Någon som vet...?
en godkänd varmblodstravar-hingst… som är skimmel..

tap in är ju brunskimmel… men nej annars vet jag faktiskt ingen. vi har ju rocke, som båda gillar. men han är inte godkänd.. =(

Jo, tap in är vacker men vill nog helst ha en gråskimmel.. Ja rocke är helt fantastisk! Vill betäcka mitt sto framöver med en skimmel och se om det kan bli nått kul resultat..

där är lukas gallant med, men han är inte godkänd och quattro qui som är valack…
ont om travskimmlar. vi får hoppas att adielsson får fart på rocke så han kan bli godkänd.

mmm.. vi får hålla på adielsson! hade sååå gärna velat ha en skimmeltravare! kanske just för att de är lite ovanliga…

hmm men nu såg jag att lukas gallant är valack, hade för mig att han var hingst. ohwell, de kan ha tagit kulorna på honom ju.. :D
du får skaffa dig ett orlovsto, det var ju så rocke kom till. hans mamma är skimmel.. :D

har frågat de på trav.ifokus. de kanske vet. du kan ju ha koll på tråden och se om det kommer ngt svar.

Jo, fast jag har ju precis skaffat mig ett underbart sött litet sto.. som jag har tänkt att betäcka framöver..
Bra tips! ska fråga där då!

frågan ligger ju uppe på trav.ifokus och där har vi fått som svar att de har tagit bort avelsvärderingarna så de behöver inte va godkända… hmm blev lite fundersam.. kan detta verkligen vara sant? varför har man gjort så i så fall??

det tror jag inte ett dugg på!

menar väl det!
Nä, de har bara ändrat lite i reglena om hur de ska registreras i stamboken. Avelsvärderingen kommer nog aldrig att tas bort.

#11 tack! då måste de ju va godkända då lr?! jag blir lite förvirrad när folk kommer sånna konstiga saker..
#12 Vill du ha en travhäst som ska kunna starta så måste du, ja ha en godkänd hingst i Sverige eller annat land. Det finns ju så kallade list hingstar detta menas att de är godkända för användning i svensk avel men är bosatta i ett annat land. Sedan kan man göra som jag gjort, jag skickade ner mitt sto till Frankrike och betäckte med en fransk hingst som är godkänd där men inte i Sverige. Detta går bra om betäckningen sker i hingstens hemland. Sedan svenskregistrera man fölungen.
Till din egentliga fråga så har jag kollat i franska och svenska hingstkatalogen och inte hittat någon mer skimmel än Tap In.
På bilden den lilla fölungen som blev tillverkad i Frankrike.

#13 Åhh så sockersöt!!
Ok, då vet jag! Bara att hoppas på att det dyker upp någon mer godkänd skimmel då!
#14 Man vet ju aldrig du kan ju vänta med att betäcka några år så kanske det har dykt upp en skimmel hingst. Vi håller tummarna för "Rocke"

Japp!