Lååång svans *film*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ni sett längre svansar? 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Ush, jag tycker faktist det ser lite äckligt ut! 

#1 Jag med! Och undra hur de håller den så lång, de måste ju fläta in den på något sätt till vardags.

#2 Ja, eller hur! Och av vilken anledning gör man det? Jag menar, det är inte direkt snyggt och kan knappast vara lättskött.. 
Det är saddlebreds. De flätar svansarna och lägger dem i en svanspåse. Mkt lättskött; hanteras bara var tredje vecka eller så ;)
Enligt dem är det snyggt, på samma sätt som de överdrivna ben rörelserna, den sänkta ryggen och ryttarens sits.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Är det inte in flätat konsthår på hästen.
Om jag ska vara ärlig ser det inte snyggt ut alls, varken svansen eller hur hästen rör sig…
Sådär långt hår är väll lite väl överdrivet - men en arab med svans av den längre modellen tycker jag är riktigt fint - till den längd då den fortfarande inte släpar i marken när hästen springer xD
Jag har mina utställningsponnyers svansar (ev manar) flätade året om. Dels för att de ska bli tjockare om de har en tendens att trmpa av sig den annars och dels för att få manen/svansen längre på några av dem (typ om hästen inte lyfter på svansen och bara står släpar den ca 5-10 cm i marken).
Antingen en vanlig fläta, eller om flätan släpar i marken så "väver" jag in flätans ende i början av flätan och neråt så den blir som ett lite avlångt paket - sätter gummisnoddar runt om. Men så har jag endast på en av mina hingstar - de andra har vanliga flätor.
är det inte kommartid då de vifftar mycket med svansarna så behöver man bara göra om den var 3-4 vecka.
Hakuna matata!
Jag flätar aldrig svansarna flera dagar i sträck på mina, inte sommartid iaf.
Dom behöver sina svansar för att vifta bort flugfän. Man ser ju på dom att det är svårare att vifta en flätad svans än en utsläppt.
Hingstens svans, toppar jag ca 1 gång/månad, för att han inte ska kliva på den när han har tjuvrus med den andra hingsten.
Det var inte snyggt med så lång svans, utöver det jag är inte mycket för den typen av gång/rörelser.

Ursäkta lite trådkap, men…
Finns det någon här som kan något om rasen? inkorsningar? Hur såg de första ut osv? Tycker hela hästen (rasen) ser fruktansvärt onaturlig ut lite varstanns. Ledsamt.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

"På American saddlebred hästen utförs det också mycket barrering på, kemisk barrering. Hästarna får så ont i benen när dom står på benen, så hästarna vill ha benen längre upp i luften, för att slippa smärtan. När hästarna inte rids, så ligger de bara ner utan att vilja röra sig."
Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, men det skrevs i en tråd på hästhoppning.ifokus ang barrering.
Tja i sverige är vi väll ändå inte så extrema med våra saddlebreeds, men när deras hovar är dubbelt så långa som vanligt och de tränas dagligen med tyngder och olika former av elastiska rep för att förhöja deras rörelser så tycker jag det går för långt…
Tycker jag att en häst har lite dåliga rörelser så kan jag på sin höjd slå på en lite tyngre ridsko (jag rider annars med travskor som är tunna och lätta) om jag har en viktig show framför mig och hästen inte hunnit träna upp sig naturligt för att få upp traven… Men annars så är det mera ridning/arbete och träning träning för att få fram den eftertraktade traven som man för sin ras vill ha.
Hakuna matata!
#11 Det förekommer, men det är inte så extremt vanligt. Hästen har det benlyftet naturligt, lite som att islandshästar töltar. (en hel del människor betraktar saddlebred som ''gaited'' dvs det är inte en vanlig trav utran en specialgångart i klass med tölt och pass). Dessutom förekommer svidande salvor i ögon och rumpa, avskurna svansmuskler och lite annat.
Däremot är lätta kedjor/armbad runt frambenen vanligt, men jag är inte säker på hur mycket det skadar så länge karlederna inte blir insmorda med syror o dyl.
På samma sätt som inte alla Tennessee walkers rids i ''the big lick'' med platå skor oh kemisk soring.
#10 Kan en del men inte mycket. Från början var den mycket kortare i ryggen och inte riktigt så smäcker, men aveln har gjort den mer extrem. Det hjälper inte att de oftast rids in när de är 18 månader, av tunga ryttare som sitter så långt bak.. på desa lååånga ryggar.
#5 Nej, det är äkta hår, mest troligt. De har mycket för sig för att få långa svansar där.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
fint eller fult tycka vad man vill.. Jag tycker iallafall att det ser ut att bli väldigt mkt rengörningsjobb efter att svansen släpats runt sådär.. nej tack för min del;)

#13 jag håller på löshår för titta här så har hästen en normal svans och extra hår som släpar
#15 det har du rätt i! Tittade på filmen en gång till och detta syns ju vid flera tillfällen .. Bluff!?

löshår säger jag (på den här iaf) i övrigt tycker jag inte alls om den sk träningen av denna hästras. typiskt amerikaner.
Skynda långsamt så går det fortare.
Smaken är ju som baken. Tunn man och svans t.ex tycker jag passar bästa när den är kort klippt eller kort ryckt, när det däremot är tjock så är det riktigt tjusigt, t.ex på grövre kallblod (särskilt om dem har hovskägg ^^). Jag tycker att det är rättså tjusigt med de höga benrörelserna så länge det inte ser ansträngt ut, ungefär som i tjusig dressyr, om hästen inte ser naturlig och följsam ut så ser den bara tvingad ut. Jag menar inget ont om dressyr, utan bara att allt har sina baksidor.

det kan ju i vilket fall som helst inte vara bekvämt för hästen att röra sig så. höga benlyft, sänkt rygg den ser nästan ut att luta sig bakåt när den travar också ryttaren då som verkar sitta längre bak än normalt.
Skynda långsamt så går det fortare.
#18 Håller med dig fullständigt! =) Är det naturligt och hästarna inte är tränade enkom för att göra det utan att de bara "har det" så tycker jag det är riktigt mysigt.
Har ju själv Welsh Mountains som har lite hackney blod i sig och det framgår ganska så tydligt på vår ena hingst som har betyligt högre benrörelser än en vanlig Welsh när han är lite i farten.
Min andra lillkille har lite högre steg men mer åt dressyrhållet, tar för sig mycket med raka benutslag och har god "sväv" på traven.
När det är i måttliga mängder tycker jag det är bra men som sagt - det ska komma naturligt.
Hakuna matata!