Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3366 ggr
Invisible
0

Ovanligt utan tecken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det bara jag, eller är det faktist ovanligt med hästar som helt saknar tecken ? (bortsett från fjordingar då). Jag har börjat se mig lite extra omkring, och det är väldigt sällan jag hittar "teckenlösa" hästar.

Själv har jag två hästar som helt saknar tecken, vilket jag känner mig lite stolt över! Flört Någon mer än jag som är ägare till en "tom" häst ?

WhoCares-01
0

har två stycken bruna i stallet som är helt utan.. om inte mörka ben räknas… (ja räknar inte med det) min egen som är typ gulblack har en knappt synlig stjärn också. ser hästar utan tecken rätt ofta. känner ett par sånna. alla bruna.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Invisible
0

Okej. Jag känner fatist till vääldigt få! Foten i munnen Jag kan komma på 5 stycken på rak arm, och hundratals andra hästar med tecken..

Alex
0

När det gäller islandshästar är de flesta teckenlösa… Förutom fuxar, som ofta har bläs. Men kan säga att min bruna med tre vita strumpor är rätt ovanlig… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Av fyra så saknar två av mina tecken varken i ansikte eller på benen

Kiara och Ametist, fölet på bildena har tecken på ben och i panna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Travare har ju inte så jätte ofta tecken heller. Vet många helt utan eller med t.ex endast en liten stjärn~ Men det beror ju en hel del på vad för sorts blod de har också huruvida det är vanligt eller inte ^^

Men annars bland ridhästar där inte rasen klassas som "naturras" så tycker jag nog ändå att det är lite ovanligt även om jag utan problem skulle kunna räkna upp ett tiotal hästar/ponnyer utan tecken ^^

Men sen är ju anorlund virvlar osv också tecken :D

Hakuna matata!

Rita-S
0

Min förra pälskling var helt utan täckningar. Inga vita markeringar, och föruten att benen mörknade nedöver från mörk brun till svart var hon bara mörk brun typ. Frysmärket räknas kanske inte som nån markering direkt ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mille
0

Alla våra 4 är utan tecken, lite tråkigt tycker jag… Däremot har Ebbe ett par virvlar på halsen som jag aldrig ha sett någon annan häst ha.

Elshira
0

Alla våra ponnyer utom en har en virvel mitt på halsen och de rälnas som de vanligare virvlarna om de sitter ungefär vid mitten eller framåt vid mankammen. Även i nacken brukar de ha virvlar.

Hakuna matata!

Mille
0

Han har den inte vis mankammen utan på nederdelen av halsen ;P

Elshira
0

Om det är där halsen och bogen möts, lite på undersidan så är det också vanligt (min ena kille har tom 3 där xD) men sitter den liksom mitt på halsen så är de nog ganska så ovanligt o.O

Hakuna matata!

Maja
0

Fyra hästar i stallet - hälften har tecken.

Fuxen har bläs. ;)
Bruna har stjärn.

Vitblacken är utan.
Andra fuxen har bara gråa hår så de räknar jag inte. ;)

Zaphix
0

Vet många hästar utan tecken, de flesta travare är ju utan.

Min foderhäst har bara några få vita strån i pannan, är lite rädd varje fällning att jag ska borsta bort dom helt.. Glad

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

thilda-
0

jag har en hel svart ponny ;)

Invisible
0

Ojdå, det fanns visst fler än vad jag trodde! Skäms Men här ikring tycker jag det är det väldigt få som inte har några tecken/vita merkringar.

Min lillkille har en virvel typ mellan knät och överarmen på v. sida. Det har jag dock ingen aning om hur vanligt/ovanligt det är, men jag tycker de är ganska gulligt! Kyss

andaloce
0

Bland shetlandsponnyer är det mer ovanligt med tecken än utan Glad.

Peppe
0

jag har bara lyckats hitta 2 vita hår i pannan på Blacky, som dessutom bara finns på sommaren ObestämdFlört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kimpa
0

Av våra 5 shettisar är alla teckenlösa. En som nyss förolyckades hade däremot en stjärn.
Har även tre PRE varav en har en liten stjärn. Hade tidigare en skimmel också som var ljusare i pannan meninte så jag kan kalla det för tecken.
Grannen har tre travare, alla utan tecken.
Hopptränaren har nog också bara enstaka MED tecken.
Så jag tror nog jag "känner" fler utan tecken än med.

Splachfotografen
0

Hos min medryttarponny finns ett föl helt utan tecken :P

Zabbio
0

Crow har inga tecken :) Fast det är kanske vanligare på travare..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Invisible
0

#18 Riktigt snygg! Vad är det för ras?

Linnea
0

tror det är vanligar bland ponnyer att de inte har tecken. på russ är det ovanligt med tecken, men den färgen som har mest tecken är fux. travare har sällan tecken men samma där, de få som är fuxar har oftare tecken än de bruna. min bruna travare har dock stjärnämne och är lite stickelhårig här och var.

Skynda långsamt så går det fortare.

Caspianowner
0

samma  intresse som # 18

Splachfotografen
0

#20 korsning, rider hennes mamma som oxå är korsning. Har ingen stam alls vad jag vet :)

Invisible
0

#23 Hon var iaf extremt lik min ponny, som är korsning mellan New Forest & kallblodstravare. ;)