Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8919 ggr
Maja
0

Betesreducerare - fungerar det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hört många olika åsikter om betesreducerare. Jag har själv aldrig använt det på någon häst, men har sett det på hästar som står lite här och där.

Men jag har hört både de som säger att det är en underbar uppfinning samt dem som påstår att det bara är en lögn att det fungerar.

Så vad har ni för uppfattning?

Givetvis finns det fler olika modeller och det är klart att det skiljer sig mellan dem. Jag har stött på två stycken hos hästarna i närheten och bifogar (tyvärr dåliga, tagna med mobilen) bilder.

Maja
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En annan variant:

Elshira
0

Tycker det ser ut som att de inte kan få i sig något alls med den undre varianten o.O

Har själv aldrig använt dessa saker på mina hästar, men vet en kompis som hade den övre modellen till sitt nordis sto och hon sa att det fungerade i början men att hästen snart kom på en bra taktik att komma åt en hel del gräs i.af.

Men som sagt ingen egen erfarenhet… Här hemma går ponnyerna på "magerhagar" ist.

Hakuna matata!

pippa__
0

Jag hade en reducerare från Globus (ingen av de ovan) som funkade perfekt. Den gjorde vad den skulle och hästen kunde inte hitta på något sätt att äta mer än den skulle med den.

Elshira
3

Som reducerare för att hästar inte ska bli feta tror jg dessa saker fungerar utmärkt.

Dock är anledningen att våra ponnyer inte får gå på "heltids-bete" utan bara grönhagar på dagarna är att de väldigt lätt får fång nu för tiden. Därför föredrar jag att titta på hur mycket bete det finns och kolla på klockan för att inte ha dem där för länge. Men en betesreducerare vet jag fortfarande inte om de får i sig för mycket eller lagom.

Hakuna matata!

Silenos
1

Jag hade båda modellenra ovan ( växlade emellan ) och tack vare dem kunde min fånghäst gå på bete med sina hästkompisar. Hon fick i sig lagom mycket.

Elshira
1

Har så pss fina hästar här hemma och så pass fina gräshagar som är nerbetade här hemma som fånghästen kan gå på och de 2 ungponnyerna går i en hage som inte blir "kliniskt rena" utan det finns en hel del kvar och där får de gå på dagtid el. nattetid om det är för varmt, men skulle tyvärr inte våga släppa mina små ponnyer på en stooort bete att äta fritt.

Däremot har de större D-ponnyer/hästar vi haft fått gå på bete, men när man har fina djur som både tävlas, visas och avlas på så tycker jag tyvärr inte det är värt risken.

Hon som har fång är tom så lat att hon hellre äter sig mätt på hö innan hon går och äter gräs då hon är ett riktigt matvrak så hon verkar inte lida att bara få gå i en hage som är nerbetad.

Tycker halva dygnet med gräsätande och resten jobbande/sovande inne duger bra för att fortfarande vara häst, men betesreducerare hade varit perfekt till mitt fd. ridponny sto som blev dubbelt så stor på bara en månad xD

Hakuna matata!

painten
0

#6 Jag tycker också att det är bättre att anpassa hagen och fodret efter hästen än att använda betesreducerare.

dominic
0

Jag har den nedre varianten till min ponny som i juni fick fång för första gången. Fungerara jättebra, nu går han med de andra ponnierna igen. Han får i sig en hel del med den och inga som helst prolem när  det gäller vattnet heller.

Lorita
0

När hästen inte får vara häst längre, vad är det för fel på att anpassa betet till hästen och inte hästen till betet.

Alla sociala bitar då? Att kunna ta med tänderna mot ett kliande myggbett, att kunna stå och klia sin kompis, att kunna bita ifrån om någon annan kommer för nära mm = att få vara häst.

Det gör mig ont att det ens finns, dessa redskap att hindra hästar från att vara just hästar. Magert bete, vad är det för fel med det? Gråter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Precis! Här hemma går visserligen hingstarna ensamma (även om vi har funderat på att släpp ihop dem i framtiden, men efter mycket hälsning över grinden, genom galler osv…), men det är ju av förklareliga skäl. Visst kan de gå ihop med valacker men vi har i.af itne råd med 2 hästar som inte gör något hos oss.

