Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 703 ggr
S-Aurora
0

Uppsvullen mage pga bete?

Har under 2-3 veckor vant mina hästar vid bete, släppte de därefter helt i lördags och de går nu dygnet runt. Men nu har min ena fått en så uppsvullen mage, känns som en ballong. Beror det på gräset? Är det farligt? Får gärna lite tankar kring detta!

sus-sharon
0

Jag skulle kontakta ortens veterinär. Ett samtal kostar inte mer än några ören men kan vara nog så viktigt.

Även om det inte är ngt som behöver behandlas kan du troligen få ett bra svar på vad som orsakar, och det är alla gånger bättre än att få uppskattningar och gissningar på nätet, även om det i sig kan vara nog så trevligt.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
0

hästar får ofta stor mage på betet, många tror därför att dom är tjocka, men gräs innehåller inte så mycket näring som hö (gräs är mest vatten) och så äter dom ju väldigt mycke så dom får likadan mage som när dom äter mycket halm.

Skynda långsamt så går det fortare.

93johanna
0

Heej

min häst får också sån där mage men det beror på att han sväljer så mycket luft när han äter Obestämd

Alex
0

Det är väldigt vanligt att magarna svullnar upp av bete. Jag som haft hästen installad på somrarna märker tydligt hur ballongmagen minskar efter att hästen stått på box några timmar efter man tagit in från hagen.

Och precis som #2 säger så tror tyvärr många att hästen är tjock och reducerar betet/ger mindre hö, vilket ju är helt fel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst