VARMA BAKFÖTTER??
Mitt lilla föl hade tydligen varma bak hovar fick jag veta idag av hovis,ingen hov böld på gång sa han ev för mkt protein eller ngt annatr med fodret?
Han är ochså lite gallig i bak benen,villket ifs kan bero på växt period.
Nån här som har ide om detta!!??
Mvh
Alexandra

Vad får din sötnos för mat då?
Om du för pekaren över det grå i inlägget (Hantera) så kan man ändra vad man skrivit

han får lusern,racing "bas"foder lite betfor och fri tillgång på hö,har nyligen bytt hö för att ev få bättre värde(vet inte värdet på detta heller,bara att andra hästar går bra på det)så det kan ju bli lite mkt protein för pojken kanske??
Vadå grå inlägget(är ju helt bakom med det här)pinsamt
nu hittade jag(hurra)

Hej Alexandra! Ser att du bor i Kungsör. Jag bor i Eskilstuna. Inte långt till dig precis. Har du eget stall eller har du ditt föl inackorderat?
Ang din hästs fötter. Låter inte bra att dom är varma. Han har inte överansträngt sig då? Är hästen ute mycket i lera eller knaggliga hagar? Ger du något korn, havre?
Vilken hovis har du? Har du Håkan?
Carola

Hej Carola
va skojj med en "granne" kanske kan ses eller så?!
Pachen går på lösdrift just nu men jag har fundering på att flytta på honom till et annat ställe och stalla in honom,jag vill ha mer och bättre koll på vad han får i sig.
Han går ihop med en 2 1/2 åring som mer än gärna äter upp hans mat när det är slut i hinken och hon som äger driften och det stallet är lite "bekväm" och plockar inte in dom vid varje måltid.
Vill inte begära det heller eftersom jag står gratis(ibland är det bättre att bet för sig)då kan man ställa lite krav.
Hagen är knaggig och "guppig"
Han kanske inte passar att stå på drift???(nu har jag ju en anledning att flytta honom)det är en kompis till mig som äger stallet och driften och jag vet inte riktigt vad jag ska säga,dom har ju byggt ligg hallen för min hästs skull =(
Jag har ett kanon ställe hos en annan kompis,där ska det fixas med paddock och allt sånt samt att jag har mer hjälp med barnen där.
Nu blev det mkt bubbel här(hade nog lite behov att skriva av mig)
Pachino får ingen havre el korn,förutom det som finns i fodret.
Absolut inte Håkan(om det är Håkan från ridskolan du menar)han har pajjat såååå många hästars fötter har jag hört,han är ju inte utb alls.Just nu har jag en kille från E-tuna som heter Anders
Om du har orkat läsa hit ska du ha pris!!!
Vda har du din häst då?och vad är det för en totto

Hej igen!
Tror nog inte att det gör så mycket om vi pladdrar på.
Jo, visst menar jag Håkan från ridskolan. Han sköter alla mina 4 hästar och alla dom andra i stallet också. Har haft han i över 2 år nu. Han är ju kanonbra. På vilket sätt förstör han hästarnas fötter? Du är den första som jag har hört inte gillar honom.
Anders, är det han som har travhästar?
Ja, det kan nog tänkas att hästen har haft för jobbigt att gå på lösdrift och att det kan ha varit knöggligt i marken. Gå 24 timmar på dåligt underlag kan nog fresta på. Sa inte Anders det?
Jag gissar på överansträngning. Har den nyss lämnat sin mamma?
Synd det där med lata stallägare. Din häst behöver sin mat.
Jag har eget stall med 4 egna hästar. 2 halvblod på 21 år snart och 2 ½ år, en fjording på 11 år och en islänning på 3år. Sedan har jag 3 inackorderingar.
Carola

min ena kompis häst var helt sne vriden i benet,efter att Håkan skott,en häst tog han ner så blodet sprutade,ja det har varit några historier om honom.
Han fungerar väl så länge hästarna är "normala" och det där är så olika hur man tycker om olika hovisar,fungerar han hos er så är ju det bra!!
Jag vet inte om Anders har ngr travare han går under smeknamnet "unga Anders" det ska visst finnas en äldre variant ochså,nej han sa aldrig ngt om det tror jag,jag var inte med i stallet när lillen verkades.
han lämnade sin mamma för ca en månad sedan så det är ju inte heller så länge sen det hände men ska han behöva bli varm av det tror du?
Man blir ju alldeles stollig så fort hästarna avviker från det normala.
Nu ska jag iaf ändra lite i foderstaten och ge honom mindre protein men jag vet inte jag tror som sagt va att den andra hästen har ätit upp hans foder (dom g han har fått) hon ställer bara ut hinkarna sen går hon,vad jag vet
Pachen ser ut som ett litet bjaffra barn,med lite svälld buk och allmänt tunn så visst är det ngt som inte stämmer,usch!
Vte bara inte hur jag ska framföra det till min väninna"ursäkta men jag tycker min häst mår dåligt hos er" hon tycker att jag är överdriven.
Jag har ju bara honom och jag vill att han ska växa och må bra och jag har inte en massa pengar att köpa nya hästar för,jag kämpade på rätt bra för att kunna köpa den här lille mannen.
Oj nu börjar jag jobba snart och jag har två småttingar som ska till dagis(dom sover ännu)
mvh
Alexandra Ps! det var trevligt att ha nån att snacka med!

