Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2900 ggr
Sirocco
0

Rädd!?

Jag har aldrig ramlat av en häst någon gång!!!

Alla  jag träffat är jättevana vid det osv.

Jag har ridigt i mer än 5 år nu på ridskola samt testat några andra privathästar men har aldrig ramlat av. Vilket gör mig lite halvt rädd för jag vet inte hur det känns eller hur jag kommer reagera på det.

Kramar / Julia (=

SHV-Pysen
0

ja, det kan ju vara lite läskigt då förstår jag, men när det händer så brukar det oftast inte vara så farligt, beror ju lite på situationen också givetvis.

Du kan ju träna judo och liknande kampsporter osv så får du lära dig att ramla på rätt sätt, då minskar risken för att du skadar dig och du känner dig kanske säkrare!

jackiejohn
0

Jag har ridit regelbundet i 7år och före "åkt" häst på våra egna och morfars Nordsvenskar och har aldrig ramlat av så ja förstår dig där hehe…har du vart nära att ramla av nån gång? de tycker ja är lite halv "knäppt" med mig för ja har skenat med hästar flera ggr på blank is och snö och stegrat och gått halvt omkull, "rodeo" pållen hade western sadel så skutta hon till och bakre gjorde åkte bak och nöp henne i ljumsken så hon krökte sig som en ostbåge i ryggen och skutta rakt upp i luften och for omkring som en riktigt rodeo häst hehe ja höll i sadel med en hand och i tygel med andra och satt som fast limmad i sadeln ja begriper inte att när saker väl händer så sitter man stenhårt i sadeln =O så ja går och väntar på att ramla av för första gången oxå!!

Jag har bara hjälm ingen väst elr nåt sånt…pappa säger bara att om ja nu måste ramla av så ska ja försöka rulla ihop mig till en boll och försöka landa mjuk Glad frågan är bara hur man ska lyckas! haha..

HannaT
0

#0 Det går ofta så fort att man inte hinner tänka eller bli rädd. Plötsligt ligger man bara där i backen :P

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Molla
0

Jag har trillat av massor av gånger. Oftast kan man ju inte påverka vart man åker av, men ibland har jag medvetet kunna styra hästen eller välja sekund så att jag missat en sten eller nåt annat hårt.

Jag släpper alltid tygeln när jag trillat av ( skulle inte släppa om jag trilla av brevid stor väg eller järnväg). Tycker det ser så illa ut när man ser avtrillningar och ryttaren sliter i bettet.

Ibland gör det jätteont och ibland inte mycket alls. Tappar man luften är det inget farligt, men obehagligt, bara att ta det lugnt ligga kvar och försöka andas lugnt.

Lycka till när det nu kommer att hända er!! =)

Sirocco
0

1# Judo är nog inget för mig men jag tränar juh friidrott och ska såsmåningom förhoppningsvis börja cheerleding så jag kommer nog inte dö när det händer iaf.! :P

2# Äntligen hittar man nån som är likadan som sig själv!! Jag har skenat iväg hundra ggr säkert med en häst som heter Rambo! En rikti buse o nåra andra lite smått. Men jag vill ändå inte kalla det en riktig "Skening?" för ja hade fortfarande kontrollen över honom osv.

Men jag har vart himlans närao ramla av när jag var liten och vi skulle testa trav utan stigbyglar för då ramla jag ner så jag hängde nere vid magen på hästen men hästan stanna o jag lyckades kravla mig upp igen med lite hjälp. Man vill ju inte bli av med en tårta! :P

Bockningar o stegringar har jag aldrig varit med om men sett, det verkar scary!! Jag e nog ganska lugn osv. Vill inte ha det för fartfyllt.

Jag kommer nog knappast lyckas bättre!

3# Yepp så är det nog tyvärr!

4# Styra hästen och ta kontroll över den händer mig alltid jag har aldrig riktigt vågat släppa taget om hästen ännu. Vill helst sitta kvar så länge det går. Men det ska jag ändå tänka på så jag kan minska mina skador.

Heheh… Aa du Tack!

THX alla som svarat än så länge!

