Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3746 ggr
WhoCares-01
0

Elchock!

japp det är det här som gör hästarna som är "födda till att bocka" att bli vilda! länk

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Linnea
0

det är otroligt att så många fortfarande tycker det är ok att misshandla djur. men amerikanerna verkar generellt sett inte ha förstått att djur har känslor och har ännu inte satt ett högre värde på de än skräp som man man behandla och göra vad om helst med. katastrof. och detta var ändå inte det värsta som finns om rodeo på youtube..

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

om du också tittar på hästens "klädsel" så har alla hästar en rem hår åtdragen runt flanken i skapet, vem skulle inte bocka för att komma undan.

Det är faktiskt inte för inte som rodeo är förbjudet i Sverige

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

en westernsadel har oftast en extra gjord för att hålla sadeln på plats när de fångar en kalv och snurrar lasson runt hornet. men om hästen inte har sadel (vilket inte alla i filmen hade) så behövs absolut ingen sån gjord och den ska väl vad jag vet inte spännas så hårt heller på en westernsadel som de troligtvis har gjort på rodeon.

Lorita
0

#3 den bakre jorden ska inte alls spännas, här ser man hur hårt dragen och långt bak remen är på en rodehäst

och har är en film hur man sadlar en westernhäst skillnad eller hur?

Stallmima
0

Det är fördjävligt att folk hittar på skit i underhållningssyfte.

Linnea
0

jo det var lite skillnad, verkade dock krångligt att spänna gjorden.. på rodeon hade dom nog "glömt" remmen mellan gjordarna. läste några kommentarer till videon.. nån tyckte inte man skulle ha bakre gjorden men hallå.. den har ju ett syfte faktiskt..

Lorita
0

#6 syftet med bakre jorden är att sadeln ska ligga bättre när man fångar en ko, vanlig svenssonriding då är det bara prydnad.

Om du ser rodeo filmen en gång till så finns ett spänne på hästens rygg, där drar man åt precis innan man öppnar grindarna.

Linnea
0

#7 jo jag vet syftet med gjorden men det verkade inte som att de som skrev kommentarerna hade koll..

för övrigt håller jag med #5, rodeo, tjurfäktning, anordnade slagsmål mellan djur (oavsett sort) mm är helsjuka grejer, djurmisshandel enligt mig. borde inte vara tillåtet. det finns mycket man kan göra med djuren ändå, som är trevligare för alla. men de kanske inte mättar utövarnas "dödarlust" eller nåt..

Elshira
0

I sverige är det ju förbjudet som tur är.

I USA har de i.af i vissa delstater ganska så tränga förbud ang hur många djur man får ha och att de måste kunna skötas osv. Tuppfäktning och kamphundar att tävla med är ju förbjudet i flera delstater (vet inte hur många) så en liten bit på väg är de ju i.af… Men att rodeo och tjurfäktning fortfarande finns kvar förstpr inte jag…

Hakuna matata!

Lorita
0

#9 rodeo finns nog kvar på grund av politiker och vanligt folks okunnighet, många tror ju att det är så man rider in en häst, genom att låta den bocka sig trött Rynkar på näsan därför är det nog svårt få upp ögonen på politiker att detta faktiskt är djurplågeri och inte inridning.

Linnea
0

lite som filmen "mannen som talar med hästar" får man verkligen hästens förtroende om man binder en snara runt benet och fäller den? knappast.. men det är väl tyvärr många i usa som är kvar i gamla banor, så gjordman väl förr. på med sadel, upp med ryttaren och när hästen slutade bocka var den inriden. kanske inte riktigt ändå eller hur?

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tittade just på denna filmen, på med sadel driv hästen tills den slutar bocka och detta ska föreställa NH.

Så det är djupt rotat att, man rider in en häst genom att trötta ut den. Börja titta vid 5:40 ungefär

Birke
0

Usch

Så många människor det finns som inte har ett uns vett i huvet.

