Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 4765 ggr
exitingsvillemo
1

Morganhästen

är lite nyfiken på denna ras. Tycker det är en helt otroligt vacker hästras.

Finns det någon här som har en Morgan?

Vad har ni för uppfattning om rasen?

Vill veta allt. Gärna bilder också.

WinterPrince
0

Jag var faktiskt inne och kollade på den igår och blev också väldigt förtjust. Inte för stor och klumpig, inte för nätt. Hade önskat de var lite högre i manken bara.

Molla
0

Åhhh, vad jag skulle vilja skriva: Ja, jag har flera! Suck, men nej. Har ingen, men de står högt på vill-ha-listan!

Har hört att de ska vara vassa i tempramentet, men de kanske var just de hästarna i det träningsstallet i USA. (har pratat med en som jobbat där)

CBA
0

När jag var ute efter att köpa ett föl så var jag till en uppfödare som jag gillade och som hade fina lugna Morganhästar.
Det var var dit precis innan det var dags för betäckning så jag fick tom möjligheten att välja vilket sto och vilken hingst jag ville ha fölet efter.
Tyvärr blev hingsten svårt sjuk och avlivades innan han hann betäcka stoet…så det blev inget morganföl för mig tyvärr.

Uppfödaren jag var hos är Harby Gård (tyvärr ligger hemsidan nere för tillfället såg jag).
Hans dotter har Ice Morgans…kolla in hingsten som kallas Sonny *torkar bort dreggel* ;o)

Svenska Morganhästföreningen

[

](http://www.swedish-morganhorse.com/)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

bubbelbubbel
0

#3, viiiilken man! jösses! :D

JenD
0

Herreguuud vilken vacker häst… Sagohingst Kyss

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Molla
0

Overkligt snygg! Men oj vilket jobb med manen!

exitingsvillemo
0

Som sagt, en fantastiskt vacker ras Kyss

Bilderna på Sonny var underbara, men visst ser väl manen längre ut på de "stilade" korten? Lite extra lös-hår????

Jag har hört/läst att Morgan är en väldigt lugn och lätthanterad ras.

Den kanske bara är lika missförstådd som araben?

Men nog måste det finnas ngn som äger en Morgan här inne? Puttar upp till andra Morgan-intresserade =) Och för min egen del naturligtvis. Och fler bilder.

Ahnna
0

På min gamla ridskola stod en morganhäst i privatstallet, men jag tyckte aldrig att den såg ut som nåt annat än vilken ponny som helst. Det var verkligen inget som helst extravagant över den. Men nu, senare i livet, har jag sett morganhästar med lite mer utstrålning och vissa av dem är ju verkligen vackra! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

CBA
0

#7 Det är inte löshår, han har så lång man :o)

Dom håller manen flätad så den inte nöts och blir ojämn och släpper ut den till visningar och tävling.
De hade en svart hingst när jag besökte dom och han hade lika lång man han med…inget fake med den :o)

lisette
0

det där är ju urbilden för alla enhörningar! =)

det är väl akerberg som rider en frieser som har ugnefär lika lång man?

Sweelin
0

Jag letar runt på sidan men hittar ingen Sonny eller Ice… Vart ska jag klicka?Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[MartinaPettersson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt sto är betäckt med morganhingsten Tronshagens Figure 13. http://www.swedish-morganhorse.com/Hingst%20Tronshagens%20Figure.htm Morganhästen har vuxit till min absoluta favoritras, de är ju så otroligt vackra och eleganta! Jag red Figure ett tag förra året och det var som att sväva på moln! Underbart sving i steget och var sammarbetsvillig till 100%! :)

lisette
0
Sweelin
0

#13 #14 Tack!Flört

Han var ju riktigt snygg!!Förvånad Hur länge har dom sparat ut manen tro? ;)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Liichaa
0

jguud va snygg!! någon av hans föl gillade jag riktigt mycke ;) de borkfärgade, jag äslkar den färgen på hästar asså ;) och snyga föl ger han me :)

exitingsvillemo
0

#16 Gulbrun heter det Flört och Ja den färgen är helt underbar =)

exitingsvillemo
0

Jag trodde att han var Flaxfux, men han måste ju vara mörk isabel eftersom han lämnar gula avkommor med icke-gula ston

Molla
0

Men det verkar vara en ojämn ras, eller hur man ska säga. Sonny är ju megaflott, medans vissa av stona på den sidan såg ut som ordinära hästar utan något extra.

Marija
0

Jisses vilken läcker man Sonny hade! Hela hästen var ju urläcker ;)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

WinterPrince
0

#19… hingstar brukar ha mer utstrålning än ston… det kan man märka inom dom flesta raser….

exitingsvillemo
0

#19 läser man på rasbeskrivningen så ska det tydligen vara ganska stora skillnader på ston och hingstar.

Vissa ser väldigt mycket varmblod ut medans andra ser väldigt mycket fullblod ut. Oavsett kön.

Men så är det väl med de flesta raser. t ex araber, shetlandsponnyer, halvblod, travare mfl. =)

Är det ngn som har nå koll på vad priserna ligger på en Morgan? Föl? Unghäst? Vuxen?

Så man vet hur mycket man måste spara ihopFlört

CBA
0

#22 Jag har för mig att ett föl då när jag var ute efter en, skulle ha kostat runt 40-45´…men jag är lite osäker på om jag minns rätt oxå ;o)

Molla
0

#22 Trist att det bara är hingstarna som glänser…går ju inte att bara ha grabbar. =)

Japp, de kostar som en quarter ca 45.

exitingsvillemo
0

Jag tror inte att det BARA är hingstarna som glänser =) Men en hingst är ju alltid en hingst och dom har ju oftast en speciellt utstrålning.

Så är det ju inom alla raser. Men jag tror säkert att det finns ston med utstrålning också. =)

Fast det går ju bra att ha bara grabbar också =)

Ledin
0

ja denna ras är otroligt vacker. Lite roligt jag fick för mig att dom var lite som araber Obestämd kan vara lite fladdriga men de är allså mer som en friser eller? (inte för att alla araber e fladdriga men ja ni förstår vad jag menar :) )

Ledin
0

http://hastmarknad.hastnet.se/ söker du där får du fram flera av rasen samt korsningar priserna e olika., hittade en svart hingst -07 pris 45 000.- ja det finns några där iaf :)

tezzie
0

#13 #14 tack, jag hittade inte heller.

ja han var läcker som få… Men vilken jobbig man…

*** Kärleken övervinner allt ***

CBA
0

#28 Med flätor, mycket balsam och pälsglans så är det nog inte så jobbigt :o)

Mirabils man hänger typ 20 cm nedanför hans hals och jag håller den flätad för att den inte skall bli trasslig och lättare att borsta ur med en mjuk borste.
Men jag är sparsam med pälsglansen då den torkar ut hårstråna.

exitingsvillemo
0

tezzie, jag blir förvirrad bara för att du har bytt Avatar =) varje gång jag ser ett inlägg från dig nu så funderar jag vem det är =)

tezzie
0

#30 Hahah, jag kan byta ofta om ni vill ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Invisible
0

Storken kommer snart och levererar en fölbebis som 50% morgan! :)

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 50 procentare efter Tronshagens Figure 13. Skrattande