Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2051 ggr
JTphoto
0

Vad betyder det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en en egen ponny som heter Butterfly. Hon är impoterad från Danmark och har okänd stamtavla. I hennes pass finn en lapp som vi inte kan förstå. Vi vill GÄRNA veta vad det är och vad det betyder.

Vi köpte Betty av en hästhandlar som heter Pia Nätterqvist. Betty hade dagen innan ställts dit av Royne Zetterman och då visste Pia inget om Betty.

På lappen står Dansk sports ponyavl. Alltsdå har det någon med avel att göra. Efter detta står det massa siffror. Vi kan inte läsa vad detta betyder.

Eftersom vi inte vet någo alls om Betty (Butterfly) så gör man allt man kan för att få reda på lite. Vi har hittat några få resultat från danmark på LB nivå men inte mer.

**Finns det någon som vet vad det betyder eller kan hjälpa mej att få kontakt med nån som kan läsa det?
**

Är det någon som vet hur man kan få fram mer faktka om sin häst. T.ex vad den är född, tidigare ägare o.s.v. I så fall vore jag väldigt tacksam om jag fick hjälp med detta.

Maila gärna mej (julia.tingstrom@hotmai..com) om jag ska skicka fler bilder på passet eller på Betty.

MVH Julia Tingström - www.juliatingstrom.fotoexpress.se

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Elshira
0

Jag kan inte svära på det, men låter som att "Dansk sports ponyavl" står för ungefär samma sak som "Svensk Ridponny" eller "Svenska Ridponnyförbundet. =)

Vill du ha information om hennes stam så kan du ju försöka få tag på uppfödaren som borde veta även om det itne står något i papperna. Och annars är det bara att försöka höra med tidigare ägare vad de vet om henne.

Hakuna matata!

JTphoto
0

#1 Tack :D Jo eftersom vi inte vet om hon är född i danmark vet vi heller inte vilket land hennes uppfödare bor i. Vi köpte henne av en hästförsäljare. Glömde skriva det. Skriver till det nu xD

Elshira
0

Ring till hästförsäljarna, fråga om de vet vilka de köpte henne av (de borde ju ha någon form av konstrakt eller så). Kan inte de få fram något är det nog så gott som omöjligt att hitta info om henne ;(

Hakuna matata!

JTphoto
0

#3 Nu ska jag krångla till det för dig. Royne Zetterman ställde dit Betty dagen innan och Pia viste inget om henne. Royne brukar ställa hästar där som han vill få slål. ;D

Elshira
0

Så fråga Royne vad han vet om tidigare ägare/meriter? =) Det är bara att gå bakåt i ledet med ägare så långt det går men när det blir stopp där så är det väldigt svårt tt få reda på mer. Sök på hennes namn och ev på reg nr. på google. Men mer finns nog inte att göra tyvärr

Hakuna matata!

JTphoto
0

#5 Royne har knappt sett henne tyvär. Det är ingen häst han köpt för att använda. Det var antagligen en häst han fick på köpet när han köpte nått annat.

Alex
0

Jag tror att det är något danskt ponnyavelsförbund eller liknande, eftersom det under står Exteriorkåring (= Exteriörbedömning) och datumet för det troligtvis (5:e juli 2002) och under det resultatet.

Sökte på Dansk Sports Ponyavl och hittade vad som verkar vara föreningens hemsida.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JTphoto
0

#7 Tack så jätte mycket!