Kramar / Julia (=

jackiejohn
0

5# haha när ja skena första gången (hon skena "på riktigt") så vart de blank is och snö då gick de i rusnings galopp och ja hängde halvt nere på sidan i kurvan och upp för backen sen hoppar hon över en snödriva som är minst 1m hög och där sitter ja kvar på hästen! ja fattar inte att man haft sån "tur" elr man kanske ska säga otur att man aldrig har ramlat av haha ja börjar komma till åren nu 16 år och börjar bli gammal och stel Flört

emelie92
0

Man hinner oftast inte tänka "nu ramlar jag av". Ena sekunden är man på hästryggen och i nästa sekund är man på marken :P

Oliviahack
0

hahaha den senaste gången jag ramla av var när hästen skenade och jag hade inte hunnit spänna sadelgjorden ännu mer innan hon skena ..
men när jag kände att sadeln höll på att glida under magen på henne så hann jag tänka " nu åker jag nu åker jag" .. hon sprang hem med sadeln under magen .

Loa-bg
0

När jag trillar av brukar jag bara hinna tänka "Satan också!" x)
Blir ett schwung och så ligger man på marken, visst kan det göra lite ont, men det brukar oftast kännas senare. Jag blir bara irriterad och hoppar upp direkt igen. På kvällen kan man beklaga sig över blåmärket på baken för mamma :D

Det jag är mest rädd för är att fastna, så jag är riktigt petig med vad för sorts stigbyglar jag har. De stigbyglar som bara är rundade/buktade gillar jag inte alls, de kanske hjälper lite men känns inte tillräckligt bra. De flesta sadlar har ett knäppe där man sätter fast stigläderna, de knäppena fäller jag aldrig upp för då åker stigläderna lättare av också. Men det beror lite på sadeln också, vissa stigläder är för lätta att dra av från sadeln.

Birke
0

När det väl händer så går det oftast så snabbt att du inte hinner bli rädd. Viktigast är att du alltid kmr upp på hästryggen snarast möjligast, gärna direkt efter så att du inte blir rädd.

Elshira
0

Rammlat av har jag väll gjort en handfull gånger i mitt liv eller så och säkert ett par gånger när jag var så pass liten att jag itne kommer ihåg det… Men har aldrig lyckats göra mig illa mer än något litat skrapsår och kanske ett pytte blåmärke. Däremot så har jag brutit båa armarna vid olika tillfällen förr och krossat näsbenet… Så jag är inte särskillt rädd av mig ^^ Sen har jag ju bara små ponyer på 115-120 som jag mest rider (A) med red mest D-ponny 3 år i.af och ramlade av 2 ggr tror jag men hr alltid gått bra. Har haft så snälla hästar som väntar på mig när jag åkt av :)

Hakuna matata!

Sirocco
0

#11    Haha, men dom är väl inte så snälla om dom slänger av dig heller!! Jag rider mest stora hästar och dom är väldigt snälla och inte så busiga av sig.

Kramar / Julia (=

painten
0

I de flesta fall är det inte så hemskt som man tror.

Sirocco
0

#13 Good!!

Kramar / Julia (=

Elshira
0

#12 De har aldrig slängt av mig med flit, ena gången var det en motorcykel som startade mitt ute i skogen som inte syntes bara en 10-20 meter framför oss och kommer man i frisk trav och blir tvärstopp så åker man av via halsen. Men hon stannade och tittade på mig och sprang inte därifrån. En annan gång hände en liknande sak fast med en annan häst då jag kom i galopp i kanten av en åker och en fotgängare med hund kommer spatserandes ut från en så gott som aldrig använd skogsstig och det blev en liten mini volt på åker och jag gled av, men samma där hästen stannade snällt och väntade på mig =)

Alla gånger jag åkt av så har det aldrig varit för att hästen varit busig utan för att något plöttsligt kommit upp. Men de små ponnyerna jag har kvar nu bryr sig inte ens om det så skulle vara en skottlossning bakom rumpan på dem xD

Hakuna matata!

Hermelina
0

Förstår hur du känner..Men det går nog över efter ett par avrammlingar förr eller senare ;D

Senaste gången jag åkte av var när jag skulle rida en gammal tjurig galopphäst .(han heter Star Crusher) Han är typ 15 år men pigg och galen som en 2 åring! Ingen vill rida honom för han är så dum mot alla men så satte dom upp mig på honom x)

I början gick det bra, men helt plötsligt bockade han samtidigt som han snurrade runt, så jag flög som en liten vante runt hans hals och hamnade mellan hans framben.. :O Det var rätt läskigt för han är över 170 hög, och jag är liten.. Dessutom ramlade jag rakt i en lerpöl!

