Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1967 ggr
JoyBysen
0

Extra bred nosgrimma? Varför?

Varför har man extra bred achennosgrimma? Gör det någon skillnad mer än att det kanske är snyggare? För jag har hittat 2 träns som jag är intresserad av, ett med extra bred och ett med vanlig bredd. Men jag vet inte skillnaden. Tacksam för svar Glad 

Mvh// Johanna Glad

starcatcher
0

tror faktiskt att det är en ren skönhetssak om jag ska vara ärlig :)

lite för att efterlikna ett kandar också, skulle jag tro. (utseendemässigt alltså)

JoyBysen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aha Glad Tack för svaret, men tror du det skulle funka påmin ponny, han har ganska smal fullblodsnos Glad

Birke
0

Jag tror säkert att han skulle kunna ha en tjockare nosgrimma, men jag tror att han skulle se väldigt vacker ut med ett väldigt träns, lr hur man säger :P

JoyBysen
0

#3 Okej :)Vad menar du med väldigt träns? :)

Cilla89a
0

Jag har bredare achennosgrimma för att det är snyggt :) Ska snart köpa nytt träns, med 5 cm bred nosgrimma Kyss

Vissa har det även för att det jämnar ut trycket, dock tycker jag väl inte man ska spänna så det blir ett tryck överhuvudtaget över nosryggen..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Jag brukar köra med smalare och mer "gracilare" träns på hästar som är lite mindre eller nättare i huvudet.

Grövre träns sätter jag på grövre huvuden.

Bred nosgrimma som många av de "finare" dressyrtränsen har tycker jag oftas itne om på ponnyer då de oftast ser klumpigt ut.

Med andra ord ju längre och grövre huvud destå bredare/grövre träns enligt mig.

Ett för smalt träns på ett grovt huvud får det att se ännu större ut och med grövre träns på mindre huvud tycker jag det ser ut som hästen "försvinner".

Även ofta som de har en lite större gmg bläs så brukar ett lite bredare träns kunna korta av huvudet lite om det ser för långt och klumpigt ut.

Men personligen tycker jag det är snyggt med dessa "extra breda" nosgrimmor men då endast på D-ponny och uppåt~ (undantag finns så klart åt båda håll men generellt)

Hakuna matata!

Birke
0

#4 Oj, jo jag tänkte att hästen skulle se elegant ut i ett tunt träns.

JoyBysen
0

#5 Okej, nej jag vill inte heller spänna så hårt :)

#6 Okej, jag tror jag ska ha den spalare sorten då :)

#7 Jaha Okej :)

Caspianowner
0

Gillar som oftast inte nosgrimmor. Men ska man nu ha nosgrimma. Så är det klart inte snyggt med en bred på en smal nos. eller tvärtom. smal på ett grov.

starcatcher
0

skulle nog kört på ett nättare träns till det där lilla huvudet. :)

å andra sidan ser min haflinger helt körd ut i bred också, så det är svårt att avgöra vilken typ av häst som passar i det xD rent funktionsmässigt passar de ju såklart. :)