tips till exemhäst?
Min islandshäst har väldigt mycket exem och tänkte fråga runt lite om nån har lite tips på t.ex villken flugspray som du tycker funkar bäst och salvor som funkaar bäst för er och lite sånt (:
Finns en massa trådar om sånt, men Absorbine UltraShield är den jag tycker är klart överlägsen! Det är dock livstids karens efter användning, men helt klart värt det tycker jag, för den funkar kanon! 
Sen använder jag även AVS 14 att smörja med.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#1 jaha okej jag hittade ingen som inte va så lång :/
vart kan man köpa AVS 14 och absorbine ultrashield? (:
Det kan du köpa i de flesta butiker med hästsaker, ridsportsbutiker, Granngården osv. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
fyra ess hästsalva är super, sen finns det en oändlig lista på olika medel man kan använda. horsol, switch, equidox och mååååånga mer. ultrashield kan jag hålla med om att den är bra också, men den är väl inte främst i eksemförebyggande syfte?
Annat som vi fått tips om som faktiskt hjälpt är att klippa på vintern och när eksemen börjar på sommaren/våren så tar man bort allt kraftfoder, framför allt det sistnämnda har gett ett otroligt bra resultat för oss!

#3okej då ska jag kolla om jag hittar det då (:
#4okej ska prova med lite av dom då (:
klippa hela hästen eller i manen? (är lite trött har inte sovit något inatt xD) jag kan inte sluta ge han kraftfoder då han tappar hullet då :/
#4 Absorbine UltraShield håller insekterna borta, så jo den funkar väl på sätt och vis i "förebyggande" syfte, om man kan kalla det så. De flesta salvor är ju enbart efterbehandling, dvs klådstillande.
#5 Får han havre, eller annat kraftfoder som innehåller havre?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 han får ca 1 dl havre
#5 klippa hästen på kroppen. vi låter manen vara kvar för den ger trots allt ett litet skydd ^
#7 Kolla om du kan byta till något annat, havrefritt foder. Alternativt om det räcker med att öka högivan, eller lägga till lucern om du inte redan ger det. För just havre har visat sig kunna ge förändringar i tarmfloran hos islandshästar, som i sin tur kan ge upphov till eksem.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#8 okej provar de i vinter ;)
#9 jo kan kolla men han är väldigt petig med vad han äter och då har havren funkat bäst