Moms på häst
Om man köper en häst av ett företag, hur många % moms är det då??
kissmekate.blogg.se
25 % moms

oj så pass mycket
kissmekate.blogg.se
Kostar hästen 10.000 så får du lägga till 2.500 kr som är moms.
Kostar den 20.000 så får du hosta upp 5000 kr till.
osv.

60:000 borde bli 15:000kr extra?
kissmekate.blogg.se
#4 Stämmer. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Du skall inte betala moms på en häst om inte du inte får en faktura där momsredovisningsnummer framgår ( samma som organisation eller personnummer ) Det skall dessutom framgå av fakturan att säljaren har F skatt sedel.
Om detta ej finns med kan du egentligen stryka momsen och betala beloppet före moms. Det är det pris som ni egentligen gjort upp om hästen. Om säljaren protesterar kan du meddela att du isåfall betalar in momsen direkt till skattemyndigheten.
Allternativt att säljaren kommer med en ny faktura där momsredovisningsnummer och F skatteintyg framgår.
Bara en liten varning om att alla som vill ha moms på sina hästar är inte berättigad att ta moms.

ok.
Dock vet jag iaf att det är en värksamhet som äger hästen, även om den inte används i själva värksamheten
kissmekate.blogg.se

#6 man kan redovisa till skattemyndigheten att man köpt hästen med moms och då får säljaren betala in momsen (bar skicka inte en kopia till skatte myndigeten) om du tror du blivit blåst på 25%
Därför en varning det är lätt att kryssa i fel när man säljer med färdiga kontrakt, i färdiga kontrakt, så gjorde hon jag köpte Kiara av, hade jag dragit av momsen hade hon fått betala in trots att hon bara är en vanlig hobby häst ägare.
LS Lady och Athena köpte jag med moms.

måste man betala moms om man köper en häst av en privat person som har lagt ut ett pris på typ blocket?

#9 beror ju på om det är ett företag eller ej.

tror jag köper av en privarperson
är det något man ska tänka på då?
En säljare som är företagare ska alltid ange pris inkl moms när man säljer till privatpersoner. Hästar har alltid privatpersoner som presumtiva köpare, därför ska priserna alltid anges inkl moms. Eller i alla fall tydligt angivet att moms tillkommer.
Precis som någon har skrivit ovan - om du får veta ett pris på hästen (t.ex 50.000 kr) och inget annat sägs så är det det priset du ska betala. Skulle säljaren plötsligt komma dragande med att moms tillkommer så är det du som köpare som har rätten på din sida - drar ni det till domstol så vinner köparen, just eftersom pris till privatpersoner skall anges inkl moms.
Om priset är angivet utan moms så tillkommer 25%. Är priset angivet inkl moms så är 20% av summan moms.
Och momsen är inget som säljaren får behålla utan den betalas vidare till skatteverket, sedan man dragit bort momsen för de inköp man gjort. (moms hette tidigare "oms" vilket var förkortning för omsättningsskatt)
#9 - om det står ett pris i anninsen så är det det du ska bertala, oavsett om säljaren är privatperson eller företag, om det inte står väldigt tydligt att det är pris exkl moms som anges.

Om det står " Priset är 60.000,- plus moms." då är det väl inte 60:000 kr jag ska betala utan 75:000kr?
kissmekate.blogg.se
Helt korrekt !