Hur gick det Lyrik?
Gick allt bra med flytten av hästen i går (lördag)?
Berätta.
*putt* ;)
*undrar okcså* o har djurskydd vart där ännu?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nu har hon ju inte varit här på flera dagar. Har något hänt tro?
näää, det är väl säkert bara mycket med flytten, nytt stall nya rutiner, tror du inte det ?

Det ska väl inte ta flera dagar?
näääee, förvisso inte, men man vet ju aldrig. aklimatiserar sig kanske, (heter det så ?)

Fast nog börjar man bli orolig. Då hon inte hojtar till och berättar.
hoppas hon kommer in snart.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Allt gick bra med flytten. Lyrik släpptes ihop på sön fm med med sin nya hagkompis Sagatt, 4årig hbval. Inga problem alls, gubben rullade sig 2 gånger i värsta leran =)
Lite orolig är Lyrik, och äter inte upp allt hö, men halmen går i! Igår hade Lyrik och kompisen sprungit runt i hagen och sedan gått och knaprat på de sista stråna gräs i hagen.
Förutom Lyrik och Sagatt (hyresgäster, 1 box till finns att hyra) bor stallägarens 5 hästar där. Wilmer X (hblval), Winnie (hbsto), Spirit (Winnies årsföl), Frida och Viktoria (fjordston). Hyresgästerna går i en hage, hennes hästar i en hage.
Det blir ju en omställning både för mig och pållen. Jag som har mockat, fyllt på vatten, vägt upp hö och blandat matburkar nu i 16 år snart till mina hästar, behöver bara borsta, pyssla och rida. Mockning, fixa hö och kraftfoder och fodringar ingår ju i stallhyran.
Känner mig lite arbetslös…
Lyrik: Njut av det ;) Samma är där jag står nu, hon sköter alt denna sallägaren :D
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Igår stod jag och borstade honom i nästan 1 timme. Aldrig varit så lerigt förrut.
Varför ska de springa och rulla sig i värsta geggan för? =(
Lyrik har så lurviga ben så allt fastnar direkt. Längtar till kylan och snön kommer, så det blir ljusare ute.
Djurskyddsinpektören har ännu inte varit ute. Varken mina 2 kompisar Anna och Eva (de som hjälpte mig med flytten) eller mina nya stallägare Erika tycker han är överviktig alls.

Ha, ha skönt att höra. Rullar dom sig i leran så trivs dom ju.
Frida heter ju min inackorderingsfjording här också. Kul att dom har två. Kan du inte fota dom så jag får se? Vad har dom fjordingarna till? Hur gamla är dom?
Då är det ju bara att njuta av allt och koppla av och verkligen njuta av din häst. Jag ska mocka 4 boxar i dag. Elin, dottern kommer hem sent kväll. Så jag vet nog 17 vad jag ska göra i dag.
Det är pappans hästar. Har kört par med dem. Frida är född 1985, Viktoria är född 1988 tror jag det var. Runda de med, nästan mer än min gammelman
. Vet ej om de körs nu.
Wilmer X har oxå strålbenhälta, fast på båda fram, har specialdojor han med.

Min Frida som står här är född -86.
skönt att det gick bra, verkar ju som ni trivs ! :)
Nu har jag bara djurskyddsinspektören kvar…

Jo, men dom är inte farliga. Dom är ju bara skyldiga att alltid åka och titta om någon ringer. Det är inget att oroa sig för. *ler*
Både pappa och antagligen både Anna och Eva ska vara med. Hans Equiterapeut (stavning?) ska skriva ut en journal för när hon var till min gubbe den 18 november.

