Rasdomare !
Hur viktigt är det för er att en rasdomare är väl insatt i den rasen han bedömer, har så att säga sett de så kallade kalashästarna i rasen för att kunna bedöma utifrån det ?
Eller spelar det mindre roll om domaren inte har några meriter alls, utan bedömer utifrån sitt eget intresse i sitt tyckande.
Kul att veta hur ni ser på saken !

en rasdomare ska vara kompetent på sitt område. även raser som av ett oerfaret öga ser väldigt lika ut kan skilja något enormt om man faktiskt har kunskaper om dem.
Skynda långsamt så går det fortare.
Självklart ska domaren vara väl insatt i rasen och kriterierna för vad som är en bra exteriör och inte för just den rasen. En häst ska ju alltid bedömas efter rasstandarden och inte domarens personliga smak.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Klart dom ska döma efter rasen, men sen ska domaren också ha så mycket skinn på näsan och erfarenhet att den kan döma efter egen smak inom rasstandarden.
Nu har jag WPB och där finns ingen rasstandard mer än just brukbarhet och korrekthet, lika spännande varje gång
Låt säga att domaren är i nära relation till de hästägare h*n dömer är det accepterat också ?

#4 nej, det är det inte en domare ska vara opartisk.

nej det räknas som jäv. man får inte ställa ut hästen om domaren är uppfödare till hästen tex.
#4 Nära relation får de väl ha, men det ska självklart inte påverka bedömningen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Är man mån om sina bekanta så bedömmer man därefter !
Det beror väl helt på. Inom islandshästkretsen känner väl de "större" varandra mer eller mindre allihop oftast, och då är det ju svårt att ha domare som inte nån känner…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

det är svårt att dra gränsen vid jäv, jag har en gång ställt ut och ingen häst fick vad de skulle få, det var nästan som att vända tur ordingen.
Min häst fick brons och två veckor senare åkte jag och premierade henne och fick 41 poäng, denna häst har aldrig fått under 38 poäng och den gången hade hon en hovböld och gick inte rent i traven. Så nog var det jäv alltid, när det var hästar fån samma stuteri som fick guld, hästar som normalt får låga silver.
det är enda gången det inte varit roligt att ställa ut, att åka så långt och det är uppgjort, det är inte kul 

#10 såna domare ska få böter eller inte få döma mer.

#11 Det var medlemmar i styrelsen som fick guld så inga prickar eller böter där inte 
# 9 Är det då inte bättre att se till att få över en Islandsdomare från Island som Island har stort förtroende för.
Islandsföreningen är ju inte direkt en liten förening. den har ju om något råd om så att betala över ett par domare varje år. Borde ju ligga hos Islandshästägarens egna intresse att få sin häst bedömd av proffs eller ?
Men det kanske är även inom Islandsföreningen i Sverige att då kan man inte styra sina inriktningar som man vill själv ha dem ?

#12 det måste ju räknas som jäv?
De här svaren visar ju tydligt vilka problem vi har med utställningar i ett så här litet land.
Man kan fundera över om inte den samlade bedömningen blir att det gjort mer skada än nytta.
Vi kan ju se hur det ser ut inom till ex. halvblodsvärlden.
#13 Jo, det är alltid med minst en isländsk domare i varje bedömning. Men även där finns det ju säkert folk som känner varandra mer eller mindre. Men jag har i alla fall aldrig hört någon klagat över att de skulle få poäng efter det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Roligt att höra att Svenska Islandsföreningen lägger vikt på att ta hit de som bäst kan rasen.
Men som sagt det ger inga garantier heller för att de inte står nära med någon svensk Islandsägare heller.
Som #1 och #2 säger så ska domaren vara väl insatt i rasen.
När jag ställer ut mina PRE är det ALLTID en domare som blivit influgen från Spanien för att dömma alla hästarna. Personligen tycker jag det är hur bra som helst, för då vet jag att det blir en "rätt" bedömning av rasen, för vem kan den bättre än de?
Sen har de en till fördel på deras utställningar ( i mitt tycke).
Domaren får inte veta vem som äger hästen eller hästens härstamning för att inte kunna favorisera vissa hästar.
I shettisvärlden önskar jag att det var mer så. Där känns det iblan som att vissa vinner bara på sitt stuterinamn.

#18 samma regel har welshen, den misslyckade utställningen då var det ett vist stuteri som kammade hem alla guld, men det var inte welsh.
Sen att det händer får man leva med det, det är ju lite fråga om tycke och smak när det gäller typ, ett är säkert jag kommer inte att åka till den domaren igen, jag vill ha en ärlig domare.
N# 19
När en domare har satt ner poäng på de styrandes hästar kommer den domare aldrig mer att bli efterfrågad.