Varför så medtagen?
Hästar verkar inte vara speciellt ändamålsenliga djur … i onsdags vid 10-tiden ringde stallägaren och sade att hon fått ett SMS att några hästar var lösa. Jag bor närmast, så jag for förstås dit. Det var min och hennes hagkompis som var ute. Min stod och betade, kompisen låg på marken på en äng inte långt från hagen, elstängslet var nedrivet en lång bit. Markägaren med son och dotter var också där, son och dotter reparerade staketet, markägaren och jag tog fatt hästarna. Min var helt lugn, den andra var styv i pälsen som av svett och flåsade väldigt. Av dem som larmat fick vi veta att båda hästarna kommit galopperande, men min hade varit ganska lugn och torr i pälsen, medan den andra hade kastat sig på marken och flåsat med öppen mun, drypande av svett.
Vi tog båda hästarna till stallet, min åt glatt men den andra vägrade att både äta och dricka, utan fålsade med 50-60 andetag i minuten i vila, kändes kall att ta i och började svettas igen, temp. 36,8, skrapade med hovarna, såg sig mot buken ibland. Jag fick ringa disktriktsveterinären, som gav 5 liter elektrolytdropp, smärtlindring och kramplösande medel.
Efter några timmar hade hästen normal temperatur och andning, men hon låg ned så fort vi inte tvingade upp henne för att få i henne mer dropp. Hon låg större delen av de 8 timmar jag såg till henne. Först omkring klockan 20 stod hon upp, drack själv och åt några höstrån.
Vad var det som hände? Chock verkar inte rimligt. I det vilda borde hästar rimligen ganska ofta bli skrämda så att de springer vettlöst av bara f-n. De här hade dessutom inte sprungit mer än kanske 300 meter. Det kan inte vara rimligt att de hästar som inte blir tagna av bjärvar blir så till den grad utmattade och förstörda att de inte kan stå på benen. I så fall skulle naturen bestå av ett antal väldigt mätta bjärvar och väldigt få hästar …
Eller kan så våldsam kallsvett och hyperventilation bero på akut kolik? Hon verkade inte ha väldigt ont och hon fjärtade lite redan innan hon fått kramplösande.
Nu verkar hon helt återställd bortsett från att hon markerar på ett framben, som ser ut att ha fastnat i eltråden.

men vad sa veterinären?
och jag måste fråga: bjärvar, vad sjutton är deT?
Veterinären sade att hon förlorat massor med vätska och elektrolyter och eventuellt hade kolik på gång. Det jag undrar är om det är rimligt och normalt att hon blev så skrämd/stressad att hon förlorade så mycket. Händer det ofta med svårt skrämda hästar? Vi tror att hon blev skrämd och sprang in i eltråden och då fick panik. Men att bli så medtagen av stress?
"Bjärvar" är ett namn vi använder i vår familj för "stora läskiga djur", som järvar, vargar, björnar, drakar, varulvar och annat hemskt som kan skrämma folk och fä i sken. 
Det ordet tjuvar jag för eget bruk! :D
Men jo jag tror nog en häst kan bli så skrämd att den får "sirkulations-svikt" som vi kallar det innom första hjälpen, blodårerna utvidgar sig då så blodtrycket faller, men om detta kan utlösa kolik hos hästar vågar jag inte säga nåt om då jag inte är veterinär eller så insatt i hästars fysik
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hm, oj.. Låter konstigt!
Men hur hade hästen varit innan då? Igår - hade den varit sig själv till 100%?

kan det inte vara så att hästen fick kolik som följd av vätskeförlusten i kombination med stressen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ja oj vad konstigt. Min första reaktion var kolik, kanske att hon äter mkt nu på sommarbetet och stressen/paniken direkt efter mat bildar gaser? Ingen aning annars, hoppas hon blir helt återställd.
Ordet "Bjärvar" kommer från tv-serien pistvakt. =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jo det skulle väl inte va så felgissat tror jag, mycket gräs i magen och kalas-spurt samt lite panik och sen kanske sirkulations-svikten på toppen? Jag menar.. om vi proppar oss proppade och sen tok-springer så får iaf jag ont i magen sen (jag har provat!), det vore kanske inte så konstigt om det är så för hästar med?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#4: De går ute dygnet runt och hon blir inte riden nu, så det var ju ingen som tagit puls och temp direkt. Men hon såg pigg och glad ut kvällen innan, inga varma ben eller annat konstigt …
#5, 6, 7: Jo, det är väl så … men om det hänt en vildhäst hade den kanske inte klarat sig. I alla fall hade den ju varit ett lätt byte tills den återhämtade sig. Inte direkt någon smart överlevnadsstrategi! Just nu verkar hon helt OK, men vi får se när hon börjar sättas igång i slutet av veckan. Just nu åker jag förbi och kollar hagen både morgon och kväll och andra tittar till dem så ofta det går på dagarna. Vi har ju ingen aning om vad som skrämde dem heller - människa, hund, älg, broms … eller bara att hon är lite korkad och gick emot eltråden? Men hon har rejäla märken på bog och bringa efter tråden, så det ser ut som om hon sprungit in i tråden med full fart.
Otäckt var det i alla fall. Medan vi väntade på veterinären vacklade hon i boxen så hon föll mot boxväggen och höll på att dråsa omkull innan hon lade sig ned mer ordnat … Jag fick upp henne och ledde henne runt stallet ett varv men hon var ostadig på benen och kändes kall att ta på, trots ett tjockt ylletäcke. Ruggigt! Man känner sig väldigt liten när man inte vet vad som händer eller vad man ska göra, utan bara kan vänta. Jag har ridit i många år men aldrig haft häst förut och det är mycket jag inte vet och kan. Tack och lov att det inte var min häst, för då hade jag varit fullständigt i upplösningstillstånd.
#6: Ja, vi har anammat denna universalterm för läskiga saker från Pistvakt .
Jag tror som de andra. I det vilda äter de ju lite mindre i taget och mer utspritt, våra hästar som står på box och halva åren inte får gräs alls äter ju klart mer och så länge de kan när de väl får gott grönt gräs. Samt att i det vilda rör de på sig mer eller mindre hela tiden även när de äter.
Så jag tycker det låter fullt logiskt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tycker det låter lite som om hästen hade fastnat i elstängslet och fått upprepde chocker - men då hade väll troligen mera skdor uppstått på hästen.
Men jag tror som de andra - någon form av kolik.
Och i övrigt… "Bjärv" kommer från pistvakt och då är det "En björn och en järv som under en fullmånesnatt fattat tycke för varandra och får då en stor luden avkomma som likt människan lär sig gå på 2 ben och är mycket aggresiv".
Men här brukar vi också skojsamt iband använda oss av det ordet ibland för att nämna björn eller så ;)
Hakuna matata!