Men det var bara obehagligt och efter lite blåmärken och stukad arm så satte jag mig upp på den busen igen.. Denna gången gick det bättre :) haha ^^

SSAA
0

jag känner mig lite weird nu :P jag brukar skratta när jag trillar av, vet inte varför men även om det gör ont så skattar jag Skrattande fick hjärnskakning när en ponny stegra av mig, satt på marken o asgarva o alla undrade om jag typ hade skadat huvet allvarligt XD

Sirocco
0

#17 Det skulle jag säkert också kunna göra om jag har ramlat av ett par ggr! Även fast det kan göra skitont brukar man skratta !

Kramar / Julia (=

Birke
0

#18 egentligen är det bara att ta det lugnt o rida på, för smällarna kommer vare sig du vill det (inte särskillt ofta) lr inte. Dessutom kan jag förstå att du inte har ramlat av om du hållt dig mest till ridskola. Det är lite av en värld inom 4 skyddande väggar.

Lorita
0

jag förstår dig det är tio år sen jag trillade av och jag ökar säkerhet stänkadet för varje år som går….nu slog jag mig rätt illa den gången men en liten duns i backen skulle nog bara vara befriande Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

JHaLLberG
0

Jag fårstår att de känns lite läskigt att falla av först gången. Kommer själv ihåg första gången jag föll av en häst. Hade gått och oroat mig länge över att falla av, men när det väl hände hann jag knappt reagera fören jag satt med rumpan nere på backen Flört 
Oftast så brukar det bara bli en liten duns i backen, det är sällan man gör riktigt illa sig. Så det kommer nog bara kännas skönt när du väll fått prova på det  Oskyldig

Regisseur
0

Jag har inte åkt av nu på några år, var nog 5-6 år sedan det hände senast. Men visserligen är avåkningar nog ingenting man kan "träna" på, för när det väl händer så hinner man inte ens reagera.

Man får väl hoppas att man har änglarna med sig så att man inte slår sig bara.

Sirocco
0

#19 Jag förstår juh! Våra hästar där är gudomligt snälla enligt mig och det är juh inte så ofta nån åker av men det händer juh! Vissa brukade jag känna att dom bara gav upp så fort hästen sprang iväg och bara hoppa ner så fort nått hände. Men det har jag aldrig gjort, sitter hårt som attans i sadeln typ.

Jag har ju ridigt några ggr på privathästar men det kan man nästan inte räkna med för jag fick bara göra det en kortis! Jag kände ju klart att det var osäkrare än på ridskolehästarna. Men jag vågade juh och det är juh ändå viktigt att man inte fegar ur pga en annan uppfostrad häst lixo!!

Kramar / Julia (=

gotlandsruss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja har ramlat av massor av gånger har väl typ 20 gånger kvar till 100 ofrivilliga  av stigningar:P en gång så tappa ja luften när ja red min shettis en annan gång landa ja på nacken på ridskolan där ja gick för länge sen, och när ja red min trav ponny förra året red ja över riksväg 36 för ja skulle till skogen och sen när ja ska rida in i skogen hoppar han över diket på sidan av oss och ut på gärdet sen åker jag av och han springer sin väg över vägen och ja haltande efter med tårarna rinnande för ja trodde haan blivit påkörd ja springer hem till stellet och när ja gått över vägen kommer åsa i bilen och ser mej gå med full ridutrustning utan häst stannar bilen och frågar va som hänt sen kör hon till stallet och kollar om han är där men icke gått in i stallet ja springer ner till torrfabriken där rakbanan börjar och ser han mellan hagarna med tyglarna intrasslade i ett ben och undeer magen ^^ lite läskigt var det inte att ramla av men ja trodde jag skulle mista ponnyn men ja blir upplyft i sadeln igen och rider runt hagarna hemma med världens verk i knäet men det gick bra med både häst och mej*

bifogar en bild på han

iof på travbanan menmen har inga ridbilder på datorn och eftersom jag bara rider han nångång har bara ridit honom en gång i år i skritt barbacka eftersom han har lite känsli rygg^^

niare
0

jag har med ramlar av :P dock inte så himla farligt, glidit av nån gång blivit avkastad in i ett träd :P bröt nyckelbenet då gjorde dock inte ont^^ avkastad x antal ggr och trillat av med in i hinder jo allt typ tilloch med enebuske hehe. man hinner inte tänka så mycket och ofta kommer man lätt udan inte som min kompis nygligen som blev förlmad från navlen och ner när hon åkte av :/ men köpte mig en väst nygligen bara för det och alltid ridhjälm.

men skulle aldirg kunna leva untan våra underbara hästar då får man tåla lite de ingår :P