Jag har svårt att tänka mig att han får för mycket protein då växande hästar behöver mycket protein. Varför fodrar inte var och en sin egen häst med kraftfoder efter att man jobbat den, först en promenad sen en hink ”godis” man brukar ju vara i stallet ungefär vid samma tid och basen är ju hö/ensilage till en unghäst. Anars kan man bygga små hagar som hästarna kan så i när dom fodras ute.
Jag var tvungen att köpa soja till Ametist i år för att få upp mängden protein, han behöver inte mycket inte ens hela säcken kommer att gå åt på ett år. Ge inte soja utan att först räkna det är starkt! Du måste räkna om inte annat på ett normal hö så du vet vad han ska ha nu när han växer.
Vad får din för mineraler mineralerna är viktiga mina har fritt med det också. Mina får Basiblock funkar jätte bra men var dyrt i början då dom åt jätte mycket.
Hur är han avmaskad??

Hej igen!
usch nu blir jag orolig för ditt föl. Du skriver att han har stor mage osv. Ett föl på 6 mån äter ju jättesakta tex 1 kg hö i jämförelse med en 2 ½ åring som han går med nu. Det bästa är ju att jämnåriga får gå med varandra. Eller att man matar själv det hästen ska ha. Åker du ut dit varje dag? Isf ge maten själv. Det fungerar inte att ge varsin hink och sedan gå. Kan du inte be henne att stå och vänta. Så får hon se att den andra tar från din. Du vet föl behöver ju jättemycket protein. Har du hö eller hösilage? Ger ni så att dom har hela tiden? Är det analyserat?
Du vet ett föl som kan tänkas väga ca 600 kg som vuxen behöver nu ca 69 mj och 9,5 smrp per mj är 655 smrp. Fast ännu mer eftersom dom går på lösdrift.
Har du då ett dåligt hö så MÅSTE du ju ge kraftfoder för att väga upp alltihop. Annars växer ju fölet dåligt och blir dålig i skelettet. Behöver ju mer mineraler bl a som Kiara skriver.
Konstigt med Håkan. Han är inte utbildad så att han har legitimation men han har ju gått som lärling. Vi är många som trivs med honom. En riktig snackpåse är han men duktig det tycker vi allihop. Han bjuder tex på en sorts underlag till mitt halvblod som är 20 år. Han har tunna sulor. Ingen annan har gjort detta förut. Sagt det alltså. Han fick ofta ont när vi red så att han gick till gräset. Några ggr fick han bölder pga detta.
Har haft en hovlsagare däremot som verkade ner min gobban (halvblodet med tunna sulor) så att han blödde så mycket att han gick och hämtade papper för att torka upp. Han var halt i ca 3 v efter detta. Och ändå är denna hovlsagare välidigt flitigt använd av många hästägare i Eskilstuna. Sedan har han t om kurser i tappskokurs. Gick själv med en termin.
Ja, Anders vet jag nog inte vem det är iaf. Är han dyr?
Carola
De otäckaste med för mkt protein i fodret är ju att fångrisken ökar. Om jag vore du skulle jag göra en höanalys av höet. Och jobba ut en bra foderstat eftersom.
Hoppas allt går bra me fölisen!
MVH Elin

Tror inte att det är någon fara med att hästen får för mycket protein. Eftersom en annan häst äter upp det mesta kraftfodret.
Tror faktist mest att det är överansträngning. Knöggligt underlag och väldigt ung häst på utedrift. Utan mamma som gav hästen trygghet. Nu får den klara sig själv och vilar inte lika mycket som när mamman var i närheten.
Carola

kanske är bäst att ta in honom på stall då iaf för att kolla honom,fy nu får jag lite taskigt samveta,tänk om han inte mår bra av att gå på driften,lilla bubben.
Vi får hem ett analyserat hö nästa vecka och den lev gör foderstats utr så då får jag mer exakt.
Men jag vet faktiskt inte om jag vill låta honom gå på driften nu,vad tycker ni??
Alexandra
ps!tack för kanon bra svar,jätte bra!!! 