Tror inte du behöver göra det ens. Dom kommer bara och tittar på din häst och ser att den är välskött. Sedan åker hon igen. Har varit med någon gång och sett hur dom jobbar.
Tittar de hur hagarna ser ut? Även denna tid då alla hagar är leriga och geggiga?
men dom kan väl inte på allvar reagera på att hagarna är leriga väl ? det går ju inte undika lixom…

Ja, dom tittar på allt. Men det behöver ju inte du bry dig om. Det är ju inte ens ditt stall. Nu var det ju bara hästens hull som dom skulle titta på. Och dom säger att det är ju bättre med en lite kraftigare häst än en för smal.
De ska ju även titta på att min häst är gammal, stel, kronisk halt, rör sig ej i hagen, väver, är sur och grinig jämt. Allt enligt förra stallägaren.

men det är klart man blir nervös för att de ska komma ut och titta… jag blir nervös bara jag läser om att en inspektör ska komma ut till ngn annan.. :D
Stallet är inspekterat av djurskyddsinspektörer.
Hon sa även att de andra i stallet (3st) hade klagat på min häst, men de har inte sagt något till mig. Alla som kom dit till företaget (ligger på gården) hade klagat över att min häst såg inte frisk ut.
Han sprang runt i hagen i sön när vi släppte ihop dem, inte ett enda dag halt. Han står inte still i hagen i hela dagarna. Han är pigg och glad.

hade inspektören nåt negativt att säga alls då?
Lyrik verkar ju vara en pigg krabat!
Inte då.
Jo då. Han är en pigg gammelman. Går ej att rida honom på vanligt tränsbett, man måste ha lite skarpare bett, typ Waterford, Pelham, D-bett, Pessoa eller Hackamore.
Måste ha halsrem när jag rider barbacka för säkerhetens skull.

Konstigt nog blir man nervös även om man vet att man inte har något fel på sina djur eller sin djurhållning. Förstår inte varför. tror det är för att man har myndighets fobi eller något ;-)
Skönt att se att det gick bra med nya stallet.
Audiatur et altera pars

Ja, första gången var jag nervös. Nu för tiden vet jag ju bara att dom kommer mest för att dom måste.
Alla mina hästar står alldeles stilla i dag för det regnar och blåser. Dom står med baken mot vinden. Även mina unghästar. Men sånt där vet ju inspektörer tack och lov!

Jag blir fortfarande lite nervös. Men mest less nu för tiden. Pratade med min djurskydds inspektör i ett annat ärende då jag behövde hjäp av henne. Då frågade hon om jag blivit sams med mina grannar för hon inte hört något på ett par veckor. hihi
Jaja, jag berättade att det hade jag inte, så snart kommer det något igen. ;-)
Audiatur et altera pars

Men Åsa, så länge man har rent mjöl i påsen så är det ju ingen fara. *ler*

#8 & #11 vi råkar oxå ha ett fjordsto här (inte vårat stall, men i närheten) som heter Frida. Fast är inte 100% säker att hon lever/finns kvar men i somras gjorde hon iaf de…hon är oxå ganska gammal, runt 20 kanske.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

men vad SA inspektören då?

#31# Vad lustigt! Tydligen var det ett vanligt namn på fjordingar för ca 20 år sedan. *ler*
Lisette! Han/hon har inte varit där än.

men vem var hon i#24 då? *förvirrad*

Oj…. vad är detta förnått? :O Min häst har aldrig blivit inspekterad. ;)

#34# Vad jag förstod så var det innan hon kom dit som stallet var inspekterat. Men sedan berättade hon vad förra stallägaren hade sagt till inspektören. Rätt eller fel?

#36: Så tolkade jag det med.
#30: Jag vet det. Men vad sjutton de kan ju hitta alla de konstiga fel. Leriga hagar, fel mått på skitkärran. Eller nej, okej inte riktigt. hihi
Men du fattar vad jag menar.
Jag ser det som lite gratis uppkollning av mina hästar med jämna mellanrum. Så får man gratis veterinärbesiktningar på dem och får se att de är friska ur veterinärsynpunkt också. ;-)
#35: Du kanske har bra stallägare/grannar till skillnad från vissa av oss. ;-)
Audiatur et altera pars
Stallet är inspekterat INNAN vi kom dit. Antagligen för något år sedan. När jag ringde dem i fre och sa att insp. skulle komma och kolla min häst, trodde de att det var stallet insp. skulle titta på, inte min häst. Fick därför inte komma först, men efter en stor förklaring om hur förra stallägaren var, var vi välkomna så. Allt var ett missförstånd.
Ska boka ett besök av insp., men det är väl inget bråttom med? Det är ju inte jag som har anmält, utan knäppa stallägaren jag hade förrut.