Elshira
0

#12 jag måste faktiskt erkänna att jag tycker inte han gör fel egentligen. Jag gör på ungefär samma sätt men kanske inte allt på samma dag och på så kort tid.

När jag rider in en häst brukar jag ju först ha den hanterad so en vanlig häst att man kan borsta den ta in och ut osv, ev har jag tömkört innan för att han ska förstå vad bettet betyder men även utan det har det inte varit några problem.

För att sadelvänja dem brukar jag låta dem titta på sdeln osv först om de vill de och sedn fösiktigt lägga upp den på ryggen och om hästen inte tycker det verkar läskigt spänner jag även fast den, dock inte så hårt som om jag skulle rida men så att den sitter kvar i.af. Tycker hästen den känns lite konstig så får han stå med den en stund och titta på den själv.

Nästa dag så tar jag hästen som har varit ute i hagen ev rastad (beroende på hästens psyke) = vi brukar motionera våra hästar som får lite mycket överskottsenergi ibland genom att ha en "skrammelburk". Att inte vara rädda för den lär de sig redan när de är små och de är alltså inte skrämda av den utan fungerar lite som ett spö. Hjälper inte mina smackningar så skrammlar jag lite och hästen vet då att den ska öka tempot. Hästen springer alltså fritt i ridpaddocken eller liknande. En välrastad och lugn häst hanterar saker mycket bättre än en häst som är full av bus, men till skilnad från videon så "ber" jag hästen motionera istället för att säga åt hästen som han gör i videon även om jag tycker att han tar det ganska så lugnt med hästen över huvud taget.

Hur som helst jag lägger på sadeln igen och leder ut den i hagen. Har stigläderna av om det är en lite mer nervös häst och är de som våra ponnyer är oftast coola så får de ha stigbyglarna hänga lösa från början och de får springa runt fritt i hagen med den och bocka om de känner för det eller bara stå och äta om de hellre vill det.

När jag ser att hästen inte bryr sig om sadeln (kan vara första dagen jag provat sadeln eller efter en vecka helt beroende på hästen). Så brukar jag hänga lite i sadeln när jag är i boxen och vicka på den och även spänna åt gjorden mera.

Det är det jag max gör på en dag (men som också kunnat ta lite mer än en vecka).

Vrje gång jag ska sätta mig upp på en häst i början ser jag till att de är rastade som jag beskrev innan med skrammelburken.

Nästa steg är att jag jag sätter på sadeln och tränset (tränset är de vana vid antingen genom tömkörning eller att de har ledits i träns i.af och inte tycker det är konstigt att ha något i munnen).

Vi går ut i paddocken och jag hänger yttligare lite på hästen, går det bra sätter jag mig så småning om lite sakta upp, är hästen fortfarande nervös räcker det men att hänga och jag upprepar nästa dag osv till hästen är lugn. När jag sitter upp så ser jag hur hästen reagerar, är den som de flesta av våra Welsh Mountains helt cool och bryr sig licka mycket som om jag int ens var där så börjar jag röra mig lite och vi tar ev några skrittsteg, tycker hästen det är konstigt så sitter jag bara och pratar lite och klappar hästen tills den är lugn och inte bryr sig.

När hästen kan skritta med mig på ryggen utan att vara orolig utan bara tycker det är kul med något nytt så går vi bara rakt över vägen ut på en skogsstig (med en medhjälpare). Istället för att rida runt på en paddock där hästen bara kommer koncentrera sig på att tycka du är konstig så rider vi alltså istället ut där hästen får se andra "rolig" saker och koncentrerar sig då mest på det.

Tycker hästen fortfrarande jag är konstig så upprepar vi detta dagen efter till allt går bra, och gick det som planerat brukar vi ta något litet travsteg på vägen hem eller så.

Nästa steg är att jag leder ut en välrastad häst i paddocken och sedan själv sätter mig upp eller kanske har någon som hjälper mig att hålla i till jag är uppe och skrittar sedan omkring och försöker styra lite, det brukar oftast inte vara något problem att styra höger eller vänster eller att stanna även om det inte är med minsta pressicion direkt.

