Fy, trist att ridning inte är helt ofarligt:(

Nä det är långt ifrån ofarligt.. MEn här var de ändå yttre faktorer som spelade in. Jag håller tummarna för att alla inblandade mår bra!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
usch, otäckt. Tyvärr är det ju så med hästar att ibland händer det sådant, de är levande varelser och det är inte helt ofarligt.
Det är väl även därför vi älskar dem.

Ja, tänk om dom hade tarit av platst. Helt ofarliga men man kan ju inte riktigt älska en bit plast…
Tråkigt för alla ridlägerbarn + ledare och såklart de som äger stallet. Skönt att ingen skadade sig allvarligt.

Jag blir så förbannad!! Vad är det för en idiotchaufför som tutar på hästar med barn på ryggen? 
Enligt artikeln låter det dessutom som att de inte ens red på vägen, utan bredvid: "Och i samband med det tutade chauffören, kanske för att de befann sig för nära vägen."
Hoppas det han gjorde är straffbart!
Tur att ingen verkade allvarligt skadad iaf..

Jag har vart på det lägret 3ggr, o om de skulle hämtas på ängen där dom har hämtas varje år jag har vart där så var dom inte alls nära vägen. Idiotisk chaufför!!! Barnen hade ingen sadel heller. Tur att det inte blev ngr alvarliga skador iaf.

Läste det nyss -.-'
Att de inte kan se sig för, lastbilar är rejäla saker men de visar sällan någon respekt. De håller nästintill aldrig 90km/h som de ska för den delen heller.
Hur får man för sig att tuta? Lastbilstutor låter ju enormt.. Väldigt smart chaufför..
Stackars barnen, hoppas de inte blir rädda för att rida nu.
Så nära kan de inte ha varit för det är ett jättestort dike mellan vägen och gångbanan som de går på när de tar in hästarna. Så att h*n tutade var nog ren elakshet, eller så fattade h*n inte bättre?!
Stackars alla inblandade, de som var på ett ridläger och ville ha kul =S. Undrar hur det gick med hästarna, för kom de lösa där kan de ju lätt springa över diket och komma upp på 90 vägen.

Känner några som va med där, har hört att det ska ha gått bra med alla ryttare, men hästarna har jag ingenaning om :s

Hur tänkte chauföören ? Varför inte sakta/stanna istället för att tuta ?
Va f*n tänker folk med ibland????? Vad har man i huvvet om man tutar och kör förbi en massa hästar?
Har själv inte tagit körkort, är bara 15. Men har många gånger märkt att de borde lära ut mer om hur en chaufför ska reagera när det är hästar på vägen! :@ Arg! :@
idiot till chaufför! igår påväg från träning var det en lastbil som förde bakom oss på en trång grusväg. hästarna blev jättenärvösa och en av dom studsade från ena sidan av vägen till den andra. ändå ska gubbf*n köra allt närmare och närmare istället för att stå snäll och vänta medan vi går undan(!)
de borde vara strängare regler vad gäller just möten av häst i trafiken!!! detta var dessutom på uppfarten till hans gård och ridbanan där vi har träning(!)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Vet ngn om dom fick tag på idioten till chaufför?
En liknande sak hände en häst som vi sållt förut med hennes ryttare. De skulle rida över en 90 väg och hästen var i allmänhet trfiksäker och brydde sig itne om stora lastbilar eller skrammlande släp utan var då lugn.
Hon står och väntar på att vägen ska bli fri från bilar och då kommer det upp en bil bakom som bokstavligen talat hänger sig på tutan - Vilket resulterar i att hästen skenar ut på vägen och blir påkörd.
Hästen fick avlivas på platts och ryttaren är numera rullstolsbunden
Hakuna matata!

#18 Fy f*n! Även människor som inte har ngt med hästar att göra borde ha förståelse.
Ja, det handlar väl främst om okunskap. Lastbilschauffören hade väl troligtvis inte en jäkla aning om att hästar har flyktinstikt och trodde att han gjorde det rätta.

