Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2750 ggr
painten
0

Vardagsförebild

Vem är din vardagsförebild när det gäller hästar? Är det tex en stallkamrat, en instruktör eller någon annan. Vad behöver ni ofta hjälp med i er stallvardag?

painten
0

Min vardagshjälte är en stallkamrat som också har häst där jag står. En mycket duktig kvinna i 60 års åldern med mångårig erfarenhet. Sådant jag ibland kan behöva hjälp med är t.ex lastning och klippning.

Lorita
0

Mer och mer så blir det Ingrid en av mina första ridlärare och en welsh uppförare men starkast är nog Vidar en gammal remont ryttare.

Av nu levande är staffan ljunggren

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fuxia
0

Min förebild är en kvinna i grannstallet hon är drygt 50 år har sysslat med hästar i många år och har en stor kunskap att använda sig av.
Det finns ju mycket som många yngre behöver hjälp med,
att rådfråga om olika betts funktion, foder ja både stort och smått,
istället för att experimentera själv, med hästen som försökskanin,
så tycker jag alla borde ha en mentor i början,
henne kan man fråga om allt utan att hon är otrevlig.

SofiaOfSweden
0

Lite svårt men jag tror att det blir alla mina tränare jag haft faktiskt, främst två av dem. Den ena för att hon är så otroligt duktig och kunnig om hästar och för att hon varit min tränare i fyra år under tiden jag utbildade Marabou. Rider dock inte för henne idag, blir bara inte av. Den andra är min nya tränare till unghäst #2, av samma skäl samt för att hon är så förbaskat cool med hästar.

MalinPandora
0

min vardagshjälte är min första bra ridlärare och också min häst förra ägare. en helt otroligt duktig tjej runt 25 år. hon tricktränar, rider dressyr, western och har cokså varit en väldigt duktig hoppryttare! hon har även ridit till problem hästar så att de har blivit helt udnerbara hästar! (därav min egen). nu är hon också utbildad equiterapeut (stavning?). hon har varit min förebild i många år 0) det var även hon som gav mig mitt självförtroende! =)

Zaphix
0

Har en stallkompis som förebild, hon är så duktig på hästar. Sedan är min foderhästs ägare också min förebild, hon är också duktig och den jag alltid kan be om hjälp. Underbara båda två.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

cillaw
0

jag har två stycken, den allra största är min pappa.

Han sparade ihop pengar  till sin första häst som 16åring och sedan aldrig haft något uppehåll. Han  har tävlat i dressyr, terräng, hoppning har kört gotlandsruss(de va de han började med) har  kusklicens för varmblodstrav. Han är utbildad hovslagare utb. omkring -77. jobbat som ridskolechef sen -94. Har suttit med i SVRF styrelse i olika omgångar och även i smålandsridsportförbund. Han är utb överdomare, mätman och id/chippare. Han har en otrolig erfarenhet som många saknar, han ringer jag när det krisar, vet han inte så säger han det rätt till mig men tar alltid upp telefonen och ringer någon som kan svara på min fråga.

Peppe
0

Min tränare i dressyren och min kompis i hoppningen

när jag behöver inspiration kollar jag ofta på några lektioner i ridhuset, helst sådana som är hyffsat jämbördiga eller snäppet över med fina hästar =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

Jag har flera förebilder fast inom olika områden, jag vet inte ngn som är perfekt till allt, men samtidigt är det alla människor i min omgivning som formar mig och det är tack vare dom som jag är den jag är.

Men några speciella personer:

Min ridinstruktör för att hon är så jäkla duktig, hon ser ALLT och hon har tagit min ridning till en helt ny nivå. Hon är dessutom en väldigt snäll och underbar människa som verkligen har förmågan att inspirera. Men tyvärr håller jag inte med henne på alla punkter ang hantering av häst och hon har lite konstiga värderingar ibland, men det gör inget då det är i ridningen hon hjälper mig och där är hon fantastisk för mig.

Min kompis krister (fyller 60 nästa år) som man alltid kan prata med om allting. Han har hållit på med hästar i många år och han har tips på det mesta (även om han är lååångt ifrån expert så har han endå mkt att komma med). Han har dessutom allting så är det ngt man vill prova innan man köper det så går man till hnm - han lånar dessutom gladeligen ut allting (både sina hästar och alla utrustning han har).

Min pappa som är sadelmakare och fixar allt. Han ställer alltid upp och stöttar. (och fixar sadlar, skor, utrustning m.m. så fort ngt går sönder/fattas).

Medarbetare på westernridning.ifokus

swedensess
0

har facktiskt ingen… behöver jag hjälp med något kollar jag uppdet ofta själv,men frågar så klart också om jag vet att den personen kanske är ducktigt på det området.

de i stallet rider inte så bra, kan inte så jätte mkt de heller och har ingen instruktör för tillfäller (flera anledningar) så blir lite svårt att hitta förebilder här Obestämd

Caspianowner
0

Får klara mig själv. Är det något så får jag ta några samtal till vänner som har den typ av erfarenheter. Drar mig aldrig att våga fråga om jag känner att jag vill veta eller måste veta för att kunna göra det åt rätt riktning på minsta korta tid.

Även efter 40 år med häst så känner jag mig faktist ännu ibland som en nybörjare.

När det gäller ridning så rider jag numera som skogsmulle så någon instruktör är numera inte aktuellt.

Zabbio
0

Pappa :P

Speciellt efter flytten har han ordnat med det mesta :)

Det ska ändras, så fort jag jobbar mindre igen (går på övertid nu) så ska jag hjälpa till mer i stalet, mocka varje dag m.m. medans han tar ut och in. Men han är super att ha när det behövs!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

iita
0

Min granne här på gården. Hon är hästmassör, dressyr ryttare, trännat både trav och galopp hästar, hon har jobbat som vetrenär asistent. Hon gör allt för att lära sig mer om häst och hästhållning. Hon är den mäst sanna häst människa jag känner. Hon är inte bara grymt duktig, hon är världens snällaste, hon ställer alltid upp och hjälper alla som behöver. Hon är grymt inspererande att se på när hon har med hästar att göra.

Hon är min stora idol när det gäller häst folk, utan att överdriva=)