Ännu en bett-fråga...
Hejsan
Har ännu en fråga om bett ^^ Jag har köpt ett tredelat och ett rakt tränsbett nu.
Det 3-delade funkar bra i dressyren på ridbanan, och det raka är bra när jag hoppar. Men jag vill ha några bett till att byta med ibland, då han funkar jättebra om man inte har nästan samma bett hela tiden. I Dressyren måste jag ha en stadig hand, och då funkar det 3-delade bra. I hoppningen blir Bysen stark och vill rusa, men han har blivit bättre sen jag bytte från 2-delat till rakt (med fasta ringar). Vi övar mycket på att han ska bli lydigare och lyssna bättre.
Jag funderar på ett D-ringsbett, vanligt 3-delat, utan kulor och sånt, finns det över huvud taget?
Finns det några andra bra bett, till en häst som blir stark, men ändå är väldigt känslig ibland? Vill ha så många tips som möjligt 
Jag vill gjärna ha tips om var man kan köpa betten också
För övrigt är Bysen en D-ponny Engelskt fullblod/Welsh me mycket krut i 
Mvh// Johanna
på in lilla storhäst (153) använder jag hackamore vid hoppning =) fungerar kanonbra då hon inte blir lika stark och jag inte behöver hålla så hårt i henne. inget tryck i munnen men ganska stort tryck på nosryggen så man måste rida med väldigt lätt hand och inte rycka eller dra för mycket. =) man kan själv välja det som passar hästen bäst om man vill ha läderrem eller kedja under hakan.
lycka till =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Brukade rida min (väldigt) heta ridponny på vanlig 3-delat tränsbett då hon gick mycket bättre och tom kunde skritta på en uteritt. Men annars så tycker jag islänningsbett fungerade bra på henne i början (efter att ha provat allt från vanliga tränsbett till pelham, stång osv). Pelham med 2 tyglar tycker jag också om att använda främst om jag ska arbeta lite mera med hästarna ute i skogen, men det är väll kanske inte det allra bästa om man ska hoppa.
Hakuna matata!

#1 Jag vet inte om jag skulle kunna ha hack, tror inte att han skulle lyssna med det, men jag kan prova, för stallkompisen har hack som jag kanske kan få prova :)
#2 Okej :) Jag glömde skriva att jag ska ha ett jag kan rida ut på också. Han blir väldigt stark och vill dra iväg, särskilt när vi rider ut med andra hästar. Han hade pelham hos sin förrförra ryttare, men bara vid hoppning, men det är nog inget bett jag väljer i första taget.
min flicka lyssnade inte så bra innan jag började med hacket. men alla reagerar ju olika =) men jag tycker det är värt att pröva =) se bara så det är rätt storlek så det inte är storhästskänklar. jag har ponnyskänklar till min och de flesta andra ja känner som använder hack har det med. även på större hästar =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#4 Jo, det jag kanske kan prova är till en B-ponny, så det är nog inte för stort i alla fall 

Vet någon var man hittar 3-delat D-ringsbett?
Har kollat runt men hittar bara 2-delade 
#3 Hack är skarpa bett (även mjuka ponnyhack) och lyssnar den på tränsbett så lär den lyssna på hack. Men hackamore är ett stångbett.. jag är inte säker på att det är det du vill ha?
Prova en bra ridkapson istället, eller sidepull (finns en lite skarpare modell sidepull, med råhudsnosrem, om du kännr dig osäker) ifall du vill byta med bettlöst.
Annars ser jag inte riktigt vad det tjänar att byta mella olika tredelade, det ärju så pas liten skillnad på var tryck osv hamnar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#7 Okej, jag tror inte jag ska prova med hack, men jag tror att hästen skulle gå bra på ett D-ringsbett. Men varför har man en sån kula i mitten?
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500132&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
#8 Kulan ger extra tryck på tungan och dessutom blir bettet skarpare (mer än man tror) eftersom det brukar dras lite i sidled när man tar tygeltag och då skrapar kulan i munnen. Även om man inte sågar så flyttar sig ju bettet en liten aning.

#9 Okej, så det är inte något så bra bett till en känslig mun?
#10 Har du möjlighet att prova så låt hästen avgöra om det är bra eller inte. Vissa hästar trivs med mer tryck på tungan, andra vill inte ha det.