storlek på hagar
satt och funderade lite innan på jobb. sambon hade ju pratat med de som ägde gården vi ska titta på på söndag. han frågade ju om man kunde arrendera mark till stället, det finns bara 10,000 kvm tomtyta.
ägarna undrade varför, hennes dotters hästar gick två st på 5000 kvm och där blev inte lerigt. vilket jag tycker låter konstigt. antingen är hagen jätte väldränerad eller så är det grushage.
min hage där hemma är ingen trevlig syn nu efter så många dagars regn. sedan att den ligger nära en bäck gör ju inte saken bättre.
men hagen är på ca 6000 kvm och jag tycker det är lite litet för de att gå på. hur stora är era vinterhagar? hur leriga är de nu?
Vi har 2 ha, till 2 ponnyer och en stor häst på sommaren! Och det betas ner snabbt! Sen på vintern går min gammla ponny själv i en 60*60 hage, med gräs, gegga vid ingången bara resten gräs och dem andra två en ponny och en stor häst går i samma storlek av hage men den är geggig eftersom dem leker så vilt :P
Vi flyttade ju till gård för 1,5 årsedan så jag vet hur det är att leta, JÄTTESVÅRT att hitta gård med ett par ha, de flesta har bara 1 ha och ibland där under och där går 2-3 hästar, det är inte alls ovanligt.
Och bönder nu för tiden är snååååljåpar, vår ganne har 70 ha, men vill inte arrendera ut ett skvatt :O
Men att henes hagar inte blir leriga har jag svårt att tror fast det beror väl på lite hur länge hästen går ute om dagarna också?!
Våra hästars rasthagar är ca 5000 kvm, där är inte lerigare än nån annan hage. På sommaren hyr vi en bit av åkern precis utanför.

Ju mindre hagar desto mer lera blir det ju. Även om marken är väldränerad. Sedan beror det ju på om det är stora hästar eller små shettisar.
#4 Ja det klart. Vi har en welsh o en inackorderad shettis, så det är skillnad. Men jag tkr ändå att vi klarat oss ifrån leran hyfsat, iaf om man jämför med min granne… = )

Vi har aldrig haft så lerigt som nu. Jag tycker synd om hästarna när dom måste stå där. Stackarna. Finns inget jag kan göra åt det heller.

jag har ju mina ute i minst 10 timmar varje dag. igår fick de komma in kl 17 för de var så äckligt väder.

Ja, det har jag med minst 10 timmar. Och när dom går och trampar vid tex badkaret och där dom släpps in så blir det ju rena rama lervällingen där.
Vi har oxå ute ca 10 timmar, visst det är inte kul med allt regn o lera, men det kunde varit värre. Vi har åtminstonde lite gräs i hagen, haha…

#8 ja precis. har funderat på att flytta badkaret, men då räcker inte slangen.. :D

#9# Gräs!!! Vad är det i all lera?

#10# Slangen! Jag lägger ju höet i det nu. Men inte sjutton går jag in i leran och lägger det. Då fastnar jag väl. Det har jag gjort en gång för några år sedan. Stöveln satt kvar och jag gick. Bläää
#11 Ja, jag skojar inte, även om det inte låter speciellt trovärdigt. Visst det är inte mkt, men hästarna står o "pillar" i det iaf, men visst har vi oxå lera. Speciellt vid badkaret som du skrev innan…

#13# Nej, jag tror dig. Berättade bara om mina hagar. Dom är alldeles nertrampade. Och det är inget skoj precis.

vi har faktiskt gräs nästan i hela hagen, visserligen väldigt kort gräs :) men bara jätte lite lera :)

Ja, Gejsa har också lite att noppa på men inte i dom andra hagarna tyvärr.
#15 Ja, vi med, det är kort men det finns lite. Det finns år som leran varit värre iaf. Men hur lite lera det än är så e det inte så kul.

#12 ja vattenslangen till hästarna alltså.. :D
faktum är att jag oxå har gräs, men det är utanför hagen. släpper ut hästarna där på helgerna när jag är hemma…
Men det finns ju olika sorters gegga också, sån som man ställer sig i så sitter man där och får verkligen inte upp foten och sen finns det ju sån mjuk bara geggig liksom, sen är det ju olika djup på det geggiga också ;) Våra hagar ligger så pass högt så det blir bara upptrampat, typ 2 cm gegga, jätteskönt :) Och den hagen min ponny går i ligger lägre och är mkt mer geggig vid ingången men han håller sig lugn så det är gräshage :)
Har ingen aning om hur stora hagarna är här faktiskt.. Men stora. ;) Går ca 10 stycken i en hage och ca 15 i en annan (3 i en tredje). Och plats har de. :) Lerigt är det dessutom.. Ni vill inte se hur det ser ut vid hagöppningarna.. Där går man inte med annat än gummistövlar i alla fall, det går inte. Så får man hoppas att hästen är snäll och drar upp en om man fastnar också ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#18# Jo, jag förstod att du menade vattenslangen. Men jag har ju badkaret till hö i stället. Nu får dom vatten i hinkar.

#19 såndär fastkletglegga har jag inte än. det är bara glattarundorgegga…
Jag tror det beror llite på hur hagarna ser ut… min ridhäst går själv på en gammal åkermark o där är GRYMT lerigt!!! sen går halvblodet med 3 andra hästar i en hage som varit hage i alla tider…den är inte lerig. Storlek på dem vet jag ej men inte är de stora ngn av dem. Bara en fundering….
just nu så har jag tre stycken rasthagar till hästarna.men jag fick låna gärden av grannen för min tomt på 6100 kvm räcker inte till hästarna.

Just nu använder jag min sommar hage som är på två hektar för där är MASSA gräs kvar, dom ratar höty som jag lägger ut så dom får extra inne. Jag ska ha dom där tills så länge det går innan där blir snö sen får dom gå i hagen här hemma som är på ett tunland. Brukar använda dom andra hagarna tills det blir snö så slipper dom kleta upp allt.

Våra hagar är också leriga men mest vid ingångarna. Vi har tre ingångar till hagen och än så länge är en torr.

#25# Hade vi släppt dom i sommarhagarna nu efter allt regn hade vi bara haft lera om några veckor därmed. Det är ju jättemjukt och blir stora märken när dom går på gräset.

vi har ungefär 20x40 till två hästar…

Jag kan inte säga måtten på hagarna men de är rätt så stora.
Har funderat på att öppna upp tre hagar till en och då kommer inte jag att vara så pigg på att hämta hästen mer….. hahha =)