transport+benskydd?
På lördag ska jag åka iväg med min sköthäst till jenny Karlsson tillsammans med min kusin, och morfar ska köra hästtransporten, men jag har inga transportskydd, måste dom ha det när dom åker transport? Enligt morfar är det onödigt (äger/tränar travhästar) men han är ju inte min häst, så jag vill inte riskera att han skadar sig.. kan man använda vanliga benskydd? "/
Jag skulle ha använt en tjock padd och lindat med fleecelindor och sedan satt på boots.
Det bästa är väl att kolla med ägaren hur han/hon vill ha det. Annars är Zaphix förslag bra tycker jag, vanliga benskydd skyddar inte på samma sätt, så har man bara det alternativet är det lika bra att köra utan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

senast jag åket i väg använde jag benskydd, typ dessa och boots.
Väldigt smidigt att ta av och på och sitter bättre än transportskydd
#3.Ja men dem skyddar inte lika bra so ett par transport skydd gör tycker jag..kolla hur dom här och sitter transport skydden går längre upp en dem benskydden du visade.På så sätt skyddar de mer.
Ja skulle nog köpt ett par transport skygg om jag vore du men eftersom de inte är din häst så bör du prata med ägaren.
Mitt tips är att köpa ett par bra Transportskydd som siter bra och skyddar benen ordänkligt hela väggen upp.
Benskydd som är biliga och sitter och skyddar ordenkligt
Om jag ska på träning med min häst brukar jag använda transportskydd då det är enkelt att ta på och av.
Ska jag åka på utställning t.ex så brukar jag använda fleecebangade med paddar under dels för att då kan jag täcka precis så mycket jag behöver och det är ändå stötdämpande och benen är fortfarande vita och fina efter det då de kan ha de på sig när de sover (dock ska de inte vara lindade över knä/has då och inte för hårt runt kota neller!).
Ska jag bara åka och duscha mina hästar inför utställning (eller bara ändå) så åker jag till grannen (om jag inte rider me då blir de skitiga om benen igen) som bor 700 meter bort och då brukar jag nog inte sätta på något alls på benen om jag vet att det är en häst som står snällt annars.
Har jag skodda hästar föredrar jag ordentliga transportskydd, särskillt om de är broddade.
Men med din häst så tycker jag du ska sätta på vad du har i stallet bara, senskydd och boots eller fleecebandage med paddar t.ex - vad som helst som skyddar för slag och tramp =)
Hakuna matata!

#6 jag håller med, förutom att jag aldrig åker en meter utan skydd.
#4 problemet är att det ofta är ett eller flera skydd som lossar och då hjälper inte skydden. Sen är skaderisken större ju längre ner på benet man kommer.
PS. glöm inte linda svansen, det händer att hästarsom får sår när den tycker bak får in bakterier och infektion så att hästen behöver amputera svansen.

fråga ägaren hur hon brukar göra. vissa hästar kan tycka det är jobbigt med transportskydd då dom går så långt upp och försöka trampa bort dem (så är min häst så henne lindar jag bara och lägger på boots).
#7.De har du rätt i men de är inte alltid så.
Sen kan de bero på vilken indevid som har på sig de en villde,buse eller en loj häst som inte blir sträsad alls eller hätsar upp sig.Men allt kan lossna men inte alla transport skydd..Och vissa gorde o vissa inte allt beror på kvalite.Köper man ett par bra, säkra och tåliga brukar de gå bra.

#9 nu valde jag benskydden senast just för att det sitter smidigast och skyddar minst lika bra. Nu är det ju så att det är hästarna som trampar av sig trasportskydden som behöver dom mest…..
Jag har en hel del erfarenhet av hästar och transportering, jag har ganska många hästägande år som erfarenhet
beror ju helt på om hästen står still eller inte enligt mig…
vi har inga som helst riktiga transportskydd till pållarna, som mest tar vi vanliga senskydd och strykkappor. boots också på ena storhästen som tycker det är så tråkigt att stå stilla.

det kan ju vara så att man råkar ut för något på vägen tex måste bromsa kraftigt (älg tex) eller en krock då spelar det ingen roll hur still hästen normalt står transportskydden behövs.
Det är inget att kompromissa med, lika lite som säkerhetsbälte på alla som åker i bilen.
Sen så tycker jag av erfarenhet att benskydd av bra kvalité sitter bra och ger ett bra skydd, det är ju viktigt att skydden sitter på om olyckan händer.

Är hästen skodd bak behöver du skydd. Är hästen oskodd behöver du ingenting.
#13 okej, han är bara skodd fram.
Istället för att starta en ny tråd kan jag fråga en annan fråga här..
Jag ska rida min sköthäst varje dag nu tills vi åker, för ägaren sa att det inte är bra att hästar börjar arbeta hårt efter att ha stått/betat några veckor! Jag kommer rida barbacka, men för det första kommer jag inte upp själv xD och för det andra så har jag ingen fantasi, vad kan man göra ute i skogen igenligen? tips?
Såhär såg han ut idag iallafall…
Varför måste du rida barbacka?
Och ute i skogen kan du göra allt, samlingar, ökningar, klättra, öppna, sluta, skänkelvikningar… Det enda som egentligen är svårt är väl att rida på volter, om man inte lyckas hitta en lite större öppen plats. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Om han bara ska sättas igång efter bete så brukar i.af jag bara ut och rida på lite urer på stigar och vägar lite hur som helst i skritt och ev något litet travsteg men inget direkt arbete. Ganska så avslappnat utan någon press på honom dig eller hans kropp ^^
Hakuna matata!
Lindor r.o och tofflor brukar vara min lösning.
Ett par robusta transportskydd är också okej men jag tycker att det är få som känns så skyddande som de ser ut..
#15 han går i sommarhage :)