Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 17960 ggr
Invisible
0

När kastrera?

Vid vilken ålder brukar man normalt kastrera sin hingst? (Denne ska inte användas till avel).

thilda-
0

runt 1 tror ja att de är

AnnaLundin
0

Man kan kastrera dem så snart båda kulorna finns nere i pungen. Sen är det väldigt varierande när det görs. Ska den inte användas till avel så ser jag ingen egentlig anledning att vänta med kastreringen, utan jag hade gjort det när han är ett år, före eller efter betet.

Det finns en del som påstår att de får mer utstrålning om man behåller dem som hingstar längre, själv tror jag inte att det beror på kastreringstidpunkten, utan att det är annat som styr hur de utvecklas - vissa hingstar ser ju ut som valacker hur länge man än väntar med att skära medan vissa tidigt kastrerade valacker har minst lika mycket utstrålning som hingstarna.

powderpuff
0

Har två små ponnyer och de är 2 år, det är nu som först deras kulor har ramlat ner. Så jag längtar till hösten så ska de kastreras så fort det går..

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

QALM
0

Jag har alltid väntat tills efter betet i september det året dom är 1 år med att kastrera mina hingstar.

Då har kulorna oftast kommit ner som dom ska och så är vädret svalt och skönt.

Några få gånger har jag kastrerat 1 åriga hingstar på våren för att deras nya ägare inte har möjlighet att ta hem en hingst.

Att det skulle bli någon skillnad på hästarna när dom växer upp har jag aldrig märkt.

Men en sak som är stor skillnad är om man tänker att man ska låta sin hingst betäcka en gång innan man skär honom. Det gör oftast att man får en valack som betäcker alla brunstiga ston han ser.

Caspianowner
0

Känner en som kastrera sin 10 månders hingst. Det gjordes nu i våras. (En son till en av våra hingstar ) Allt gick jättebra.

QALM
0

#5 Det går att kastrera en hingst bara man kan känna båda kulorna. Åldern spelar ingen roll.

AnnaLundin
0

#4 - det behöver inte alls bero på att de har betäckt före kastrering, att de betäcker även som valacker. Och tvärt om, inte alls säkert att de betäcker efter kastreringen även om de har betäckt innan de kastrerades.

(själv släpper jag inte ihop ston och valacker oavsett, vill inte riskera valackbetäckningar då det är en stor orsak till infertilitet hos ston - valacker renar sig inte naturligt på samma sätt som hingstar gör och infekterar ofta stona av detta skäl…)

QALM
1

# 7 Det skrev jag inte. Jag skrev att att man ofta får en valack som betäcker om han har betäckt innan han blev skuren.

Det finns naturligtvis valacker som aldrig fått betäcka som betäcker iallafall. Men dom flesta valacker betäcker inte ston.

Risken att stona skulle bli infertila av att bli betäckta av en valack är inte stor. Men däremot att dom får en infektion. Skulle ägaren sedan inte behandla infektionen kan dom bli infertila.

Jag tycker att man kan ha alla både ston och valacker i samma hage men skulle någon valack betäcka något sto ska han inte gå med flocken.

Invisible
0

Tusen tack för alla svar!

När bör man skilja på sto och hingstföl?  Har hört folk säga att hingstungen inte ska gå med stoet längre än 8 månader, då han i vissa fall kan börja "betäcka" stoet ?

AnnaLundin
0

#8 - på ston sin inte används i avel är det sällsynt att ägarna upptäcker infektioner i livmodern, stona kan gå med obehandlade sådana länge och därför bli svåra/omöjliga att få dräktiga sen.

Och jag vidhåller att huruvida valacken betäcker eller inte efter att han kastrerats inte nödvändigtvis alls har med att göra ifall han har betäckt före kastreringen eller inte. Detta eftersom det finns alla varianter… Men visst, man kan ju inte veta hur det hade varit om man gjort annorlunda, eftersom man bara kan kastrera varje hingst en gång…

Invisible
0

Mitt sto gick med en valack tidigare, och han var på henne för jämnan. Lyckligtvis var det inga problem med att få henne dräktig, snarare tvärt om. Jag tror inte han hade betäckt tidigare, men jag tror även att han var relativt nykastrerad, och även ganska gammal, runt 5-6 därikring ?

Peppe
0

jag tror iaf på teorin att dom får mer utstrålning om man väntar så dom hinner utveckla sin hingstnacke. har även fått förklarat för mig att samma sak gäller för hundar. (i alla fall dom raser där hanhundarna har nåt som skiljer sig från tikarna, t ex kragen och de allmänt maskulinare dragen som min hund har)

Har man möjlighet att hålla sin unghäst som hingst nåt extra år så säger jag, varför inte? hellre en snygg valack med nacke än en snygg valack utan =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaLundin
0

#12 . nacken får de ändå, med rätt utfodring och ridning. utan rätt foder blir det ingen nacke heller. och det finns hingstar som aldrig får någon sådan nacke…

Lorita
2

Jag ångrar idag att jag lyssnade på domaren som tyckte jag skulle spara min valack som hingst, livet hade varit lättare om han kastrerats vid ett och inte när han var tre och så fylld av hormoner att han var farlig.

Inte tror jag han ser mer hingstig ut för att han är sent kastrerad, han är bara mer medveten om att han är stark.

Mitt råd, kastrera tidigt om du inte ska avla och lev livet lugnare

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#13 man kan inte framkalla en nacke bara genom foder och ridning om hästen inte "har anlag" för det så att säga, alla hästar kan inte få den nacken (nu menar jag en Rejäl hingstnacke alltså). visst finns det hingstar som inte har nacke det har jag inte sagt nåt om.

AnnaLundin
0

#15 - det är ju det jag menar - finns anlaget för nacke så kommer den oavsett om man kastrerar eller inte…

Kimpa
0

Jag har kasterat mina efter ettårs betet. Då har kulorna varit nere på samtliga. Men det är ju så olika. På min nu godkända hingst kom de inte ner förrän han var två år.

Silenos
1

Kastrerade min A-ponny hingts i våras, han var ganska prick ett år. Han började få lite väl mycket hingstfasoner.

Jag är glad att jag gjorde det, han är betydligt mer lätthanterlig nu. Men samtidigt lika pigg och framåt , rör sig lika fint och har samma resning/utstrålning som innan.

Invisible
0

#18 Dom tappar väll inte sitt utseende, det är väll mer att dom inte bildar utseendet ?

Invisible
0

Vid vilken ålder bör man separera hingsten från ston?

Peppe
0

#20 det där finns många åsikter om. jag har hört talas om hingstföl som betäckt sina mödrar vid 7 månaders ålder… andra låter sina hingstar gå kvar hos mamman tills dom är närmare året gamla, ibland ännu äldre. själv skulle jag inte chansa med nåt sånt…

Lorita
0

Eftersom jag vill att mina föl ska dia till över året så gick Ametist med sin mamma i 14 månader.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning