Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1463 ggr
bebbe
0

Kräsen?

Gjorde mig till och beställde hem ett "fint foder från Danmark. Videbaek Horsespeed

107,00 FE / 100 kg

8,60% råprotein                                                                     6,90% råfett

1.70% traestof

2,60% råaska

0,10% calcium

0,20% fosfor

0,10% magnesium

0,10% natrium

RÅVAROR

krossad majs 79,00%¨

Melass 16,00%

sojaolja 3,00%

linfrö 2,00%

Arramis vägrade äta det, är det någon här som har erfarenhet av det,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bebbe
0

ingen som testat detta foder, någon kanske kan tala om ifall det är bra sammansatt

wewwa
0

Nä, har inte testat. Hoppas att ngn annan svarar.

Maja
0

Haha.. Smakade han inte ens? :)

lisette
0

han trivs bäst med sin säd, behöver inte en massa andra fjantigheter förstår du väl? :)

Alex
0

Han kanske tyckte det luktade konstigt, nya saker kan vara farliga. Min hund äter inte nytt godis han aldrig testat förut till en början.. Men min medryttarhäst slår nog allt. Hon fick en ny krubba för ett tag sen, en rosa (hade tidigare haft en blå). Det var samma form, och samma mat.. Hon åt inte. Hon stog i andra änden av boxen stirrade på krubban och blåste sådär skrämt med näsborrarna. Töntiga lilla häst.. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Neywaz
0

Det fodret har jag inte provat, men mina hästar får Vidbaek Hestekraft Extra. Mums säger de och blir runda och glada ;) Behövs inte så stora mängder heller.

DojoKelder
0

#5 haha.. en riktig liten fegis då!

bebbe
0

#4 köpte det för hans skull, tycker han har tunnat ut lite,

Lorita
0

#6 det ger jag också, ett helt fantastiskt foder Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

DojoKelder
0

#8 tänk att de aldrig kan uppskatta sånt! hihi

Maja
0

#5 - Den kanske var farlig?! ;P

sandraliz
0

TIPS !!!

Fibergi är toppen för hästar/ponnier som behöver få mer hull snabbt o lätt..

Kör det på alla mina ponnier fast på star o kachina skulle det verkligen inte behövas mer :-)

det räcker med att köra fibergi låg.. dessutom älskar dom det.. kramelikram

Alex
0

#7 & #11 Jo, feg är hon definitivt. Men vem vet, krubban kan ju få för sig att bitas…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

DojoKelder
0

#13 jo det är ju ganska troligt att den hoppar på henne och biter henne i mulen!! Man kan aldrig lita på krubbor.. de kan få för sig precis vad som helst!! hihi

DojoKelder
0

dubbelt

gejsa
0

#12# Tycker det är konstigt om fibergi gör att hästarna får mycket hull. För så höga värden har det inte. Hade tänkt använda det en gång men det var för låga värden till mitt hösilage det året.

bebbe
0

Gejsa vad anser du om värdena på mitt foder

bebbe
0

Lorita, ja det är vad jag hört, därför köpte jag det, hade du problem med att få dina hästar att acceptera det ? var köper du ditt?

sandraliz
0

min vet tyckte jag skulle köra fibergi på en tunnare ponny jag nyss köpt.. han gick upp ca 30 kg på 1,5 månad…så jag tycker det är toppen.

Kör det på alla mina ponnier nuo dom är inte direkt tunna..*ler*

gejsa
0

Ingen aning bebbe det är danska värden.

gejsa
0

#19# Ha, ha ja min vet kan inget om foder iaf. Vet ett år att jag berättade att jag prövade ett visst foder som skulle vara bra för magen. Har haft problem med diarre. Dom tålde bl a inte hösilage. Året efter så rekomenderade han det till mig. Jag sa att det prövade ju jag och det fungerade inte.

Lyrik
0

Min gubbe äter Fibergi Låg, 1 liter om dagen. Han funkar inte på havre och betfor, blir för piggelin då. På fibergi och betfor är han lagom pigg.

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger Hestekraft inte extra för det innehåller havre och det vill jag inte ge till mina hästar.

Länk till fodertillverkaren

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hästarna älskar det och jag har märkt att det går åt mindre mineraler och dom är mättare. Ametist som är hingst och växer han håller fina runda former nu, jag är jättenöjd med detta foder, enda nackdelen är att det innehåller vitlök men jag hoppas det är så lite att det inte påverkar.

Dom får endast det och fritt med hösilage och så mineralbalja och saltsten såklartFlört

Lyrik
0

Gav Lyrik Hestekraft förrut (den vanliga). Funkade bra på honom, fick 1 liter om dagen. Men i våras slutade han äta Hk, vet ej varför. Har därför gått över till Fibergi, som dessutom är billigare och lättare att få tag på. Köper på Johan Hansson i Uppsala, 150 kr för 25 kg säck.

Min kompis Anna båda hästar, Kita och Dunder, får Hk, tror det är den med extra. Även min andra kompis Anita båda hästar, Sally och Kalle, äter Hk.