Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2912 ggr
chriisse
0

Hur får man på bootsen?

Kanske är en dum fråga, men jag har alltid undrat hur man får på sånahär boots. Finns det ingen "öppning" på dom?

http://www.emmi.se/ProductPopup.aspx?filename=760215_5.jpg

attika
0

Nej det finns ingen öppning. Undrar om man inte liksom "vänder tom på avan" och sätter på dom men det brukar vara ett rent hel**** att ta av dom.

Maja
0

Precis som attika säger så finns det ingen öppning. De är inte lätta att ta på och ännu svårare att få av, men när de väl är på så tappar du dem i alla fall inte!

Flört

Man får liksom "trä på" dem! =) De är inte hårda, utan gummit går att töja ut en bit! =)

chriisse
0

Oj, det lät inte så praktiskt direkt. :O

Invisible
0

Jag vänder dom ut och in, trär på och rätar till dem sedan. :-)

Mille
0

Fördelen är att de inte ramlar av och det blir ingen skarv på dom.

Jag gissar att de på bilden är svårare att få på pga den höga kanten.

_Jag_
0

Bottsen på bilden är dessutom såna man har på bakbenen. Dom är kanon lätta att få på när man får in tekniken. :)
Man vänder dom ut och in. lyfter upp hoven. sätter knät i magen och drar. :) När man tar av dom så står man åt andra hållet (samma riktning som hästen) och drar :) Om det är segt kan man smeta på lite helosan eller vaseline.  :)

MangoMelon
0

Åh jag använder mycket hellre boots med karborreband och riskerar att tappa dem hellre än att stå och kämpa med såna där :p

Jag har alltid dissat hela boots, vet inte varför, kanske jag är lat :p

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

_Jag_
0

#7 problemet är att om hästen tappar dom och verkligen behöver dom kan dom slå sig mycket eller tappa travet. Det är därför travfolk mest använder såna :) Sen är det nästan mer regel än undantag att man tappar kardborre boots när det går riktigt snabbt ;) Och som sagt det är ju "travboots" så dom är gjorda för att sitta kvar helt enkelt. :)

Birke
0

Dom är jätte bra,  o det går både snabbt o enkelt när man får in  teckniken. Vänd dom ut o in  när du tar på dom.

JoyBysen
0

Jag har själv ingen erfarenhet av gummiboots, men jag har vänner som säger att de heller använder av annat material för att gummit kan brännas. Men annars är ju säkert gummi bra för man kna ju bara spola av det, eller slänga in det i tvättmaskinen :)

Invisible
0

Jag föredrar att använda boots med kardborre. Mina sitter super och har aldrig varit i närheten att av åka av! :)

chriisse
0

Är det någon skillnad på fram och bak boots på den sorten utan kardborre? :)

LinaN
0

Hela Gummiboots är suveränt!

Jag vart hästskötare på två hästar som hade sådana runtenom. Riktigt kalla dagar slängde man bootsen i en hink med skållhett vatten i, fiska upp dem o drog på dem utan problem.

Fördelen med dessa är att de tappas inte, o med rätt teknik går det lika snabbt som kardborreboots att få både på o av.

De suger itne åt sig väta när man är ute o rider i dåligt väder så de blir inte tunga, och de är superlätta att spola av.

Anledningen till att man knappt ser hela i ridsportsbutikerna längre är för att det är bekvämare med kardborreboots. I utlandet är det fortfarande väldigt vanligt med fasta gummiboots. Även i fälttävlan är det viktigt att bootsen sitter på ordnentligt så därför används inte kardborreboots.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.