Överben
Min d-ponny fick för ca ett halvår sedan ett överben strax under knät. Utan att ömma eller halta, inga problem alls med det. Men så nu känns det som om att det bara blivit större.
Dessutom börjar det komma ett TILL överben strax under. Just nu är det bara pyttelitet själva "svullnaden" (men stort). Han är inte varm i benet, eller på överbenen.
Jag ska ringa veterinären imorgon för att höra om vi behöver åka in till djursjukhuset eller hur vi ska göra.
Har någon varit med om något liknande?
Eller har någon ett hum om vad det kan vara?
Jag har funderat på överansträning, vi tränar regelbundet och ganska hårt. Men han är inte öm eller halt, som jag sa.
Kan det kanske vara att han slår i sig själv i hagen? Borde han kasnke ha benskydd? EFtersom det är just på ett ställe också så kan det vara ett alternativ..
Nehe.. om ni har, så ge jätte gärna lite tips och idéer, men ska självklart ringa vetten imorgon, som jag sa.

en kompis till mig fick samma sak på sin ponny. Ett lite större och ett nedanför inte riktigt lika stort. Den ponnyn var väldigt hetsig och på tårna + att hon tränade/tävlade mycket.. så antagligen berodde iaf hans överben på överansträngning. :P

Jaa okej. Vet du vad hon fick göra med sin ponny sen?
(t ex Konvalisens, fortsätta rida? )

Hästar kan få överben av många olika saker men för det mesta beror det på att dom slår sig antingen när man rider/kör eller i hagen. Det är inte så att den slår sig när du rider den? prova rida och ha den i hagen med skydd på…
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Jag rider honom alltid med benskydd, båda fram och bak. Ja förutom då vid dressyrtävling, vilket har skett en gång. Jag har kollar och skydden täcker överbenet så det är inte vid ridning. Isf är det i hagen, jag har funderat mkt på de.. men jag har aldrig hört han slå i benen mot varandra.. men han är ganska klumpig så det skulle inte förvåna mig det minsta :P
Min ponny har ett gammalt överben från en skada som 1-åring. Jag har lindat honom med Back on track paddar och Bulan har nästan försvunnit helt. Han fick ha på sig paddarna antingen när jag red eller i hagen.

Vad innebär överben? Har aldrig hört om det :S

#6 det är en pålagring av skelett/brosk som bildas på ett ställe där hästen antingen skadat sig eller för att den blivit överansträngd så att den tex fått en mikrofraktur. då bildas exttra benmassa ovanpå för att förstärka benet.
#0 nu vet inte jag hur du tränar din häst och om det är det som är orsaken till överbenet men tänk på att om det tar 3-6 månader för musklerna att anpassa sig till ett nytt arbete så tar det upp till två år för skelettet. så risken för överansträngning är i många fall stor då många inte vet om hur sakta skelettet byggs upp.
Skynda långsamt så går det fortare.

Det beror faktis på överanstränging som #7 skriver.
Många unghästar får det bara för att man jobbar för hårt och för fort fram.
Smörj på med linement varje dag där på så förminskar överbenet sig lite grann, inte helt men lite. Det är vad min förra stallshef fick order att göra på sin unghäst.
Men du bör kanske se hur hårt och hur mycket du rider, du kanske har gått för fort fram i träningen.

En fråga: hur kan man minska på ett överben med hjälp av liniment/back on track-paddar när det består av benlagringar?
Är det en svullnad kan jag förstå, men iom att det är nytt skelett som bildas så ter det för mig helt ologiskt
EDIT: Fast ni kanske syftar på svullnaden som uppstår innan det övergår till ett överben?