Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 5176 ggr
KolyaMusseHippaDyzio
0

Leka med hästen...

Hur lär man sin häst att lägga sig ner på kommando.och att lära sin häst stegra sig på kommando?

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två hästar som är tränade att stegra sig på kommado. Här är en av de på bild.

Det är killen på bild som tränat den här hästen. Killen umgicks hela dagarna med den här hästen. så hur egentligen den här hästen tränades till detta vet jag inte, har aldrig tänkt på det förrens du nu stallde frågan.  Jag vet bara hur den här hästens kommando ska utföras.

Killen här har även tränat den här hästen till att lägga sig ner för att se död ut.  Ska se om jag kan hitta bilden.

Vore kul om någon mer här på focus har en häst som står på kommando.

KolyaMusseHippaDyzio
0

det skulle vara kul att veta för jag har en häst som ja e med varje dag och vi har jätte bra förhållande :P Snälla kan någon berätta :P

*Putt*

Lorita
0

all dressyr är att uppmuntra djuret naturliga beteende Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

KolyaMusseHippaDyzio
0

Hur gör man RÅÅÅD :) sälla alla hjälp

CelsiusT
0

Jag har aldrig lärt en häst att varken stegra sig eller att lägga sig. Men jag jobbar dagligen med inlärningspsykologi och jag umgås med min egna häst dagligen, så jag kan ju själv koppla ihop hur jag hade testat att göra.

Stegra sig: Det jag vill att hästen ska göra, mitt slutliga mål är att hästen står på bakbenen med frambenen i luften. För att göra det krävs att hästen lägger över hela sin vikt på bakbenen. Jag skulle nog börja belöna att hästen lägger vikten på bakbenen och sätter huvudet i luften. Det viktiga är att man delar upp slutmålet i delmål och belönar varje delmål hästen uppnår. Om man vill "locka fram" beteendet kan jag tänka mig att hästen lägger bak vikten och höjer huvudet av att man tar ett spö mellan frambenen på hästen.

Lägga sig: När en häst ska lägga sig så sänker den huvudet, böjer frambenen/går ner på knä, viker bakbenen, och sedan lägger sedan ner kroppen och kan sedan välja att lägga sig ner på sidan. Jag skulle börja belöna lågt huvud. Sedan att ena frambenet börjer sig med lågt huvud osv osv.

Intressant att höra om någon som lärt sin häst detta. Hmm nu blev jag ju sådär så jag känner att jag måte ut och lära min häst detta…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
1

Inte en chans att jag skulle lära en häst att stegra sig. Vad ska hästen kunna det för? Finns ingen anledning.

Att lära hästen stegra på kommando kommer bara leda till skador.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zadeira
0

Håller med #6 litegrann. Varför vill man tt hästen ska stegra på kommando? Vad har man för nytta av det?

Har läst en historier om folk som köpt nya hästar som plötsligt börjar stegra utan anledning tycks det. Efter en massa efterforskning kom det fram att hästen lärt sig att stegra på kommando, och tydligen gjorde den nya ägaren de här kommandot utan att vara medveten om det.

Känns bara onödigt att lära den just stegra. Däremot att lägga sig ner/spela död och sådana saker kan jag tycka är en annan sak.

IdaT
0

Det du måste tänka på när du ska lära en häst stegra är att det är ett dominerande trick, alltså varje gång du ber hästen att stegra ber du hästen att utmana ditt ledarskap över hästen.
Ni måste alltså inte ha bra kontakt, utan det måste vara tydligt att du är ledaren över hästen.

Du måste även ha lärt hästen ett undergivande rörelse innan du ens tänker på att lära hästen stegra. Du måste även börja och sluta varje träningstillfälle med att göra en undergivande rörelse, det för att befästa och ta tillbaka ledarskapet över hästen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

SHV-Pysen
0

Jag kämpade så mycket för att få Pysen att sluta stegra och klättra på mig så aldrig att jag skulle lära honom det igen ^^Missbruk på allra högsta grad av honom då!! fast lägga sig ner skulle jag vilja lära honom.

Jag har börjat med att lära honom buga. Ta en godisbit mellan benen. Han går väldigt långt ner, men jag får inte ner han på knä efter det, som är nästa steg, så jag har fastnat lite^^

IdaT
0

#9 Det du kan göra då, när du ha befäst att han ska få ner huvudet, är att ta tag i hans ena framben, och försiktigt visa honom rätt, kräv att komma närmare en bugning för varje gång, men var noga med att han är uppvärmd.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Tin-Tin74
0

Just så att hästen bugade på kommando kunde min gamla NF-ponny jag hadde när jag var barn! Jätte kul grej när vi tackade för priser på tävlingar! Hur hon hade lärt sig det vet jag inte, hon kunde det redan när jag fick henne. Jag tryckte lite lätt på manken och så bugade hon sig med ett ramben framsträckt.

Däremot skulle jag aldrig lära en häst stegra! Just av de anledningar som #7 och 8 skriver.

Caspianowner
0

Hi hi hi Blir lite full i skratt när man läser här ovan.

Våra hästar går inte på bakbenen för att någon viftar med några armar. eller lyfter sina ben, ett spö, eller annat liknande. Det krävs andra komandon än så. Och de går inte på bakbenen med några ryttare som rider de från ryggen heller. HUr mycket du än försöker från ryggen.  Men står jag däremot framför och ger klartecken så går de upp på bakbenen om nu ryttaren vill känna hur det känns, 

För övrigt så är de här hästarna vi har som kan gå upp på bakbenen vilka normala hästar som helst. Våra uppgående hästar är tryggare i handen och att möta upp i hagen, än de tokiga märrarna vi har, det kan jag garantera.

Caspianowner
0

Skador för att de kan gå upp på bakbenen. Ja då får man se till att man inte har unghingstar som går ihop heller. För är det något som de gillar så är det att stå upp på bakbenen och dessutom slåss. Det kan ge skador om något.

Zaphix
0

#13 Men varför lär ni hästarna stegra på kommando? Varför vill man att hästen ska kunna det?

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#12 Vad har ni för kommando?? Vore bra att veta, antagligen har ni väl ett genomtänkt kommando förstår jag =) Vore bra så man inte sätter något ogenomtänkt kommando på det.

Caspianowner
0

Varför vill man att hästen ska kunna gå Piaff ?  Eller varför vill man att den ska gå ner på knäna och bocka sig för dig ?

Att stegra sig är ingenting onaturligt för hästen Har aldrig era hästar stegrat sig, tex.  i hagen. Det gör iallafall  våra hästar när de är på det humöret … 

Här på bild så tränar samma kille som ovan på bild,  men här med en annan häst.

Zaphix
0

#16 Men att stegra sig är ett så pass dominant beteende. Gå ned på knä eller lägga sig är inte ett dominant beteende, utan det stärker ditt band mellan dig och hästen. Det visar att hästen litar på dig så pass mycket att den kan till och med ligga ned när du ber den, alltså litar på att du håller undan faror.
Stegra sig har inte med det att göra..

Min och Dackes blogg

CelsiusT
1

Hmm.. hästar måste tycka att alla människor är jättedominanta.. För ur en hästs synvinkel måste ju vi människor gå runt och stegra oss hela tiden? SkrikandesOskyldig

Tin-Tin74
0

#18 En tanke man nog ska tänka på mer än en gång…

EwaAngantyr
0

Jag lärde mitt welsh cob sto att stegra sig och ibland när hon inte riktigt förstår vad jag vill så kan hon stegra sig för att kolla om det är det jag vill.  Blir allt mer sällan dock då jag har varit väldigt tydlig med signalerna för stegring. 

Varför?? Ja, varför inte. Roligt att lära sin häst nya saker.

Caspianowner
0

# 17

Som jag sa i mitt inlägg tdigare :  Våra uppgående hästar är tryggare i handen och att möta upp i hagen, än de tokiga märrarna vi har, det kan jag garantera. 

VÅra hästar blir inte och har aldrig varit dominantare mot människor runt sig bara för att de fått komma upp på bakbenen.

Som jag sa ovan, säger det igen, Våra uppgående hästar är tryggare i handen och att möta upp i hagen, än de tokiga märrarna vi har, det kan jag garantera.

KolyaMusseHippaDyzio
0

asså jag undrade hur man gör och vilka kommando och hur man lär sin häst ?

och hur man lär sin häst att sitta på komando?

och ligga ner på komando?

det e det ja e ute efter ??

nån som kan förklara nån som har gjort det ?

IdaT
0

Steg 1
Befäst ditt ledarskap med hästen, det måste vara så att det inte är någon tvekan om vem som bestämmer mellan er, ett tips är att leka dom sju lekarna.

