Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1295 ggr
J-Parnebo
0

bronkit?

Vad är bronkit? Och vad är der för nackdelar?

AnnaLundin
0

Bronkit är ett samlingsnamn för luftvägsinflammation, som kan ha olika orsaker.

Dvs det är en häst som har problem med hosta, som inte är relaterat till förkylningar utan ofta allergier och dålig stallmiljö.

exitingsvillemo
0

bronkit kan hållas i schack genom fodring med t ex hösilage samt dammfri miljö.Men det kan inte botas.

En häst med bronkit har inte samma andningskapacitet som en frisk häst.

Det kan gå väldigt fort för en häst med bronkit att bli sämre och utveckla kvickdrag.

AnnaLundin
0

#2 - fast nu pratar du om kronisk bronkit… Bronkit kan vara av mer tillfällig karaktär också, beroende på orsaken till det.

exitingsvillemo
0

finns ingenting idag som heter Bronkit. Det var iallafall vad ATG-kliniken lärde mig när min häst fick diagnosen.

Bronkit har tagits bort helt ur "systemet" och heter nu Kronisk Bronkit.

Säkert finns det andra luftvägssjukdomar som liknar kronisk bronkit, allergier av olika slag, men dessa är just allergier (damm, pollen mm mm) och inte bronkit

Så blev jag lärd iaf.

gejsa
0

Fast vad jag har lärt mig så heter det först bronkit och har man haft det i över 6 månader, eller iaf en lång period så blir det kroniskt och då kallas kronisk bronkit. Kroniskt betyder ju att det sällan blir bra.

Att det är bestående.

J-Parnebo
0

tack för svaren ^^

exitingsvillemo
0

min pålla fick diagnosen kronisk bronkit, första "skovet" hon fick.

Jag ifrågasatte hur dom kunde skriva ut kronisk, när hon aldrig förr varit dålig, svaret jag fick då, var att, en gång bronkit=alltid bronkit.

Ungefär som Kol hos människa, det kan ALDRIG bli bättre, men däremot kan man hålla det i schack med hjälpa av behandlingar av olika slag.

Ahnna
0

Kol?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

thilda-
0

#8 " Cool " , det är då man röker och lungorna blir svarta :) och man får skit svårt för att andas osv

Linnea
0

KOL=Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom

Skynda långsamt så går det fortare.