#19 även om man inte har med djur att göra så borde man åtminstonde veta att de blir skrämda av ett stort tutande fordon. Dessutom när det är barn med i bilden!
Hur sjutton tänker man om man tutar på några hästar med en lastbil? Jag menar, det låter inte direkt lite högt. Och dom kan inte ha varit nära vägen, jag har varit där på läger. Dock så är vägen från hagarna allt annat än säker…

#21 Ganska.. Dom var vell i hagen som dom alltid är i? Man går över en bro för att komma till den?
Synd att de inte skrev ner chauffören mer, hade behövts att folk tänker till.
Försökte få in lite hästvett på körlektionerna när jg tog körkort, men det är mycket svagt gensvar. Lärs ut mer om att ta det försiktigt vid cyklister! Hae säkert underlättat om de lärt ut att hästar skall betraktas på samma sätt som vilt när man kör; bägge är oberäkneliga (spec. när förare inte känner hästen) och i bägge fallen är det förarens försäkring som går in vid olycka.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#17 Fyy vad vidrigt, det där är ju bland de värsta mardrömmar man har… Tänk att bli rullstolsbunden för en sån grej.
Det är väl sånt folk inte tänker på, de tror att det "bara" är hästens liv de leker med, men det är ju människors också… Kunde de fatta det så kanske det skulle bli lite bättre.
#23 När jag tog körlektioner körde vi vid en ridskola, minns inte om vi tog upp det nåt på teorin, men då när det var folk ute med hästar på vägen så talade min körskollärare om för mig att sakta ner och inte köra för nära, vilket ju inte var nån nyhet för mig då, men för andra kanske.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#22 vad syftar du på med ganska?
Ja, man gick över en bro för att komma till och från den. Sedan skulle man upp och nerför två backar, och det regnade varje dag så de var superleriga, ett under att inte nån gick omkull… Vi red mellan hagar med eltråd (ganska smalt emellan), under ett åskväder så blev hästarna skrämda och flera backade rakt in i trådarna, kan tänka mig att en del ryttare fick en hel den stötar ;/ Sen hade vi bara ungdomsledare med oss som gick längst fram och hade noll koll på vad som hände längre bak i ledet :P
Ja, det är trist att det är så "riskabelt" med ridning, det är ju så kul! Fast för mig brukar det va lugnt eftersom jag är så pass lugn och kanske inte göra några aktiviteter med hästen som utmanar ödet… Men det kan ju hända ändå att den blir skrämd av nåt eller får fnatt, men risken är i alla fall mindre…
Men det är trist att hästar kan va så pass opålitliga ibland:/

Om någon skulle tutta på mej skulle jag ställ mej mitt på vägen och ge föraren fingret!!! Så jävla irriterad blir jag på sånt folk! Tilloch med när folk kör förbi utan att sakta ner blir jag förbannad!
Hoppas i alla fall att alla klarar sej… Och att caffören utsätts för tortyr!
Jag är ganska säker på att lastbilschaffören tutade på pin kiv, red ofta på en grusväg bredvid motorvägen förut, givetsvis med viltstängsel mellan men det hände ofta att lastbilar som såg oss tutade. Då var man glad för viltstängslet innan hästarna hade vant sig, det blev många finger i luften där.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#27 Jag håller med helt. Fruktansvärt störande.. Våran häst kastade av min syster när en person kom förbi med en presenning på bilen och inte saktade ner och det blåste en del. SÅ störande!!! Dom tror visst att hästar inte kan bli rädda eller nåt..
Vad tänker dom med?!

#25 aha, för när jag var där var det torrt o fint, o vi va i hagen direkt när man gick upp för "trappan" (?), inte gick där i därdet var inhängnat med tråd. Jag menade att jag tyckte den var ganska säker :P
#30, okej, det kan säkert ha ändrats till det bättre sen jag var där :)

#31 inte en aning, det var bara så jag uppfattade det, o sen dom där jättebackarna man skulle rida upp o nerför på en smal, vass häst som gärna ville trava va inte det lättaste. Det var ngr år sen jag var där.
#20 Javisst borde man tänka på det, men barn är knappast flyktdjur även om även de kan bli rädda för en lastbil (och tutan), men man har ingen skyldighet att lära sig hur en häst reagerar, mer än att den har rätt att vistas på vägarna och ska rätta sig efter regler samt att man bör iaktta försiktighet då alla hästar inte reagerar likadant på saker.