tinker
vad vet ni om rasen tinker? viktbärande? berätta om ni vet nåt….
Hade en på ridskolan där jag hade min häst uppstallad innan. Himmla trevliga, lugna och sociala. Ganska viktbärande skulle jag tro eftersom dem är grova.
Hade en på ridskolan där jag hade min häst uppstallad innan. Himmla trevliga, lugna och sociala. Ganska viktbärande skulle jag tro eftersom dem är grova.

vad skulle du tro en tinker på 145cm bär? under träning….

det är ju ett kallblod, tror de kan bära en hel del faktiskt. är det inte en draghäst från början?
80 kg kanske.

#5 när man träna me? tack för svaren!
Jag tror att en musklad tinker kan bära mkt mer än 80 kg…

sökte och hittade denna turridningsida..

vilka hästar de hade förresten. blir ju helt sjuk…

tänkte precis skriva det lisette, gud va fina de va! vill dit o rida nu jue ;D :P
jag red ju en fjordhäst på 139 i mankhögd medan jag va 80kg kanske 85, han hadde absolut inga problem och kunne enligt ägaren bära det dubbla i kortare tid (dock inte på daglig basis tyckte hon) så länge det gick i skritt! en tinker på 145 borde då inte ha nåt problem med långt mer enn 80 kilo skulle jag tycka, om det då inte är en oinnriden omusklat unghäst förståss, då lär man ta det lugnt :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

På tinker riks så blev Tintin Bis föl och det är jag som döpt honom, jättefin är han 

Shirley funderar du på att skaffa tinker?

blir de hus ska jag har en till, till en början på foder…. vet inte riktigt vad jag vill ha än… nåt som kan va bra till western, somm skogsmulle och pålitlig för okunniga att rida…… hmmmm. så bara kollar runt lite än….

Ok… förresten, hur har det gått med huset?

vill inte säga nåt än…. 

ok.. förstår!
jag rider en tinker ! fantastisk häst, härligt temperament, snygg!
en aning egensinnig, men vilken häst kan inte vara det.
ja, jag är då såld iaf ;)

#19 e de väldigt "tunga" att rida? tror du de e nåt för det jag ska ha den till? (står i inlägg 15)

#20 Nej det är dom inte men dom har lite höga benlyft om dom är rastypiska och dom jag löshoppat har haft lite jobbigt med hoppningen, det var liksom inte deras grej. Tänk bara på att om du köper ett sto ska den vara registrerad som tinker och intypad, om du vill avla längre fram. Det är roligare att avla inom en ras och mycket lättare att få bra resultat så också.
Tinkerföreningen har också börjat med riksutställningar och det är en liten förenig så det är också roliga tävlingar/utställningar att åka på med storgemenskap, ett stort plus för rasen

#21 tror du det är en häst för mitt ändamål?

Skogsmulle och köra med ja men inte western då skulle jag satsa på en nordsvensk dom har ett bättre steg och temperament för det.

har nåt annat me…. en korsning new forest/travare…… vad sägs? inne å snoka på raser nu jag inte har så mkt erfarenhet av så hjälp mej å berätta! tack……

Det är nog inte fel det heller 
shirley, jag rider ju henne med westernsadel iaf. och det funkar.
jag tycker inte hon är tungriden, inte alls faktiskt.
jag tycker du ska prova en iaf, för dom är hääärliga ! :)

går det nu bra med bank å hus nästa vecka så ska jag åka och titta på travare/new foresten….. kanske är en underbar en!

#27 Till western är det nog bättre, tinker skulle jag välja om jag ville rida mer barock typ, men lite enklare för jag tror inte dom är skapta för skolorna över mark. Ut och lufta i skogen är ju inte fel heller.