Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1516 ggr
Fiona
0

Stel i bakbena

Hej!

Jag har börjat att sätta igång min häst nu och han är skrittad i snart två veckor med en vilovecka emellan. Igår när jag skulle kratsa ur bakfötterna var han väldigt stel, han har alltid vart lite stel men det var mer igår. Så finns det speciella övningar man kan rida/tömköra för att lösgöra bakdelen? Stretcha? Hur i sådana fall!

Tacksam för svar / MVH

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

SHV-Pysen
0

Stretcha kan man göra. du kan bla. ställa dig bredvid hästen med ryggen mot huvudet och ta tag i bakhoven och dra, samma sak fast rakt bakåt. sen också ta tag vid benvecket och hålla upp benet. finns säkert illustrationer på nätet samt fler tips. tänk på att ta det försiktigt och vänja pållen om den inte är van.

swedensess
0

övergångar,ryggningar är bra tror även att bommar hjälper lite =)

Pia-Lena
0

Glöm bara inte att värma upp hästen  ordentligt innan du stretchar, att stretcha en kall muskel gör mer skada än nytta.

Pia-Lena
0

Skadar inte heller att massera hästen, en bra bok om hästmassage är; Titel: Hästmassage - Rörelsefrihet för fyrbenta atleter

Författare: Marina Axelson-Callum
Förlag: Prisma
Antal sidor: 160

Författaren har även gjort en DVD med massage- och stretchövningar.

Loa-bg
0

Varierad ridning, tömkörning i skog och mark, ridning över cavaletti, lösgörande arbete, rida i låg form etc. Massera lätt innan ridning för att få igång blodcirkulationen, även ifall det är bra att kunna vissa massageövningar så fungerar ALL sorts beröring ändå. Stretcha efter ridning ett par gånger i veckan. Under sommaren är det ju ingen jätterisk att han blir så pass kall att det kan göra honom stel, men det är något att tänka på fram till vintern.

Stretchövningar med bilder