#38: Jag skulle se till att få ut inspektören så snabbt som möjligt. Så de inte kan hävda sedan att de hade rätt men att du åtgärdat problemen liksom. Då kan man på bästa sätt platta till dem som ljuger om ens häst och hästhållning.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#39. Ok, Ska försöka.

#40: Gör det. Bara tänk på att det är ett nödvändigt ont. och du vet ju att din häst mår bra och är omskött.Så inte oroa dig.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Enda problemet är att jag har fullt upp de närmaste dagarna. I morgon ska jag troligen vara hästledig (om det går så här tidigt) och gå på stan och leta julklappar med min icke-häst-tokiga kompis. På måndag ska jag på sjukgympa direkt efter jobbet, så då vet jag inte heller om jag kan komma ut till stallet då.
Men en eftermiddag borde gå? I värsta fall får jag ta ut en semesterdag. Pappa ska hänga med iaf.

#37# Hur menar du med vetbes? Dom kände inte ens på mina hästar och inackorderingshästarna. Dom stod utanför hagen och tittade bara hos mig.

gejsa det är skillnad om du har blivit anmäld för vanvård o om de bara kommer ut på rutinbesök.

#44# Ja, det kanske det är. Tänkte inte på det. *ler*
Men å ena sidan borde dom väl isf känna på hästarna ändå. Innan det blir vanvård då.

35# samma här. jag har haft mina pållar i snart 12år.

Jaa, även om typ nån hatar mig och min häst så skulle de inte gjort så? Helt orimligt tycker jag… haha:P

#35# Det är en lag på att djurskyddsmyndigheterna eller vad dom nu kallas ska gå igenom varenda stall i hela Sverige. Man får betala dom för det en årsavgift. Nu har dom varit här två ggr men det är ca 4 år sedan sist. Jag får ändå betala varje år.
Nu för tiden måste man ha tillstånd för att ha hästar i sitt stall. Dom tittar på hur stallet ser ut och säger hur många hästar man får ha osv osv.
Men ringer någon och säger att man missköter sin häst. Då kommer dom oftast inom en vecka. Det vet jag för min kompis har ringt en gång och anmält en häst. Men dom brukar tala om det några dagar i förväg. Vilket jag tycker är väldigt synd för då hinner ju den ev hästmisskötaren fixa många fel såsom hovar osv.
Ni kanke inte har eget stall därför har ni inget märkt än?
#48 Vi har eget stall, men vi har inte märkt av nån djurskyddsinspektör, och vi har haft hästarna i ca sju år… tror jag…. (usel på att komma ihåg årtal och ålder och sånt ^^')

#49# Ja, jag kan ju inte svara på varför dom inte har kommit till er än. Men dom kanske inte har hunnit eller ocskå bor du så tokigt till att dom inte sett ditt stall.
Jag vet att dom en sommar åkte runt i landsbygden och skrev upp var det stod hästar överallt i hela vårt län. Sedan ringde dom på hösten eller skickade brev att dom skulle inspektera. Dom kollar ju alla boxar, takhöjden, var man har halm och hö, hagarna, hur hästarna ser ut, hovarna ja det mesta.

#48: Här i våran komun ringer de inte före. De bara står och ringer på ens dörr en vacker dag och säger. Hej, jag är från djurskyddet. Vi ska åka nu och kolla på dina hästar för vi har fått in en anonym anmälan om att de är vanvårdade.
Audiatur et altera pars
# Det är ett klagomål om överutfodring från min gamla knäppa stallägare. Inget vanvård.
På tis 12/12 kl 13:30 kommer hon ut och inspekterar min häst. Hon hade pratat med min vet, så hon trodde inte det skulle vara någon större fara med min häst. Men hon måste komma ut ändå.
Tar nog ut en ledig dag från jobbet, så jag hinner ut i tid och borsta av lite lera från rulloamanen innan hon kommer. =)

#51# Dom gör nog olika i varje kommun. Här ringer dom först så att dom är hemma när dom anländer.

#53# Inget att oroa sig för Lyrik. Det kommer inte att hända något mer. Lycka till.
Tack. Jag hoppas på det.