Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2271 ggr
Loa-bg
0

Djurens rätt - Älskade hästar

Råkade komma in på den här sidan och började läsa om en ny rapport från Djurens Rätt. Vet inte ifall den har varit med här innan, men i så fall blir det baar en påminnelse. Rekommenderar faktiskt också er att läsa den, och vara öppna mot var där står.

Jag fick mig en tankeställare på vissa hörn.

Bläddra ner och öppna PDF. Rapport från Djurens rätt: Älskade hästar - en granskning av hästvärlden

Hälsningar Loa

lisette
0
lisette
0

har inte hunnit läsa så långt, men jag kan säga redan nu att jag känner mig inte ett dugg träffad. mina hästar är ute så mycket som möjligt på vintern. äter bra grovfoder efter uträknad foderstat.

Linnea
0

vad gäller många tävlingshästar så håller jag med dom. mycket lite utevistelse(om ens någon), hagar stora som boxar, boxgaller som i princip förhindrar all kommunikation mellan hästarna, långvarig boxvistelse som ger upphov till olater och ledproblem, alltför stor kraftfodergiva som ger magsår/matsmältningsproblem, för lite grovfoder som ger olater som krubbitning.

Var tog hästvälfärden vägen?

Hörde en gång om en tjej som köpte en häst från tyskland. När hon släppte den i hagen (som hon brukade med sina hästar) så stod han i et hörn och glodde i flera dagar, han förstod inte att han var lös. Han hade ALDRIG varit i en hage sen han var föl!

Skynda långsamt så går det fortare.

Zaphix
0

Måste säga att det var faktiskt bra information. Även om jag inte känner mig träffad var det intressant att läsa, speciellt om ridskolor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

RubHel
0

Håller med #4

Loa-bg
0

Jag känner mig delvis träffad. Jag är lite fjantig när det gäller att ha dom inne på nätterna nu på sommaren… men så går ju lilla Storm i sjukhage också och jag vill inte lämna honom där över natten.

Det var ganska sjukt det om känselhåren, att de klipptes av. Det visste jag inte, och när man jämförde de olika texterna om det blev jag paff.

AnnaBrandell
0

Självklart är det så att sveriges hästhållning är dålig hos många. Men det jag finner mest intressant är hur lite källor hon/han har i texten om travsporten…. och hur lite som egentligen stämmer med det hon/han skriver.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

kaka1234567
0

Jag har just nu ingen häst men jag har planer hur min häst(tango)skulle hade så jag känner mig inte ett dugg träffad.Men jag tycker att de borde finnas en lag som säger att alla ridskole hästar som fyllt 20 borde inte få va kvar i ridskole värksamheten.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lorita
0

#8 varför det? Det finns hästar som stor trivs med livet som ridskolehäst, ska man ta bort det från dom, bara för att dom fyller år?

Sen är det ju skillnad på en ridskola och en annan ingen är den andra lik, det kan för många hästar vara bättre att gå på ridskola än vara hos en okunnig ägare. På en ridskola finns det insyn, det gör det inte alltid i ett privat stall.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

kaka1234567
0

Ja kanske de.Men jag tror inte att någon häst i världen trivs på ridskola.Förlåt men jag har varigt på skitt många ridskolor och inte sätt en ändaste häst stor trivas.

Ja tycker de för att hästen inte ska behöva stå på en ridskola hela sitt liv.De finns många skäll till varför kan sitta och skriva de men jag orkar inte. Och de känns inte rätt om hästen får stå och ruttna bort på en ridskola.Ridskolor har inte alltid så bra hand om sina hästar.Även om de har så blir hästarna förstörda av (inte alla ryttare) av ryttarna, dem gör oftast illa hästen.I både munen eller annat finns så mycket att jag inte orkar holla på.Jag vett allt deta eftersom jag tillbringar tid på en ridskola dagligen.

Spelar ingen roll vad en någon säger stårjag för min åsikt pungt slut.

_Mvh kaka
_

Lorita
0

#10 men tänk dig själv om hästen får en av dom dåliga ryttarna som ägare, då är ridskolan bättre och livet som privathäst är ingen dans på rosor för alla hästar heller.

Som sagt jag har träffat väldigt många hästar som gillar sitt liv som ridskolehäst. Sen finns det så klart bra ridskolor och dåliga ridskolor. Jag kan tala om för dig att det finns privathästar som har ett rent*censur* och som skull vara tacksam om dom fick ett liv på en ridskola istället.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

kaka1234567
0

Jag tror ridskolan kollar med ägaren och kan se vad de är för person.Och hur mycket den kan.Ridskolor brukar inte sälja en häst till väm som hälst om man är oerfaren brukar man ha erfarna personer runt omkring sig.

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

Jag kan inte annat än hålla med om att det är fruktansvärt tråkigt att se hästar som står inne i princip dygnet runt, har dem tur kommer dem ut i en liten grushage 1-3 timmar, och utöver det en timmes aktivitet i form av ridning, och sedan 4 små mål mat om dagen.
Jag tycker verkligen det är överdrivet, MEN, sedan är det individer, och dem behöver behandlas därefter. BARA för att det är stäppdjur, som går ute i ur och skur dygnet runt och äter 18-20 timmar på dygn, så kan man inte dra alla över en kam. Visst är dem uppvuxna i flockar i lösdrift så är dem ju vana.
Men är dem uppvuxa på box med begränsad utevistelse, vana vid täcke, skor m.m. Och sedan helt plötsligt skulle göra det så naturligt som möjligt, ut i en stor flock på lösdrift, av med täcken och skor, då tror jag många skulle fara illa.

Jag känner också till människor som köpt hästar från tyskland, och hästarna har blivit helt förvirrade när dem kommit ut i en hage.
Och även idag, en PRE hingst på ridskolan som är privatägad, står inne dygnet runt året om, den enda gången han kommer ut ur boxen är vid ridning ett par dagar i veckan. Han har stått på ridskolan sedan -07. Tydligen säger dem att han spränger alla staket om han är ute.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Linnea
0

#13 spränger alla staket? han har kanske några års överskottsenergi att göra av med..

min travare var visserligen van vid att gå i jage när jag köpte honom men alltid med täcke på vintern. jag ville inte ha täcke på honom i onödan så jag har avvant honom. det tog ett par år men nu står han hellre ute i regn utan täcke (såvida det inte ösregnar). han har vindskydd i hagen. det är enkelt man bara lägger på täcket altmer sällan. första vintern bara soliga dagar tex sen utökar man. man kan ju såklart inte ta en täckesvan häst och bara släppa ut den naken i värsta rusket.

Skynda långsamt så går det fortare.

Birke
0

Att folk har svårt att låta hästar vara hästar, som det står i slutordet.