Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1022 ggr
Hermelina
0

Foderhäst

Hej,

Jag funderar på att skaffa foderhäst och har hittat en som kanske passar (har inte provridit än).

Men jag har några frågot när det gäller att låna häst, alltså inte köpa.

1: Försäkring osv, vem står för den? Om hästen skadar sig och kräver veterinärvård, vem betalar? (kankse  är olika?)

2: Ska man göra veterinär besiktning?

4: Jag har ingen person som jag kan ta med  mig på provridningen som verkligen känner mig och som jag är trygg med att ta med. Enda personen jag kan tänka bor i ett annat land numera! Ska jag lita på mitt eget omdöme..?

3: Har ni några andra tips som man ska tänka på innan man lånar häst? Alla ord uppskattas!

Mvh Celine

Cilla89a
0

Oftast brukar ägaren betala premien i försäkringen. Men händer det något är det du som har hästen på foder som får stå för veterinärkostnader.

Det är bäst att låta göra en veterinärbesiktning så du vet att hästen är frisk när du får hem den.

Gå efter magkänlsa, du kanske kan ta med någon som kan filma?

Skriv ett kontrakt, och se till så både ägaren och du är på det klara med allting, så det inte blir något missförstånd senare.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Se till att ha uppsägningstid med på kontraktet, så att inte ägaren bara kan komma och hämta hem hästen vilken dag som helst oförberett, utan att det i alla fall är någon månad eller två som gäller. Och även åt andra hållet blir det ju oftast då med, om du inte kan ha kvar hästen så ägaren får lite tid att fixa så h*n kan hämta hem den.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hermelina
1

Okej, tack så mycket!

Kontraktet, ska det vara hemmagjort? Vem fixar det isånntfall?

Jag har aldrig köpt häst förr och har nog rätt många frågor som snurrar.. :S (Dock ska ja ju inte köpa, tack och lov! Känner mig mer trygg i att låna :))