Går det bra i ett par minuter så rider jag ut i skogen där hästen åter igen får se roliga saker och hästen behöver inte förstå höger och vänster så jätte tydligt utan de går ju bara rakt fram hela tiden på stigen. Dock kan jag ha någon som följer med och ser att allt går bra ifall något skulle hända.

Och på detta viser rider jag in dem, och jag kommer inte att rida på paddocken alls den första månden utan då är det bara ut i skogen som gäller i skritt och en lite lugn trav.

Sammanfattning:

Om en häst är väldigt lugn och stadig i psyket, orädd osv så innebär det alltså att jag kan sitta upp redan efter 2 "lektioner" och rida hästen i skritt. Efter 3 "lektioner börjar jag alltså rida hästen själv lite försiktigt och jag brukar normalt sett efter en vecka inte ha några som heltst problem att lita på hästen när jag skrittar själv ut i skogen.

Men självklart är detta väldigt individuellt, mina små ponnyer är alla tränade på detta viset för de är väldigt lugna och pålitliga i psyket, medan ena 3-års arabhingsten fick sadelvänjas och longeras med sadeln på innan han accepterade den. Jag anpassar alltså hela inridningen helt till hästen och låter det ta den tid den hästen kräver för att lita på mig.

Men det jag vill säga är att jag inte egentligen tycker han gör det så fel i videon, möjligen lite snabbt men åter igen hade jag ett otroligt lugnt 4-års sto så skulle jag nog kunna gått från sadelvänjning till uppsittning ut i skogen på bara 2-3 timmar. Skulle väll inte gjort det om jag såg att hästen sparkade bakut när jag spände sadelgjorden som hästen i filmen gjorde, men hade min häst inte gjort det så hade jag kunnat tänka mig att göra det nästan som i filmen men liite långsammare och med andra metoder.

Sedan har mina hästar oftast mycket vana vid mich är är alltid trygg i min närvaro och de kan ha varit utsatta för andra "läskiga" saker där de förstår att om jag är lugn så är de lugna.

SÅ nej - inga burop till filmen från mig =)

Hakuna matata!

Lorita
0

Denna filmen är vad man ser som en inridning en bockande häst, som gör motstånd = rodeo

Normalt bockar inte en häst när man rider in den för man går så långsamt och försiktigt fram, en vecka ungefär och då behöver inte hästen bocka och försöka göra sig av med sadel och ryttare.

Bockande häst är bilden folk har av inridning man tar en oförberedd häst slänger på en sadel och sen bockar hästen sig trött, nästa gång slänger man på en ryttare också bockar hästen sig trött och ger upp. Det är det folk tror dom ser på rodeo inte djurplågeri som dom ser i verkligheten.

Elshira
0

Jag som sagt motionerar hästen innan (inte så dom är elt slut utan bara lite lagom, så de får glopera ett par varv some de vill i paddocken), ena arabhingsten jag hade gjorde några småskutt när han fick salel på sig första gången men inga bockningar eller sparkar bakut. Och med ponnyerna har de aldrig ens brytt sig om sadel över huvud taget.

Jag menar visst måste väll hästen kunna få tycka det är obehagligt första gången man sätter något konstigt och spänner åt runt magen och det förljer efter en, men har som sagt bara haft en häst som tyckte det var lite konstigt.

Hakuna matata!

Lorita
0

#16 vart jag vill komma var att folk tror att alla hästar bockar som galningar när man rider in dom är hästen förberedd för sin uppgift så brukar det gå väldigt smidigt.

Det är myten om den bockande unghästen som håller rodeon vid liv för inte hästkunnigt folk ser inte att det är djurplågeri.

Elshira
0

Ja tyvärr är det för det mesta så, men man tycker ändå att djurskyddsmyndigheter eller liknande borde kunna gå in när djur blir skadade och blöder krftigt i.af… Man lever i en grym värld =/

Hakuna matata!

Lorita
0

#18 där håller jag 100% värden är grym