Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1847 ggr
tinaLY
0

Knöl på insidan av benet

Jag har en nordsvensk här hemma som har fått en hård bula på insidan, precis nedanför framknäet. Detta kom bara en morgon när jag kom till stallet! ;O För bara någon vecka sedan fick  min syrras sommarhäst exakt "sympton" och på  samma ställe. Vad är detta? Och hur kan man behandla det? Börjar bli smått orolig eftersom vi bara hyr hästarna nu under sommarn..   Kram Tina

Linnea
0

är den stenhård låter det troligast med överben. är den lite gummiaktig så är det troligtvis en galla. överben kan inte behandlas, gallor tror jag man kan massera bort.

Skynda långsamt så går det fortare.

tinaLY
0

#1 Den är stenhård. Kommer han ha det resten av sitt liv då?;O

Alex
0

Hur stor är den? Det kan inte vara något insektsbett eller så?

Ett litet överben kan försvinna efter ett tag, så han måste inte nödvändigtvis ha den resten av sitt liv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
0

är det ett överben kan det försvinna som sagt men oftast inte. det är en pålagring av benmassa efter överansträngning av skelettbenet eller en förstärkning efter tex en spark.

Skynda långsamt så går det fortare.

Caspianowner
0

Har själv en häst med ett överben efter slagsmål med en annan häst. Den har funnits sen 8 år tillbaka. I hennes fall har den inte medfört några alls bekymmer. Så det är bara att hoppas att så blir fallet med den här hästen du har på foder.

Kan du inte ta en bild så man kan se vart den sitter ?

Birke
0

Visa en bild så kan man få lite mer grepp om vad det är för knöl i fråga. Då får du nog lättare hjälp. Lycka till.