Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2597 ggr
cupcakes
0

Vad kan det ha varit?

Hej!
För några dagar sedan var jag och min kusin ute och red på min kusins mosters hästar. Hon har en varmblodig och en kallblodig travare. Vi har ridit dom förut, även den veckan, och dom kändes som vanligt = otroligt heta och ouppfostrade. Ägaren är nämligen lite av en besserwisser som tycker att hon kan allt bara för att hon äger hästar - men så är ju såklart inte fallet.

En tidigare häst (som hon förstörde så han till slut blev så jävlig i beteendet att hon avlivade honom) blev halt i hagen och detta skylldes genast på min kusin som red honom senast, dock hade han varit frisk när hon åkte.

Iallafall, vi tog det lugnt med hästarna eftersom vi visste att dom antagligen inte hade så bra kondition och inte är så vältränade. Vi skrittade av i minst 10-15 minuter för att sedan ta av utrustning, torka och borsta av dom. Kanske en kvart efter att vi kommit så gav ägaren dom oblött kraftfoder som dom kastade i sig. Jag har hört att man ska vänta minst en halvtimme men vet inte om det stämmer?

När varmblodets mat var slut (de har lösdrift så vi stod ute) skulle ägaren ta in henne i hagen men hon vägrade då röra på sig. Då jag lämnade sadel och saker i förrådet så kom jag ut senare, men vad jag fick höra av min kusin var att hästen hade en knöl på halsen/bogen (vet inte var) och att frambenen darrade. Ägaren frågade då min kusin hur hårt vi egentligen ridit, men grejen var ju att vi inte ridit hårt överhuvudtaget. Totalt två galopper som inte var särskilt långa eller ansträngande och väldigt lite trav.

Sen kom jag ut och ägaren skrittade då hästen en bit och efter några minuter verkade hon okej igen. Det första vi tänkte var kolik och så även min kusins mamma men det kändes inte heller helt rätt. Efter det har vi pratat med en mycket hästkunnig kvinna vi känner som inte trodde på kolik.

Om knölen suttit på framsidan av halsen trodde hon att det kunde varit foderstrupsförstoppning, men när vi berättade att hästarna står utan täcke i en temporär ganska liten hage (då de nyss flyttat) utan vindskydd (förutom en presenning som ger lite tak vid öppningen till hagen, denna kom upp samma dag eller dagen innan då den inte suttit där innan) och att varmblodet är 22 år så sa hon att hon var nästan säker på (jag är inte säker om jag kommer ihåg rätt ord nu) korsförlamning.

Hon menade att om en gammal häst blir våt och kall länge så blir den stel och när musklerna sen blir varma så hände något (mitt minne sviker mig i den här delen av texten) gjorde att de blev förlamade ett tag(?). Något liknande var det.

Det verkade stämma in bra men jag vill gärna höra era teorier. Jag har aldrig sett hennes hästar med täcke kan jag ju tillägga och vill ni veta något mer så kan jag försöka svara så gott jag kan.

Så, vad tror ni kunniga att det kunnat vara? Jag har inte hört om några fortsatta besvär.

(Byt kategori om det blev fel)

lisette
0

var det dåligt väder då? annars ska ju inte hästen bli kall och blöt?

kraftfoder behövs inte alltid blötas - beror ju helt o hållet på vad det är. men foderstrupsförstoppning kan de få ändå, om de kastar i sig maten.

cupcakes
0

#1 Det småduggade hela dagen och blåste. Hela veckan var det regn och åska varvat med uppehåll..

Jag misstänkte det, det var i pelletsform, men eftersom min kusin sa oblött så tänkte jag att jag tar med det för säkerhets skull.. Men kan foderstrupsförstoppning göra att de skakar i frambenen och vägrar gå?

Linnea
0

det kan ju ha varit en kombination. lättare foderstrupsförstoppning och korsförlamning. det kan dom få om musklerna är varma och de sen kyls av för snabbt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Pia-Lena
0

Korsförlamning drabbar som namnet antyder korset, alltså bakdelen. Drabbar oftast hästar som varit i fullträning/arbete med stor kraftfoder giva och som får några dagars vila med bibehållen foderstat. När de sedan tas i bruk igen kan de få symptom på korsförlamning, besvären kan vara allt från lätta, stelhet i muskulaturen, till svårare då hästen blir liggandes. Urinen kan också bli rödfärgad.

Tror mer på foderstrupsförstoppning. Min gamle häst råkade ut för det ett par gånger då han hade en tendens att kasta i sig maten utan att tugga ordentligt. Numera blöter jag allt kraftfoder till alla hästar och ser till att alla får stå i lugn och ro med sin hink utan att behöva vara stressade av att någon annan försöker stjäla maten.

cupcakes
0

#3 Det är det med att kylas av för snabbt som inte borde stämma eftersom vi skrittade av ordentligt…

#4 Korsförlamning stämmer ju in på så sätt att de blev ridna ganska mycket, när de flyttade så blev det ingen ridning alls på ett tag (vet inte hur länge men antagligen en vecka eller så) då dom bygger ut, och under den här tiden tror jag att de fick samma mängd mat. Sen började dom rida, och jag och min kusin red även två gånger den veckan. Vi red inte alls hårt, men jag vet inte hur ägaren rider. Det är sen jag inte vet om det stämmer eftersom hon darrade i frambenen :/

Foderstrupsförstoppning känns också mer troligt tycker jag nu, men den ena hästen stod i hagen och åt medan varmblodet som drabbades av det här stod utanför just för att kallblodet som är mycket dominant inte skulle ta maten. Men kastade i sig gjorde hon ändå, förmodligen van att bli av med delar av sin mat..

Då det inte är mina hästar kan jag inte göra så mycket men jag blev nyfiken och vill veta vad det var så jag kan identifiera det om det händer igen någon gång :)