Avlivning :(
hej..
Jag orkar inte sätta mig in i några detaljer då allt känns väldigt jobbigt. Men, vad är det i stora drag som gäller vid avlivning av hästar? Hur snabbt går det från att man hör av sig, kommer de ut direkt? Hur går det till? Vilka metoder används? Var ska man vara? Vad händer efteråt? osv.
Har hittils inte behövt ta bort några av våra älskade hästar men nu börjar det tyvärr bli aktuellt.. :'(

usch jag lider med dig.
du har ju några alternativ att välja mellan.
- slaktbil - då kommer de och hämtar din häst och du slipper tänka mer på det.
- köra själv till slakt
- avlivning hemma och sedan om någon kan hämta eller om du har möjlighet att gräva ner hästen sedan. då använder man sig av:
- bult
- spruta
har jag missat något?
Om man gräver ner hemma krävs tillstånd, vilket du söker hos miljö-och jordbruksverket samt länsstyrelsen.
Inte ska man väl behöva höra med två instanser ?
Räcker det inte med Länsstyrelsen bara ?

när jag begravde oskar här hemma sökte jag enbart hos länsstyrelsen.
När du ansökte hos Länsstyrelsen, kom de ut och talade om vart du kunde få lägga hästen ?
Vad kosta det ?

jag har bara erfarenhet med bult på häst och alla gånger har det gått fort och hästarna har inte varit medvetna om vad som ska sker eller känt obehag alls.
Jag har valt att göra det hemma och själv hålla i hästen (jag är ganska tuff när det gäller sådant och vill själv vara med) gråter gör jag sen och det floder så klart.
En granne fick avliva sin häst som gick ner sig i lera i går och då hade tydligen veterinären valt att ta bult.
---------------------------------------------------------------------
Katt har jag varit med och avliva med spruta och det tar längre tid och tydligen längre tid om djuret är sjukt och har dålig ämnesomsättning. Senaste katten var det så jag var på väg att fråga veterinären om det inte fanns bult för katt, vad det tog tid för den att få somna
---------------------------------------------------------------------
För mig är bult första hands valet och hemma med en stark psykiskt person som håller hästen, så man inte visar vad som komma ska. Gråta får man ska man göra sen.
Nackdelen med att göra det hemma med bult är att hästen ska av-blodas och det blir mycket blod att städa undan. Man spolar med slang och gråter, kanske en del i sorge arbetet 

#5 vi tog ut en tomtkarta och markerade var hästen skulle ligga och skickade in. har för mig det kostade runt 300:-

#6 Avblodas? Varför och hur går man till väga med det ?

#8 det är det sista man gör för att vara säker på att hästen är död inte bara bedövad, man skär av stora halspulsådern och ut forsar flera liter blod, går på någon sekund och hästen ska vara död innan så den känner inget men kvar blir en massa blod som man måste vara medveten om.
Därför bör man välja en plats vid ett dike eller liknade och så ska man ha slang som räcker fram så man kan spola ordentligt.
#3 vi avlivade en häst hemma strax innan midsommar i år, och pratade först med länsstyrelsen och efter det även med jordbruksverket.
Kanske olika från län, men så var det här. Men först och främst Länsstyrelsen.
De kunde se direkt på en karta var vi tänkte begrava vår häst och vi fick godkännande på några timmar. Efteråt fick vi även hem en karta samt satellitbild där vi skulle märka ut EXAKT var vi begravt honom.
Men det kanske vi fick bara för att vi begravde honom på grannens arrenderade mark, samt att vi fick skicka in ett godkännande av grannen.
bult är som en kula/spik som man skuter in i huvudet så att den slår ut hjärnan. man sätter den mot pannan. det går fort och djuren lider inte. det är en uppgradering av slaktmasken.

#10 ja så är det alldeles säkert. men i kristianstad kommun är det så här:
[
Nedgrävningen ska ske på sådant djup att andra djur hindras från att gräva upp den döda hästen. Ta hänsyn till följande:
* Avståndet från nedgrävningsplatsen till närmaste bostad eller vattentäkt ska vara minst 200 meter.
* Avståndet från botten av graven till högsta grundvattenyta under året ska vara minst en meter.
* Nedgrävning får inte ske inom skyddsområde för vattentäkt.
* Jordarten bör vara sand, grus eller morän. Det är en fördel om underliggande jordlager utgörs av lera eller silt.
Vi använder oss alltid av bultpistol då jag tycker det är det snabbaste mest smärtfria och minst oroande sättet att avliva.
Vi har ganska så mycket mark och har därför en utsatt "kyrkogård" som vi ansökt om oss komunen/länsstyrelsen där vi alltid har X antal plattser lediga. För oss krävs det att de kommer ut och tittar på plattsen, att det itne ligger nära brunn/vattendrag osv så man tittar helt enkelt ut en lämplig platts, men de behöver alltså inte koma ut varje gång.
Att avliva med spruta är nog den sissta utvägen jag skulle ta om det inte är så att djured lider oerhört mycket och veterinären ändå redan är på platts~ Men som för min gammelhingst som är stickrädd så tycker jag inte precis det vore ett trevligt avslut att jaga honom men en nål och tränga upp honom i ett hörn den dag han ska avlivas…
Men använder man sig av bultristol/gevär/vanlig pistol (som går in i hjärnen) så tycker jag man ska ha en eller 2 som man redan letat reda på som man vet är erfarna och man har nummerna sitter lättillgängliga om olyckan skulle vara framme. Jag skulle aldrig våga att en helt okänd slaktare avlivade en häst då det är viktigt att man vet precis vart man ska sätta den. Fråga andra med hästar vem dom använt sig av och hur det gick och jobbar slaktaren i ett färetag så fråga gärna dem hur pass mycket erfarenhet hon eller han har.
Var alltså förberedd, det kan spara hästen mycket lidande.
Hakuna matata!