#10 det är socker inte protein som är faran vid fång, fång är hästarnas motsvarighet till vår diabetes. En häst som växer behöver mycket protein och fån på en åring är inte så vanligt.
Alexandra en svullen buk kan vara ett tecken på undernäring, hur känns han över revbenen? Jag tycker att du ska ha honom på stall med mycket ute av två anledningar.
- Han blir arbetad med naturligt medan du förflyttar honom från hage och stall mm och han lär sig vara inne i box.
- Du har mer koll på att han får i sig vad han behöver och han får äta lugnt, ska han gå på lösdrift då ska det vara fritt med hö, det ska aldrig vara slut med hö i hagen.

ja just det Carola…
ang hovisar och så,så tror jag att rykten på både gott och ont hägrar överallt,den man trivs med och fungerar är ju den man ska ha!!!
=) Alexandra

Alexandra! OM du har möjlighet! Ta in hästen ett par veckor och se hur han blir med benen och magen. En del hästar kan inte gå på lösdrift en del älskar det. Men jag tror att din är för orolig. Har ju nyss kommit ifrån sin mamma och har en mycket, mycket större lekkompis som till råga på allt tar maten ifrån honom. Maten som ju är jätteviktig för honom just nu. Han behöver ju mycket mat för att växa, hålla sin vikt, hålla värmen framför allt.
Skriv jättegärna ut analysen så gör jag gärna en foderstat också om du vill. Tycker det är jätteskoj.
Ang hovis! Visst är det så. Det går ju alltid rykten om olika hovisar. Kan tänka mig att han någon gång har gjort så det blöder tex. Men vem kan inte göra fel? Det kan ju vara i början av hans hovslagarkarriär tex. Jag tycker att han är bra och vi andra i stallet och några fler som jag vet anlitar honom. Jag kommer iaf att behålla honom. Vad får du betala sedan när hästen ska skos, ha 4 broddar i varje sko? Kul att jämföra.
Carola

jag vet inte riktigt vad vi bet eftersom min lilla då,inte har dojjor och brodd
Jag tror att stallkompisarna bet ca 700 kr för runt om skoning!
Jag bet 200 för min verkning men den här killen är en sån här som skor "sjuka"hovar åt cet och sånt så han är väl bra utb,vad vet jag!?
Jag är jätte noga med att ha en lugn förstående hovis nu i början till min lille.
Jag har haft en annan hovis(som jag har haft förr till mina pållar) han är världen bästa med att va lugn,har aldrig sett honom arg
men ryktena har kommit där ochså att han är helt kass,har skott så hovbölder kommit snetda fötter roterade ben osav så nu törs jag inte anlita honom mer men jag tror jag ska ha honom nu i början till Pach för att få den där fina starten!
Nu ska jag till jobbet,jobbar enda till 20.00 phu
Alexandra

#16 Igentligen ska hovar vara lite varma det betyder att blodet har tillförsel och att de går på bra underlag.
-Ibland kan man oxå lura sig på värmen från hovarna.
Nya rön är att hovar inte ska vara iskalla för att de ska vara friska gå istället på att känna om det är ökad puls i kotorna osv.
-Då kan du börja oroa dig men säkert är det ingen fara.
-Lycka till och som sagt bra att hålla lite extra koll.

#17 Men om hennes hovslagare säger att dom är varma så är dom nog mer varma än dom ska vara.
Sedan skriver hon ju också att hästen är gallig. Vilket inte är normalt på en unghäst på 6 mån.
Carola

han kan ju ifs vara i växtperiod nu och bli lite svullen om kotorna.
Nu är han varm även fram?
Ska jag ha honom i stallet där han står nu så får han gå med en 15 årig märr på ännu mer guppig mark,drift hagen är faktiskt ganska bra i underlaget(kollade nogranare igår)
Alternativt byta ställe….
Alexandra

Jättesvårt att säga när man inte vet hur han ser ut och hagarna. Men nog skulle jag pröva att ha honom inne några veckor. Det kanske räcker med en vecka för att se om han blir mindre svullen och varm. Man är ju varm för att blodet cirkulerar i hoven. Så lite varma ska dom vara såsom Linda skrev. Men är dom extra varma är det inte bra. Men det kan ju vara av att han går så mycket i stället för att vila tex. Ett föl på 6 mån vilar ju ofta. Om det går så pröva att ha honom i box och ge honom mycket hö att äta. En 6 månaders äter ju inte så fort heller. Jag tycker att ska man ha unga hästar på lösdrift så ska dom vara ungefär lika stora. Annars är det ju risk att fölet inte får i sig mat så det räcker för att växa bra. Mat att tugga behöver dom ju för att bli varma och torra också. Carola Om några månader kanske han kan äta bättre och gå med den andra hästen på lösdrift.