Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 1290 ggr
may-britt
0

envis islandshäst.

hej

er det noen som har et råd .

min islandshäst er lite envis han er inte slem ond men envis.

han er ikke riden mykke eller lenge siden han er lite over 4 år så  han skall skrittes mykke.

jeg satt  opp i dag da hadde han fått vile et tag og han gikk en rudne så  nektet han og gå, jeg prövde lite og presse han men da halv stegrer han eller bakker jeg lot han bakke lite og satt  lungt.

jeg red han ikke med spö siden hva hadde värt rett og lure han som jeg gjorde eller og kakke til med spöet for og få  han frem siden han er så  ung tenkte jeg spö er ikke bra hva tykker dere?

jeg fikk lurt han til slutt til og gå  2 runder jeg fortalte han hvor  bra de 2 rundene var masse mys så  hoppet jeg av.

han pröver og gå  mot  stallen derfor stannar han viss jeg rider mot stallen går han.

hva er best og gjöre med dette.

min tanke var at  selv om han er ung så  må  han läre rett fra galt ikke sant?

og er det bedre og lure og lirke eller og ride med spö så  man kan kakke til han lite ?(ikke slå  med spöet for det er nei)

hvordan griper jeg dette ann?

han rides ikke ofte på  grunn av hans alder 1 gang i  uken men har longsert og tömmer kjört han og trenet fra bakken og da går han.

viss han nekter og gå  og jeg hopper av så  går han med meg.

Rubiinen
0

?

Maja
0

Så han stegrade sig alltså så fort du ställde lite krav?

Har han ont? Om du har kollat upp det så att han inte har dragit på sig någon skada så kanske sadeln sitter fel?

may-britt
0

hej

det er kolla på  han rides i  rett sadel men hörer at  hans broe söster og flere etter diss linjene er det samme.

Noen sier at  jeg skall bli sint og bare få  han til og  gå  og når han har värt god og gjort det et parr ganger skall jeg la han vile i  1  til 2 monther.

han vill kun gå  til stallen ingen annat hold

Maja
0

Hur ofta rids han på en vecka normalt?

Om han bara vill gå hem till stallet så kan det bero på att han känner sig osäker och inte vill lämna det trygga hemmet.

Gör han samma sak om ni är fler ekipage? Eller är det bara om det är du och han?

may-britt
0

hej

han har blitt  riden for han var riden for 4 uker sen men har vila i 4 uker jeg satt opp  i dag og red i  15 min.

ja han går til stallen om det er andre häster der også.

viss han ikke kan gå  til stallen stannar han og nekter og gå.

jeg tar det veldig lungt siden han er ung viss jeg hopper av går han etter meg når jeg hopper opp går han en veg och  det er mot stallen.

han er utrolig envis og jeg undrer hvordan jeg skal gripe det ann siden jeg önsker ikke og presse han for mykke da det kan väre at  han gir seg og tenker ok jeg må  gå  men det kan også  slpå  andre vegen og han blir mere envis.

jeg har bestemt meg for at  bare han går noen ganger skall jeg stille han av i  vila en god stund men han må  först  vise at  han er villig til og gå  ellers blir det helt fel.

han skall tenke at  vila er belönning for og gå ikke for og stanna.

han har en enorm vilje og så  har hans bror söster og far

hadde dette värt en eldre häst hadde det värt lettere og vite hva jeg skulle gjort men vill  ikke gjöre fel  med en så  ung häst.

skulle jeg prove og logsere han noen runder og så  hoppe opp og se om han fatter hva han skall? når jeg logser han går han det er bare når jeg rider han stannar.

jeg vill  helst ikke läre en så  ung häst  at  han må  rides med spö jeg provar og finne en anna måte og få  han til och  fatte at  man kan ikke väre så  envis.

monsi
0

Ha en person med dig när du rider som går brevid, när hästen inte vill gå så leder personen hästen.

Du tänker rätt med att det att hoppa av när hästen gör rätt men våga ställ lite mera krav innan du hoppar av.

Tror också han skulle kunna bli riden lite  oftare.

Kontakta sen en bra tränare som tänker ungefär som du som kan hjälpa dig.

När hästen går bra lämmnar stallet o bjuder framåt, då kan du låta den vila en lång perjod.

Lycka till.

Har en valck som skulle kanske passa dig letar ett trevligt hem till honnom hos någon som inte använder spö o som hoppar av när hästen gör rätt.

Han har blivit illa behandlad på island.

Bara en tanke

vill inte att han ska hammna i fel händer igen, men måste sälja suck!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

may-britt
0

hej

ok der gikk han som en gud i  dag fikk han til og gå  når han stanna hadde en hjelper som sto  brevid en stund han stanna og jeg vill  ikke bruke spö så  jeg ble litt iriterad og brukte ordet hop  hop  hop  mens jeg ga lite sjenkel 2 ganger måtte jag gjöre så  når han gikk forover lot jag han bare springa etter 2 ganger fattet han at han skulle ikke stanna og jeg red han i  20  min dag hoppet jag av och han fikk morot så glad han fattet at  jag er snell och vill han inte noe ont.

han så  jette nög ut der han sto og fikk sin morot.

jag vet at mange tenker på  spö som den 5 hjelper men jag vill  inte ride med spö och  jeg vill inte slå  noen häst for at  de skall gå  frem.

stakkars häst som ikke har hatt det godt på  island men tror viss du  finner et hjem for han som noen kan lite om og ride inn så  kan han bli  bra.

når min häst  vilar så  stiller jag han ikke bare av i en have jag skall i morgen ta han med meg som hånd häst  i skogen for og plukka sopp han elsker og myse meg meg i skogen

med tålmod og kjälighet og en fast  hånd blir de fleste unge häster rid rett.

jeg söker etter en god trener som kan väre med meg når jeg rider, men det er ikke lett og finne trener här hvor jeg bor.

men jeg fortsetter og lete.