Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 550 ggr
Lyrik
0

Ridtur!

Åkte ut till stallet efter jobbet igår, kom dit vid 14-tiden. Det var soligt för en gångs skull.

Bytte om på logen till stallkläder. La in middagsmaten i krubban, blötte på betfor till frukosten, gjorde i ordning en ny middagshink. Då kom Åke, pappa till Erika som har stallet. Vi tog in Sagatt och Lyrik, sen tog han in deras 5 hästar.

Borstade av lera på Lyriks regntäcke, hade rullat sig igen. Drog ut slangen så jag kunde spola av all blötlera på gubbens ben och hovar, borstade av leran ute. Han hade blött-lera ända upp på "låret", tog en svamp och tvättade av det. Borstade snabbt av och kratsade hovarna.

Sadlade och satte på för säkerhetens skull martingalen. Han har ju stått i över 2 veckor nu, så han är PIGG. Tränsade med tränset med pullargrimma och Water ford-bettet, det funkar bäst på gammelman när han är överpigg. Bytte stövlar till mina nya Granninge-stövlar (köpt beg. på Tradera, 800 kr). Struntade i benskydd eftersom han hade blötta ben.

Gick ut och satte upp, stövlarna är stela, så jag kom knappt upp.

Skrittade/studsade på vägen mot Ölsta. Han kändes som vanligt, var inte minsta stel eller halt, bara lite snubblig men det brukar han vara i början innan han har ledat upp sig. Gnäggade då och då efter kompisarna, men han är ju helt ny på stället.

Travade lite, kändes urfräsch där med. "Råkade" galopperade 2-3 språng oxå. Vi vände sedan och red hem, hittar inte så bra ännu + att det började regna igen. Var ute i ca 25-30 min, får räcka för första gången.

Släppte in honom i boxen där jag plockade av grejorna, borstade av snabbt och kollade hovar och skor.

Han fick en skvätt havre och fibergi, även en liiten dutt hösilage. Han gillar hösilage, bättre än hö, men magen tål det inte.

Bytte om och cyklade upp till busshållplatsen. Bussen var försenad ca 10 minuter, så det var tur att det finns busskur där.

Idag är jag hästledig, ska leta julklappar med min icke-hästkompis Sabrina. Åke skulle spola av ben och fötter när han tar in Lyrik.

Ska ringa Djurskyddsinspektören idag, så jag har det överstökat och allt kan gå tillbaka till det vanliga igen.

Luthien89
0

Åh, va kul med gammla hästar som är så pigga :D Min ponny är också halv knas, han har gått 10 år på ridskola och är nu 22 år men tror fortfarande han är 5 år :D Haha.

Trivs du bra i nya stallet? Låter så iaf :)

Lyrik
0

Det är lite ensamt eftersom det är bara en hyresgäst till. Hon är där på kvällarna mest. Men pappa Åke är ju där oftast hela dagar…

Han är vrålpigg nu, kan ej förstå varför man bara får skritta.

Snuan
0

Apropå gamla hästar. Jag har en herre som är 24 år. När vi kommer ut i skogen kan man tro att han är unghäst. Han far fram som en oljad blixt. Han är dessutom helt frisk och fräsch, min ögonsten. Men visst tar man det lite lugnare och försiktigare med en gammal häst.

gejsa
0

Ja, min blir ju 22 år nästa år och är också pigg som 17. *ler*

Lyrik
0

Min gubbe tror ibland att han är 5 =)Skritta, det är för pensionärer!Skrattande

Annas hblsto, Kita, är 26. Hon är precis likadan.