Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 398 ggr
Luthien89
0

Fodersttsberäkning, stämmer verkligen detta?!

Har suttit här och räknat lite på foderstater på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Och enligt den kan 9 kilo hösilage, 0.4 kg betfor typ 6 dl uppblött betfor och 50 gram krafft miner vit, räcka till min 22 åriga D-ponny som är pensionär, han väger runt 450 kg och rids inget alls.

Kan detta stämma? Vi har höga värden i höislaget. 80 % torrsubstans. 62 g smb rp, 7.4 energi, 5.5 kalcium, 1,6 kagnesium..

Och min stora häst, dem dagar han rids så skulle enligt denna foderstsberäkning gå på: 9 kilo hösilage, 0.2 kg betfor typ 3 dl uppblött betfor, 0.2 kg havre, 0.5 kg salsa hot mix och 50 gram miner vit. Men dem dagar han vilar så blir ju detta suuper mkt mer både energi och protein, ska jag dra ner på fodret då, eller det gör inget om han får samma krafftfoder de dagar då han vilar? För om han också skulle vila alltid, så skulle han funka bra på exakt samma foderstat som min ponny!

Kan allt detta stämma?!

Just nu rids han inte alls eftersom han är ordentligt halt :/ Ska jag då ge han samma foderstat som min ponny?! Han väger runt 550 kg och han är 5 år. Det känns ganska lite, verkar som många här ger jäääätte mkt krafftfoder till sina hästar..

Hur ska jag göra?!

reddie
0

om han ska vila länge så skulle ja nog bara ge hö och mineraler, en näve krafftfoder eller morötter då övriga hästar får mat.

Luthien89
0

Vet kommer imrogon och ska titta på honom, hoppas det inte är alltför allvarligt :/

gejsa
0

Värdena på ditt hösilage är ju så höga som man ger till tex föl och fölston. Det är en kvot på 8,4 så du behöver inte ge mer än just hösilaget säkert. Bara lite annat för att få i sig mineraler osv.