Vi har 3 ston, de 2 hunghästarna går på ett bete som det innte finns hejdlöst med gräs på men gott och väl för 2 ponnyer över dagarna.

Avelsstoet har haft en släng av fång för länge sedan men har både blivit riden och fått flera föl efter det så henne har vi hemma i en stor hage som det ändå är lite gräs. Hon blir mest irriterad på unghästarna (som är hennes dötrar) så hon håller sig alltid ifrån dem förutom när det vankas mat såklart, så hon lider inte av att gå ensam i.af. Men alla 3 ston går ihop på vinterhlvåret.

Jag tycker i.af inte hästar ska behöva bli halvt förvildade för tt de ska få kallas hästar. Att inte få gå i grönhage alls då kan vi örja snacka… Men magert bete det är det då inge fel på tycker jag i.af. Har man dom dessutom på dete någonstns så är det väll kanske inte så nära stallet, och jag vill kunna hantera mina hästar (framför allt unghästar) vrje dag både socialt och för träning av olika saker.

Hakuna matata!

Silenos
1

Till den fångponnyn vi hade, försökte vi ha henne i mindre hage med lite mat. Hon trivdes INTE med det, och gjorde allt för att få bryta sig ut . Hon mådde betydligt bättre av att få gå i den stora hagen, och vara tillsammans med hela flocken.

Elshira
0

Ja ser man att hästen inte trivs med det så ska man ju absolut göra det som är bäst för hästen! Vårat sto brukar ju iofs gå med sitt föl och det verkar fungera bra för henne.

I ditt fall låter betes reducerare som bästa lösningen =)

Däremot har vi haft 2 ponnyer som trotts mängder av gräs upprepade gånger smet från den ena flocken till den andra så got som varje dag xD Och att gå från ridponnyer till rankpetiga avelsmärrar och äta av deras godis var ju inte uppslattat…

Hakuna matata!

Molla
0

Jag har använt reducerare med gott resultat. Stod i inakorderingsstall och hade ingen möjlighet att ändra hagar och dela flocken.

Elshira
0

Ännu en gång har jag fått "förklarat" för mig att beten helt enkelt är för raftiga nu för tiden… Ett av våra SV ridponny ston (maxad D ponny) hr varit utlånad mer elle rmindre permanent till en ridskola i närheten och de släpptes på bete för ett par veckor sedan - hon har nu fått fång precis som vi haft flera småhästar fått fång på bete här hemma förut.

Halvblod och andra stora hästar kanske klarar (i.af lite bättre) att gå på hejdlöst med grös men alla ponnyer gör det inte längre. Och från och med nu blir det nog garanterat aldrig igen ett "riktigt" bete för mina hästar utan det blir bara halva dygnet för deras del, precis som vi har haft nu ett tag. Är man rädd om sina hästar så utstätter man dem inte för det helt enkelt.

Men då säger folk "Men hästar är ju byggda för att gå ute och beta dygnet runt i det vilda" - Jo visst är det det men de är steppdjur vilket innebär att de vandrar omkring på tundran eller liknande och får bara i sig en viss mängd gräs i.af ungefär som på en "magerhage". Eller är det kanske någon som någonsin sett en vild FET mustang? ;)

Hakuna matata!

[Grabbarna-A]
1

Föredrar oxå magert bete framför kraftigt, men ibland har man som sagt var inte den valmöjligheten och då är betesreducerarna toppen att ta till.

Mina pållar går oftast bara på gräs dagtid pga att den ena har haft fång men unghästen har behövt "dygnet runt" bete och då får ju fånghästen oxå följa med på betet. Han har då greenguard på sig på nätterna (bild #0). Funkar alldeles utmärkt, han får vara "häst" han med och är överlycklig… Varje morgon vet han att den ska av och varje kväll möter han en vid grinden då den ska på.

Jag är glad att det finns betesreducerare så man kan välja det bästa för sin häst.