Nordsvenska färger
Nu tänkte jag frågar er hur mycket ni vet om nordsvenska hästars färger, håller nämligen på med en färgkarta med över just nordsvenskar. Min huvudfråga är om ni vet om de kan vara blacka? Om ni känner någon nordsvenska häst som har haft någon annan än dessa färger säg till då!
Brun - Mörkbrun - Svart - Fux - Palomino - Bork - Smokey Cream - Framed overo - Splashed white
Vet att dem sista är riktigt ovanliga. Eftersom dem kan ha en creme gen, så borde dem väll även kunna ha dubbla? Såsom perlino, Cremello, Cream, är det något ni stött på? Tack på förhand :)
tack för putten och bilden :D verkar inte ha fått så mycket respons av tråden.. Kanske inte är så mycket kallblosfolk här, jag vet inte :P
#1 det ser riktigt tjusigt ut :D
Kan de ha en gulgen så kan de ha två, ja. Kan ju dock påpeka att det svenska namnet för palomino är isabell, och det korrekta namnet för bork är gulbrun. Sen gissar jag på att smokey cream är gulsvart, men man kanske inte kallar nordsvenskarna så i och för sig? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

det är inte godkänt med bruks nordisar i skäckar
jag kan tyvärr inte bidraga.. tror jag, vänta nu lite *graver runt*
Jo det har jag! :D
Här är jag på Foresight, för en hel del år sedan. Bruksnordis på 14 år då :) Snälla strunta i krukan? ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har sett en 100% Nordsvensk som är skäck ^^,

Det måste inte vara bruks, gärna nordsvensk travare också.

såg en skimmelnordis (bruks) på premieringen igår. den var dock ung så den var fortfarande stålgrå, men jag har aldrig tidigare sett en skimmel inom den rasen så det var lite kul =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~