes mot vad det samma märket kostar på hööks, lär ju inte kvaliteten va nåt annurlunda. Stubben är stubben tex.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har saker från både Börjes och Hööks, och jag är supernöjd med allt. Har ett grönt regntäcke i shettisstorlek från Börjes 189kr och det har varit jättebra, fast än det var det första täcket shettisen haft någonsin (och han är inte precis rädd om sina täcken!) Det finns ett liknande på Hööks för ungefär 500kr. Jag har inte provat det från Hööks, men jag har köpt mycket annat därifrån som har hållt jättebra
Alltså täcken och sånt 

jag har köpt skor och ridbyxer från granngården och de har hållt LÄNGE så jag har varit nöjd, sedan får man mycket bra hjälp och tips av deras personal.. Jag harköpt en jacka från hööks med brodyr och varit mycket nöjd med den med men jag brukar besöka deras butik i kungens kurva 

jag tycker inte du ska vara rädd för att köpa begagnat. du kan hitta hur mkt som helst på tradera eller blocket! till ett betydligt bättre pris än i affärerna.

"Dyrast är inte alltid bäst men billigast är sällan bäst."
Skynda långsamt så går det fortare.

#23 hittar inget på blocket eller tradera. har letat jättemycket.
hehe.. handlar på Citygross (borstar, täcken m.m.) för att det är nära. Träns har jag införskaffat genom en väninna som förut hade en webshop,..
Men så använder jag inte heller engelsk eller western utrustning, så det är lite svårt att hitta annars :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
många saker är bra. då tänker jag grimmor,g-skaft,borstar träns ja såna saker, täcken där finns vissa bra med.
Förbrukningsvaror kan jag absolut rekommendera att man köper från Börjes. Jag köpte ridbyxor därifrån för 3 år sedan och de är hela än, däremot har mina Golden Dress byxor för en dyrare peng i annan butik inte riktigt hållt måttet.. Nåväl, nu var det ju inte det jag skulle säga. Granngården har ju ett visst sortiment och därifrån har jag varit nöjd med mina köp.

Håller med dem andra, man får vad man betalar för.
Jag har köpt ett regntäcke och ett remontträns därifrån Böjes då, och spännena i täcket gick sönder efter bara några veckor, och färgen på tränset flagnade av!
Därimot sjukgrejjor, salvor, schampo o.s.v, kan jag tänka mig at köpa därifrån, för det är ju ofta ordentligt nedsatt i pris jämfört med t,ex, Hööks.
Men jag tycker Hööks inte är så mycket bättre i kvalite jämfört med Börjes, även om sakerna på Hööks är lite dyrare och många gånger mycket finare.
Köpte ett regntäcke på Hööks i våras, gick sönder förra veckan i spännena, dessutom satt sömmarna löst!
Så jag köper speciellt täcken, ska vara Horseware!!! Även om dem kostar ett par tusen per täcke, så håller dem i all evighet och passformen är outstanding!!! Köper man ett regntäcke per säsong från t,ex, Böjes eller Hööks, så är man snart uppe i ett Horseware täcke pengamässigt!
Men sen är det ju ingen garanti att märkessaker håller bättre. Köpte ett par Eurostar ridbyxor för 1200 kr, höll i 4 månader, sedan var sömmarna borta.. Medans ett par ridbyxor från Hööks för 700 kr, som är 2 år gammla nu, ser ut som nya!
Jag tror man behöver ha lite tur också med det man köper. Men i de allra flesta fallen får man vad man betalar för. Jag tycker ju även passformen är mycket bättre vid märkessaker.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tex Finn Tack grejjerna är billigare på Börjes än på andra ställen, men de är ju precis samma produkt. Onödigt att betala mer när man ändå får samma. De brukar dessutom kunna beställa hem de färger man vill ha om de inte finns osv.
Men jag köper inget på postorder, oavsett butik, om jag inte har sett/provat IRL tidigare.

Har inte köpt något på Börjes men på Hööks.
Köpte ett par Steeds ridskor halvläder 229;- och dom håller än. Jätte bra ridskor,bekvämma och lagom varma på sommaren och jätte varma och goa på vintern. Rekommenderas!
Alla grimmor jag köpt på Hööks håller!
Även tecken, Ett tips är att åka till Hööks i Borås,där kommer alla postorder ifrån, Där kan man klämma och dra i täckena rejält.. Jag har praoat där också,Varsamma är dom också!

Det är ju så olika, men jag tycker att börjes funkar bra hitintills. Men har inte beställt träns, täcke eller sadel där. Men hagmatrialet jag beställde är jag fullt nöjd med!
I vissa fall är det bara så att Hööks tar mer betalt än Börjes!
Jag har köpt ett fleecefodrat regntäcke på börjes och det har funkat kanon :) inte läckt något. Fast täcket kostade 500-600kr så det var ju inte ett utav dom billigare :)