Steg 2
Lär in en undergivande rörelse, till exempel buga. Detta lär du igenom att du tar ett grimskaft runt hästens hals, och lär den flytta från trycket på grimskaftet. Lär den att lyssna på ett mycket litet sådant tryck.
När det är befäst kan du försiktigt lyfta frambenet och dra lätt i halsringen, så fort du får en reaktion, om ens minsta lilla, beröm!

Ett tips är att du följer tricktrappan.
Men det viktigaste är somsagt att ledarskapet ska vara befäst, och att hästen kan undergivande rörelser, innan man ens tänker på att börja med dominanta sådana.

Tin-Tin74
0

De sju lekarna är ju kanon för alla som vill ha ett befäst ledarskap

Tricktrappan verkar kul, och det verkar som att det finns en röd tråd. Såg att stegring kom ganska sent i "utbildningen" men å andra sidan gör ju även Piaff och passage det…

IdaT
0

#24 Jo, men anledninge till det är väl att det är rörelser som anstränger hästen ganska mycket också. Piaff och passage kommer väl ganska sent i dressyrutbildningen också, men det är nog lite OT.

Tin-Tin74
0

#25 Precis! Det är det jag menar! Men jag kan vara slarvig på att förklara mig ibland. Obestämd

KolyaMusseHippaDyzio
0

Sju lekar det var en bra grejj ja ska pröva det :D

sen ska ja lära min häst senare allt det där andra men ja måste hitta en häst också ja söker häst ;)

ja har en som ja lånar nu bara tills ja hittar någon ;)

petronellaa
0

www.magiccinderella.webs.com

Gå in på Natural horsemanship så står det där ända från grunden :)

KolyaMusseHippaDyzio
0

TACK SÅ MKT :D

WornOut
0

Min häst kan "vinka" med frambenet när jag ber honom, sen kan han nicka med huvudet, han kan även stegra(när jag sitter på) och gänggar nästan jämt när jag klappar honom på halsen (när jag sitter på) :D

CoNo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tricktränar väldigt mycket med mina hästar, min ponny gör bla följande:

Yoga
Cirkusbuga
Buga
Bergsgeten
Hov
Spansk skritt
Pussa
Krama
Bedjande
Le/skratta
Löslongering
Rygga
Stå
Sidepass away
Inkallning
Piruett
Löslongering över hinder
Stegra

Att trickträna handlar inte om att få hästen dominant/underlägsen det handlar om att stärka hästens kropp och bandet mellan häst och människa. När en häst stegrar sig ska det vara som en reaktion på människans kroppspråk, precis som med allt annat.

Något som är viktigt är att det är vägen som är målet, inte själva tricket. Man strävar i högsta grad efter den stärkta kommunikationen. Man måste låta det ta den tid det tar, en del hästar behöver två år för att lära sig buga medan andra lär sig på två träningar. Man måste vara medveten om hur hästens kropp är byggd och fungerar, en häst med kort rygg har automatiskt svårare att buga t ex.

Ang att lära hästen stegra så är det något som faller sig naturligt när man väl är mogen för det. Som jag skrev, det kommer som en reaktion på människans kroppspråk.

Så kämpa på och låt det ta den tid det tar :P
Vill man veta mer kan man gå in på http://nh.blockas.se

Bild: Mina två hästar bugar.

IdaT
0

#31 Fast jag skulle ändå vilja säga att det har med dominans att göra, till exempel så är det rent idiotiskt att lära en häst som redan är dominat att stegra, för då kommer det ganska snart att spåra ur, och jag tror att det är därför så många (bland annat jag) tjatar om dominans och underlägsenhet. Men i övrigt håller jag precis med i det du säger!

achintya
0

min gamla ponny kan stegra på kommando..när man sitter på..han kunde redan detta när jag köpte honom. jättekul tyckte jag som tonåring.. nackdelen var att han stegra när han inte fick springa iväg som han ville.Fast det var kul att leka Zorro och stegra och sen bränna iväg i galopp.

Raggartosen
0

Jag vet en tjej vars häst stagrade sig lite när den ville. Så hon lärde den att stegra sig på komando och efter det så stegrar den endast när hon ber om det.

WornOut
0

Måste lägga till att han nu mer kan cirkusbuga, buga och yoga också :D

painten
0

Jag skulle aldrig lära en häst att stegra. Det är också skillnad på att lära hästen att buga, lägga sig ned och att stegra, att få hästen att ligga ned på kommando är en mycket underkastad rörelse från hästens sida och det skulle den inte göra om den inte kände att den verkligen kan lita på den som ger kommandot.